Već je u ovoj rubrici bilo riječi o poslovanju sa gotovinom, prije otprilike godinu dana, kada su se zadnji puta mijenjali propisi o poslovanju sa gotovim novcem.
Tada je tema bila većim dijelom kako ispravno postupati kada poduzetnik ostvari gotovinsku prodaju, a ovaj puta o neizostavnom pitanju malih poduzetnika: kako doći do gotovine sa žiro računa poduzetništva, tj. sa kojim opravdanjima podizati novac.
Odmah da otklonim prvu i vrlo čestu zabludu: novac sa žiro računa vašeg poduzeća ili obrta neće vam ni u kojem slučaju biti nedostupan, niti će ikada bankovni službenik odbiti isplatu.
Dokle god novca na računu ima, i dokle god ste ovlašteni putem deponiranog potpisa na tzv. potpisnom kartonu s tim računom raspolagati, slobodni ste ga podizati i niste dužni objašnjavati svoje razloge i motive na šalteru banke. Za svrhu navedite jednostavnu riječ 'isplata'.
Ono što je zapravo u cijeloj priči važno jeste da imate opravdanu svrhu za tu isplatu, koju ćete prikazati u svojim poslovnim knjigama, i da je za tu svrhu dozvoljeno gotovinsko ispunjenje.
Prvi dio će vjerojatno kao informacija poticati od vas, a odgovor na drugi dio pitanja će vam znati dati vaš knjigovođa, vjerojatno. Za obje ćete stvari biti odgovorni vi: kao obrtnik sam, ili direktor poduzeća.
Iz tog razloga preporučam da se sa knjigovođom savjetujete prije, a ne da očekujete od njega ili nje da vadi kestene iz vatre kad je stvar već učinjena. Zapis o učinjenoj radnji je, naime, vidljiv iz vašeg bankovnog izvoda, i poreznoj kontroli će uvijek biti dostupan.
Obrtnici i samostalne djelatnosti, budući da posluju kao fizičke osobe, su ovdje u daleko povoljnijem položaju: slobodno mogu raspolagati novcem sa računa. Poreznici će takve isplate tretirati kao akontaciju dohotka, a porez ćete ionako platiti prema dohotku utvrđenom iz poslovnih knjiga po isteku poslovne godine.
Poduzeća moraju biti opreznija.
Kao prvo, za sva poslovanja sa gotovim novcem, obvezni ste voditi knjigu blagajne: uplatnice, isplatnice i dnevnik.
Nadalje (ovo se odnosi na sve isplatitelje, pa i na ove gore spomenute), neke isplate niti ne smijete činiti u gotovu novcu, kao npr. plaće - koje moraju ići na tekuće račune, i honorare - koji moraju ići na žiro račune primatelja.
Ako kao osnivač poduzeća želite podignuti akontaciju dobiti, ne zaboravite da to možete učiniti jedino ako ste prethodno doista i utvrdili da do tog trenutka poslujete dovoljno uspješno, tj. da postoji dobitak. Tu će vjerojatno opet trebati vaš knjigovođa utvrditi račun dobiti i gubitka.
Također, i za isplate akontacija dobiti trebate istovremeno platiti porez na isplatu dobiti u visini od 12%, uvećan za eventualno propisani prirez za vaše mjesto ili grad.
Ako pretjerate sa akontacijama, pretrpjet ćete značajnu posljedicu: razlika će se smatrati dohotkom od kapitala na koji je razrezan porez od 40% i koji treba platiti do dana podnošenja porezne prijave!
Iz svih ovih razloga, poduzetnici koji nemaju pozajmica danih poduzeću, pa ne mogu podizanje novca u doba likvidnosti tretirati kao povrat te obveze poduzeća, najčešće se odlučuju na sklapanje ugovora o zajmu.
Ovakav način ima opet svoja pravila i posljedice, pa predlažem da sve odradite u dogovoru i suradnji sa svojim knjigovođom. Naime, ako porezno razdoblje završi (a to je kod mnogih od vas kalendarski mjesec), a o ispravnom postupku ne postoji zapis u poslovnim knjigama, nevolja bi mogla biti velika. Zato, pitajte one koji znaju.
Sretno!