Najvažnija razlika između udruga i poduzetnika je u činjenici da udruge nisu dužne fiskalizirati svoje poslovanje, osim ukoliko nisu pokrenule neku djelatnost sa ciljem postizanja dobiti.


U svim temama ove rubrike nastojim se osvrnuti i na poslovanje udruga, a ubuduće planiram povremeno pisati samo njihovom poslovanju. Naime, primje­ćujem da oni koji ih vode prečesto ne shvaćaju da je samo mali dio propisa koji uređuje isključivo poslova­nje udruga, a da su - zapravo - dužni poštivati većinu pro­pisa kao i poduzetnici.

Prije svega tu mislim na sve propise o plaćanjima fizičkim osobama, a među njima i volonterima. Volon­teri bi trebali raditi bez nak­nada, a udruga im može na­doknaditi samo troškove koje su pri tome imali, i to pod propisanim uvjetima i do dozvoljenih granica. 

Sve mimo toga, podložno je oporezivanju dohotka. Da­pače, čak i činjenicu na­doknade troškova službenih putovanja volonterima, tre­ba prijaviti u roku od 15 dana po isteku mjeseca pu­tem JOPPD obrasca elektronskim putem.

Zapošljavati ugovorom o radu udruga može na isti način kao i svi ostali, te pri tome poštovati i sve druge obveze prema zaposlenicima temeljem propisa iz po­dručja radnog prava. Zato, voditelji udruga mogu slo­bodno čitati sve članke iz ove rubrike koji su na tu temu.

Što se računovodstva tiče, novoosnovane udruge duž­ne su prve tri godine voditi tzv. dvojno knjigovodstvo na konto karticama, isto kao i poduzeća. Dodatno, dužne su to voditi na propisanom računskom planu, dok je poduzetnicima dozvoljeno da kontne planove ustanove sami. Svaka tri mjeseca ud­ruge su obavezne podnositi izvješća o stanju svojih prihoda i rashoda.
Ako u te tri godine ud­ruga ne ostvari ukupne prihode ili imovinu veće od 230.000 kn, bit će dostupno njezinoj skupštini da donese odluku da nadalje vodi sa-mo evidenciju jednostavnim knji­govodstvom, primjenom principa blagajne. Ovaj je cenzus do ove godine bio znatno manji.

Svi sa nestrpljenjem oče­kujemo donošenje novih pro­pisa o financijskom pos­lovanju udruga, koji se na­javljuje već drugu godinu, a u kojem je najavljeno niz no­vih rješenja.

Najvažnija razlika izme­đu udruga i poduzetnika je u činjenici da udruge nisu dužne fiskalizirati svoje pos­lovanje, osim ukoliko nisu pokrenule neku djelatnost sa ciljem postizanja dobiti. To udrugama omogućava da još uvijek i svoje gotovinske naplate realiziraju bez fis­kalizacije, tj. istovremene prijave tog gotovinskog tijeka na server Porezne uprave.

Slijedeća je bitna razlika da udruge mogu primati donacije. Te donacije se koriste za financiranje pos­lovanja udruge, tj. za ostvarivanje ciljeva koji su postavljeni statutom udruge. 
Udrugu darivati mogu i poduzetnici, kojima će to do određenog iznosa čak biti i porezno priznati trošak. 

Ono što se u praksi često dešava da se donacije koriste za istovremeno gotovinsko plaćanje fizičkim osobama koje su za udrugu nešto oba­vile, najčešće volonterima, ili čak i zaposlenicima. To je, naravno, nedopušteno pona­šanje, jer udruga bi za svaku donaciju trebala izdati uplatnicu onome tko ju je dao. Nakon evidentiranja tog prihoda u poslovnim knjigama, udruga ga može upotrijebiti za neki rashod. 

Ako se radi o isplatama gotovog novca, udruga bi morala imati odgovarajuće potpisane isplatnice, te knji­gu blagajne za sve goto­vinske tijekove.
 
Plaće se niti ne smiju is­plaćivati u gotovini, a honorari se isključivo plaćaju na žiro račun.

Vjerujem da će se pona­šanje odgovornih osoba ud­ruga znatno promijeniti ka­da nastupe novi propisi, koji predviđaju i kazne, ali i od­govornost privatnom imovinom.

Kao mali poduzetnik iz profitnog sektora, veselim se svakom ujednačavanju polo­žaja i sprečavanju zloupotreba. A kao knjigovođa, rado pomažem i udrugama da se snađu u financijama.

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge