Naš mentalitet više cijeni ono čime se može lupiti po stolu, nego ono što je izašlo iz nečije glave. Pri tome stručnost, školovanje i ostale vrste prethodno uloženih vrijednosti nisu poštovane.


Iako se čini apsurdnim, čes­to mi poduzetnici početnici postavljaju pitanja o tome koju bi cijenu trebali naplatiti za svo­­je proizvode, robe ili usluge. Uvijek se tomu pitanju začu­dim, ali onda se podsjetim da živimo u prenormiranoj drža­vi, a starog se sustava očito svi još dobro sjećamo. Ne dosjete se svi da je upravo ta tema sukus poduzetništva: ponuditi ono što tržište treba u dovoljnoj mje­ri i vrijednosti da podu­zetnik podmiri troškove i ostvari dobitak koji ga zadovoljava.

Ipak, priznajmo, u zoni ma­log poduzetništva statističke je podatke teško smatrati vjerodostojnima, jer u njih nije uk­ljučen dio prometa koji se odvija mimo sustava. To otežava i istraživanje tržišta.

Danas više nitko ne mora svoje cjenike nositi na ovjeru u inspektorate, porezne uprave ili ostale institucije.

Roba se ne smije prodati po cijeni koja je manja od na­bav­ne, ali za proizvode i usluge nema takve granice.

Dakle, bavite li se trgovinom, tj. kupnjom i prodajom robe, prilikom zaduženja na skladište trebate sastaviti kal­kulaciju cijene. Promijene cijena, popuste i sniženja možete raditi sukladno propisima o trgovini, te o zaštiti potrošača, sve treba biti popraćeno zapisnicima, ili obračunima na ra­čunima i provedeno kroz knji­gu popisa, a vaš će knjigovođa to provoditi knjiženjima u fi­nancijskom knjigovodstvu, tek po dobivanju vaših dokumenata, dakle naknadno.

Proizvođači bi trebali imati više prostora u određivanju svojih cijena, jer bi trebalo biti logično da posluju sa više za­rade nego trgovci, jer stvaraju nove vrijednosti. Međutim, u praksi nije baš uvijek tako.

Usluge su same po sebi uvijek atraktivne za poduzetnike, jer su troškovi relativno mali dok ne dođe do realizacije us­luge. Nakon toga, radi se za poz­natog kupca, pa je preostao još problem naplate - što je rak rana za sve, a ne samo za njih.

Cjenik je za usluge obično nešto što samo tržište traži, jer kupac ima potrebu usporediti ponude. Ovdje mogu podijeliti iskustvo gotovo svih koji na na­šem tržištu isporučuju uslu­ge: budući da se iste ne važu, niti mjere - često su prisutna podcjenjivanja.

Naš mentalitet više cijeni ono čime se može lupiti po sto­lu, nego ono što je izašlo iz ne­čije glave. Pri tome stručnost, školovanje i ostale vrste pret­hod­no uloženih vrijednosti ni­su poštovane. Izuzetak je u profesijama koje su zbile svoje re­dove, organizirale se u ko­more ili udruge, te same pos­tavile vri­jednost svojih usluga.

Dodatni je problem s kojim se suočavaju mali poduzetnici u posljednjih nekoliko godina svojevrstan teror koji nad nji­ma provode veliki 'igrači' koji raspolažu novcem i pravnim savjetnicima: ugovori koji se nu­de često upravo iskorištavaju tešku poziciju malih podu­zetnika i činjenicu da oni nisu skloni platiti stručni savjet i podršku.
 
Inozemnom malom podu­zetniku sa zapada je prvi ugo­vor onaj sa odvjetnikom i sa računovođom, a našemu je to nepotreban trošak. Takva štednja često ga skupo košta!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge