Darovati možete onoliko koliko je veliko vaše srce i dubok vaš džep, ali će vam porezno priznati rashod biti samo iznos do visine 2% vaših ukupnih prihoda u prethodnoj godini
 

Kao mali poduzetnik često ćete biti u prilici da dajete drugima. S jedne strane poželjet ćete reagirati na poneku e-mail poruku s molbama za pomoć ili financiranje (koje ćete primati svakodnevno), a ponekad ćete sami osjetiti potrebu da nečemu ili nekome doprinesete. Ovaj tekst pišem s namjerom da vas podsjetim na razliku između poklanjanja i sponzoriranja te na pravila koja određuju jedno i drugo, a koja su prvenstveno vezana uz porezni tretman.

Ako nekome želite nešto dati bez protučinidbe, tada ćete pokloniti, darovati, donirati. Ovo su sve sinonimi i imaju isti porezni tretman, iako je često shvaćanje kako je donacija nešto drugo od darovanja. Dakle, „donacija“ je riječ latinskog porijekla i malo „finije“ zvuči, pa ju ljudi vole upotrebljavati više nego hrvatsku riječ „darovanje“. Suština je ovdje u činjenici da ćete nekome nešto dati, a da od njega ništa nećete primiti zauzvrat. Naravno da je porezni sustav na takve odnose uvijek osjetljiviji i da ih je posebno označio, jer se želi spriječiti zloupotreba.

Kome sve možete darovati?  Pravnim i fizičkim osobama  - i to onima u tuzemstvu koje se bave kulturnim, znanstvenim, odgojno-obrazovnim, zdravstvenim, humanitarnim, sportskim, vjerskim, ekološkim i drugim općekorisnim svrhama. To mogu biti ustanove, udruge, tijela lokalne i područne samouprave, pa čak i fizičke osobe koje se bave tim djelatnostima (primjerice, liječnici). Također, ustanove koje ćete darovati mogu biti i u privatnom vlasništvu (primjerice, privatna učilišta). Težište u odrednici je na djelatnosti kojom se bave, a koja mora biti unutar gore nabrojanih.

Koliko možete darovati? Onoliko koliko je veliko vaše srce i dubok vaš džep, ali će vam porezno priznati rashod biti samo iznos do visine 2% vaših ukupnih prihoda u prethodnoj godini.

Konkretno, ukoliko ste primjerice u prethodnoj godini imali 800.000 kn ukupnog prihoda, onda će vam u ovoj godini darovanje u gore navedene svrhe do 16.000 kn moći biti knjiženo kao rashod poslovanja, a ako darujete više od toga, svejedno ćete i na darovanu vrijednost morati platiti porez na dobit.

Samo iznimno, ako neki program ili akciju prati posebna odluka nadležnog ministarstva, vaše darovanje u takvu svrhu može biti i veće od 2% prihoda prethodne godine.

Što možete darovati? Vaše usluge - po njihovoj tržišnoj vrijednosti; robu - po njenoj nabavnoj vrijednosti; proizvode - po vrijednosti uloženoj u njihovu proizvodnju. Na ovakva darovanja dužni ste obračunati PDV.

Najčešće se ipak daruje novac, kao opća mjera svih vrijednosti u današnjem svijetu. U tom slučaju, naravno, ne obračunavate PDV.Za darovanje trebate donijeti odluku ili sa subjektom darovanja sklopiti ugovor o donaciji, u kojem možete navesti točnu svrhu vašeg darovanja.

Postoji i mogućnost darovanja fizičke osobe koja se ne bavi gore popisanim djelatnostima i to isključivo za zdravstvene troškove koji nisu pokriveni jednim od oblika zdravstvenog osiguranja. Ovdje osobito skrećem pažnju na slijedeće: darovanje možete obaviti isključivo na žiro-račun te fizičke osobe (nikako ne na tekući račun ili u gotovini). Prema tome, kada dobijete zamolbu ili se putem javnih kampanja skuplja novac uplatama na neki tekući račun, znajte da to nikako neće biti priznato kao trošak vašeg poduzetništva. Također, morate voditi evidenciju o danim darovanjima za zdravstvene potrebe fizičkim osobama. Ako dajete neko ortopedsko pomagalo ili sl., morate imati nedvojbeni dokument koji potvrđuje da ste ga i uručili toj fizičkoj osobi. Znači, ne nasjedajte na poruke koje vas mole da uplatite novac na račun nekog poduzeća za promet ortopedskih pomagala, jer niti to vam neće biti porezno priznato. Pomagalo možete kupiti, pa ga uz dokument uručiti fizičkoj osobi koja za njim ima potrebu.

Cilj ovog članka svakako nije da vas uvjerim da ne činite darovanja, već da se pojasni kako ta darovanja možete do neke mjere knjižiti u rashode svog obrta ili poduzeća. Kao privatna osoba svoju dobrotu možete činiti kako god želite, jer ste u tom slučaju porez već platili prije nego je novac završio u vašim rukama.

Još je ostalo da kažemo nekoliko riječi o sponzoriranju, koje predstavlja situaciju u kojoj nekome nešto dajete, ali očekujete sasvim konkretnu protučinidbu. Na primjer, financirate nabavku dresova za klub u kojem trenira vaše dijete, a zauzvrat će taj klub negdje istaknuti logotip vašeg poduzeća ili obrta. Radi se, dakle, o dvostranom pravnom poslu u kojem je svaka strana dužna nešto pružiti, pa nema opasnosti od poreznih utaja i odnosi podliježu puno manjem obimu poreznih pravila. Smatra se, naime, da će svaka strana ostvariti određeni prihod i određeni rashod prema unaprijed određenoj ili prema tržišnoj vrijednosti. Jedino što se ovdje traži je postojanje ugovora o tom pravnom poslu između onih koji ga sklapaju.

Umjesto zaključka, iskoristila bih prostor da iznesem svoj stav koji promičem i kroz cijelu rubriku: poslujte legalno, prijavljujte svoj promet, budite porezno disciplinirani i na taj način iskažite svoje domoljublje i svoje čovjekoljublje. Tek potom, ako i dalje ostvarujete višak sredstava i želite doprinijeti nekoj akciji ili potrebitoj osobi - učinite to na gore opisane načine i ostvarite poreznu povlasticu. Ako se bavite poduzetništvom, označili ste sebe kao aktivnu osobu koja doprinosi svojoj okolini i budite dosljedni sebi!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge