Otkako je 2013. godine predaja poreznih izvještaja putem aplikacije E-porezna postala obavezna za obrasce o plaćama i PDV-u, krug obveznika se stalno proširuje, te se uvode novi obrasci.
Osobito je zahtjevno izvještavanje putem JOPPD obrasca, jer se isti obrazac mora koristiti za sve moguće vrste oporezivih i neoporezivih dohodaka i sve moguće kombinacije isplatitelja, primatelja i primitaka, doprinosa i poreza.
Ako obrazac nije točno šifriran, uopće ga nije moguće predati, jer su u unutar aplikacije postavljene kontrole koje to onemogućavaju. Svakih nekoliko mjeseci, k tome, porezna uprava mijenja informatičke sheme, pa su i poduzetnici, ili njihovi knjigovođe, primorani stalno kupovati nadogradnje svojih programa u kojima izrađuju obrasce. Tim su troškom opterećeni njihovi džepovi, naravno.
Dodatna je pogodnost činjenica da za upotrebu aplikacije i načine šifriranja postoji vrlo malo besplatnih naputaka i pomoćnih sredstava, pa je potrebno plaćati pretplate na stručne časopise i savjetovanja privatnih savjetničkih kuća koja su tematiku proučile daleko bolje od onih koji su ju stvorili i proglasili obaveznom. U tri godine izvještavanja o neoporezivim primicima, tri puta su se stubokom mijenjala pravila.
Sve se promjene donose u zadnji čas, pa na njih ne stignu pripremiti niti informatičari porezne uprave. Tako su često na aplikaciji prisutni neispravni filteri i kontrole koje ne dopuštaju predati obrasce koji su napravljeni po pravilima. Nakon nekoliko dana oni poprave svoju aplikaciju, a u međuvremenu knjigovođe diljem Hrvatske pokušavaju predati, ispravljati… Gubimo vrijeme i živce, jer nigdje ne piše da je sustav u stvaranju ili da su u tijeku otklanjanja problema. Onda osvane dan u kojem nam prođe obrazac koji je prethodnih deset dana bio označen kao neispravan!
Upravo je takva situacija bila tijekom siječnja sa novopropisanom obavezom obrtnika da JOPPD obrascima zadužuju svoje doprinose. Svi koji smo pokušavali izraditi obrazac i napraviti njegovu kontrolu unutar aplikacije, susretali smo se sa totalno nebuloznim porukama na ekranu. A onda je osvanula poruka na naslovnici da je sustav od 2.2. revidiran! Ne bi li bilo pristojno da je tijekom siječnja pisala obavijest: propisali smo vam obavezu, ali nismo vam omogućili da ju ispunite. Pričekajte sa pokušajima.
Postavite li pitanje na propisani način, ne nadajte se odgovoru nekoliko dana, ako ne i duže. A da biste ga postavili, morate dati sve svoje podatke, uključivo i OIB. Nakon što tri puta postavite isto pitanje, date sve svoje podatke, slike ekrana sa potvrdom primitka prethodnih upita, a odgovore i dalje ne dobivate, osjećate se prilično frustrirano.
Frustracija je još veća kada se nađete u situaciji da povezujete takozvane nepovezane uplate. Do njih dolazi u svakom slučaju kada poduzetnik uplati na datum različit od onoga kojeg je naveo na JOPPD obrascu, ili kad uplati manje ili više novca od onoga što je trebao uplatiti. Svaka lipa je bitna za naš proračun!
Evo mojeg ovotjednog iskustva: klijent je 2014. godine sve što treba uplatio, ali jedan dan kasnije. Zapravo, uplatio je isti dan, ali iza 16 sati, pa su uplate provedene sa narednim danom.
Od tada do nekidan nastalo je 3,56 kn kamata, na nekoliko uplatnih računa. Evo koji je postupak bio: morali smo utvrditi točni iznos kamata za svaku godinu, za svaki od računa. Za svaki račun je trebalo sastaviti odvojenu uplatnicu za svaku godinu (2014., 2015. i 2016.). Klijent je morao platiti tih 6 virmana, svaki na manje od kune ili dvije, a jedan na iznos 0,01 kn! Naravno, banka je svoju proviziju naplatila za svaki virman u minimalnom iznosu, koji varira od banke do banke, ali nigdje nije manji od pola kune.
Kad sve to za nekoliko dana bude vidljivo na sustavu e-porezna, mi u knjigovodstvu ćemo još morati u okviru posebne aplikacije za povezivanje uplata ručno povezati sve te kamate sa pripadajućim obrascima.
Da bi stvar bila bolja, isti klijent je nedavno izvršio jednu uplatu od 850 kn više nego je trebalo, pa na tom računu postoji preplata. Međutim, nije bilo moguće da se izvrši preusmjerenje (preknjiženje) i tako podmiri ovaj sitni dug, nego je trebalo napraviti sve opisano. Ako svoje kune želi natrag, ovaj porezni obveznik morao je sve ovo napraviti, i još treba poslati zahtjev da mu preplatu vrate. Uz njega mora priložiti ispunjenu uplatnicu. Sve treba dostaviti poštom ili osobno u nadležnu ispostavu (novi trošak). Začudo, ne treba platiti nikakvu upravnu taksu!
Sve to se odvija pod sloganom na naslovnici porezne uprave: “Jasna vizija za modernu državu”!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge