Iako donesen u lipnju, novi Zakon o udrugama na snagu će stupiti od 1.10. 2014. Kako mnogi još i danas poduzetničke aktivnosti obavljaju putem udruga, ili ih koriste kao paravan (da ne idemo sad u detalje), u ovom članku pišem o osnovnim novostima.
Proširen je mogući krug ljudi koji mogu osnovati udrugu, pa sada i maloljetnici sa punih 14 godina i osobe lišene poslovne sposobnosti mogu osnovati udrugu. Mogu to biti hrvatski državljani i stranci, pravne i fizičke osobe. I dalje ih mora biti barem tri. Ipak, odgovorna osoba udruge će morati biti punoljetna i potpuno poslovno sposobna.
Minimalni sadržaj statuta udruge je proširen, što bi zapravo trebalo olakšati posao osnivačima. Uređenjem pitanja koja su tim minimalnim sadržajem određena, osnivači će postaviti osnovne konture svoje udruge, pa će biti manje prijepora u funkcioniranju udruge.
Najviše tijelo udruga ostaje skupština, ali statutom se uređuje broj i način izbora njenih članova, jer ne moraju uvijek svi članovi udruge biti i članovi skupštine.
O svojim članovima udruga mora voditi popis, a njegov minimalni sadržaj je također proširen. Neće se više moći izmišljati članovi udruge. Također, popis članova mora biti dostupan na uvid svim članovima udruge, ali i kontrolnim tijelima.
Nekoliko je novosti koje se mogu činiti administrativnim friziranjem, ali po mom sudu značajno će dovesti do uređenja stanja među udrugama, a još više do ukidanja njihove nelojalne konkurencije poduzetnicima. Idemo redom:
Registar udruga će i dalje biti javno dostupan, ali će u njemu biti i podaci o financijskom poslovanju, te statut. To će olakšati uvid članovima udruge, ali i ostalima zainteresiranima koji su do sada mogli na taj način pratiti samo prave poduzetnike.
Odgovorne osobe udruga postaju odgovorne i za njeno zakonito poslovanje.
Odgovorne su i za dojavu o promjenama u udruzi, a opseg promjena koje se moraju dojavljivati upravnom tijelu je značajno proširen, pa se sada, primjerice, moraju prijaviti i promjene u djelatnostima ili ciljevima udruge.
Ako dođe do neslaganja među članovima u postupku upisa promjene, a o tome saznanje dobije službena osoba nadležnog ureda, može prekinuti postupak upisa dok se spor ne riješi medijacijom ili na sudu.
Imovina udruge nikada ne može završiti u rukama osnivača, već u slučaju likvidacije ili brisanja udruge, imovina koja ostane nakon namirenja obaveza udruge može se jedino predati drugoj udruzi, ustanovi ili zakladi koja ima iste ili slične statutarne ciljeve.
U slučaju prestanka udruge provodi se postupak likvidacije, koji vodi likvidator koji je odgovoran za taj proces i za sva namirenja, a ako se udruga gasi temeljem izjave svih članova izvršnog odbora, oni ostaju solidarno odgovorni za obveze udruge tijekom pet godina. Razumije se, odgovarati će svojom vlastitom imovinom.
U slučajevima kada se u djelatnosti udruge spominje bilo kakva gospodarska djelatnost, nadležni upravni ured će odmah po upisu takve udruge u registar o tome obavijestiti poreznu upravu, a ova će procijeniti podliježe li to poslovanje oporezivanju porezom na dobitak.
Kada ovo povežemo sa maloprije spomenutom odgovornošću rukovoditelja udruga, uočavamo da će nelojalne konkurencije malom poduzetništvu biti značajno manje, već samim time što će obavijest o udruzi i osobi koja za njeno poslovanje odgovara biti promptno dostavljena poreznicima.
Udruge nadziru inspekcije nadležne za konkretni djelokrug rada, što bi trebalo pridonijeti jednakoj poziciji svih koji u određenoj branši djeluju.
Do kraja godine još očekujemo podzakonske propise o mjerilima i postupcima financiranja javnim novcem, te kasnijom kontrolom njegovog trošenja.
Moja struka s nestrpljenjem čeka i novi zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnog sektora, koji će od 2015. godine i za taj dio poslovanja uvesti osobnu odgovornost rukovoditelja udruga, ali i kaznene odredbe. Pratite ovdje vijesti i o tome.
U svakom slučaju, postojeće udruge do kraja rujna slijedeće godine moraju uskladiti svoje statute sa novim Zakonom u udrugama i te promjene prijaviti u registar.
Sretno!