Ako kao osnivač poduzeća želite podignuti akontaciju dobiti, ne zaboravite da to možete učiniti jedino ako ste prethodno doista i utvrdili da do tog trenutka poslujete dovoljno uspješno, tj. da postoji dobitak.


Već je u ovoj rubrici bilo riječi o poslovanju sa gotovinom, prije otprilike godinu dana, kada su se zadnji puta mijenjali propisi o poslovanju sa gotovim novcem.

Tada je tema bila većim dijelom kako ispravno postupati kada poduzetnik ostvari gotovinsku prodaju, a ovaj puta o neizostavnom pitanju malih poduzetnika: kako doći do gotovine sa žiro računa poduzetništva, tj. sa kojim opravdanjima po­dizati novac.

Odmah da otklonim prvu i vrlo čestu zabludu: novac sa žiro računa vašeg podu­zeća ili obrta neće vam ni u kojem slučaju biti nedostu­pan, niti će ikada bankovni službenik odbiti isplatu.
Dokle god novca na ra­čunu ima, i dokle god ste ovlašteni putem deponiranog potpisa na tzv. potpisnom kartonu s tim računom raspolagati, slobodni ste ga podizati i niste dužni obja­šnjavati svoje razloge i mo­tive na šalteru banke. Za svrhu navedite jednostavnu riječ 'isplata'.

Ono što je zapravo u cijeloj priči važno jeste da imate opravdanu svrhu za tu isplatu, koju ćete prikazati u svojim poslovnim knjigama, i da je za tu svrhu dozvoljeno gotovinsko ispunjenje.
Prvi dio će vjerojatno kao informacija poticati od vas, a odgovor na drugi dio pitanja će vam znati dati vaš knji­govođa, vjerojatno. Za obje ćete stvari biti odgovorni vi: kao obrtnik sam, ili direktor poduzeća.

Iz tog razloga prepo­ru­čam da se sa knjigovođom savjetujete prije, a ne da očekujete od njega ili nje da vadi kestene iz vatre kad je stvar već učinjena. Zapis o učinjenoj radnji je, naime, vidljiv iz vašeg bankovnog izvoda, i poreznoj kontroli će uvijek biti dostupan.

Obrtnici i samostalne dje­latnosti, budući da pos­luju kao fizičke osobe, su ovdje u daleko povoljnijem položaju: slobodno mogu raspolagati novcem sa ra­čuna. Poreznici će takve is­plate  tretirati kao akontaciju dohotka, a porez ćete ionako platiti prema dohotku utvr­đenom iz poslovnih knjiga po isteku poslovne godine.

Poduzeća moraju biti opreznija.

Kao prvo, za sva poslovanja sa gotovim novcem, obvezni ste voditi knjigu blagajne: uplatnice, isplatnice i dnevnik. 

Nadalje (ovo se odnosi na sve isplatitelje, pa i na ove gore spomenute), neke is­plate niti ne smijete činiti u gotovu novcu, kao npr. plaće - koje moraju ići na tekuće račune, i honorare - koji moraju ići na žiro račune primatelja.

Ako kao osnivač podu­zeća želite podignuti akon­taciju dobiti, ne zaboravite da to možete učiniti jedino ako ste prethodno doista i utvrdili da do tog trenutka poslujete dovoljno uspješno, tj. da postoji dobitak. Tu će vjerojatno opet trebati vaš knjigovođa utvrditi račun dobiti i gubitka.

Također, i za isplate akon­tacija dobiti trebate istovremeno platiti porez na isplatu dobiti u visini od 12%, uve­ćan za eventualno propisani prirez za vaše mjesto ili grad. 
Ako pretjerate sa akon­ta­cijama, pretrpjet ćete zna­čajnu posljedicu: razlika će se smatrati dohotkom od kapitala na koji je razrezan porez od 40% i koji treba platiti do dana podnošenja porezne prijave!

Iz svih ovih razloga, po­duzetnici koji nemaju po­zajmica danih poduzeću, pa ne mogu podizanje novca u doba likvidnosti tretirati kao povrat te obveze poduzeća, najčešće se odlučuju na sklapanje ugovora o zajmu.

Ovakav način ima opet svoja pravila i posljedice, pa predlažem da sve odradite u dogovoru i suradnji sa svo­jim knjigovođom. Naime, ako porezno razdoblje završi (a to je kod mnogih od vas kalendarski mjesec), a o is­pravnom postupku ne postoji zapis u poslovnim knji­gama, nevolja bi mogla biti velika. Zato, pitajte one koji znaju.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge