04.08.2015.
Likvidiranje računa
Ovih dana stupio je na snagu novi Zakon o računovodstvu, koji će se većim dijelom primjenjivati od Nove godine.
Ovdje ne bih prikazivala norme ni novosti, već bih se rado dotakla teme koja je jednako važna nama iz knjigovodstvenih servisa i malim poduzetnicima koji nas ugovorno angažiraju da za njih obavljamo značajnu radnju koja rezultira njihovom poreznom obavezom.
Moju struku u narednom razdoblju očekuje potreba za službenim certificiranjem i očekujemo novi podzakonski akt koji će odrediti kako ćemo do certifikata doći, pod kojim uvjetima i cijenama i ono za mnoge najvažnije: hoće li se do sada stjecani certifikati ovlaštenog računovođe priznavati ili više neće vrijediti ništa.
To će dovesti do višeg stupnja uređenosti u samoj struci, ali će vrlo vjerojatno rezultirati i konkretnije razgraničenim odgovornostima između poduzetnika i knjigovođa.
Prije više od 25 godina, kada je otvorena mogućnost ozbiljnijeg privatnog poduzetništva, vrlo naglo je nastala potreba za računovodstvenim uslugama. Tržišna potreba je brzo zadovoljavana na različite načine i od strane različito osposobljenih osoba.
Opća (ne)urednost u propisima i u njihovoj primjeni cijelo vrijeme doprinosila je upravo takvom razvoju situacije. Ako je vjerovati najavama, tome je brzo kraj. Ipak, sve će opet ovisiti o primjeni.
Likvidiranje računa od strane odgovorne osobe poduzetnika, ili druge osobe koju je odredio/la, je radnja koju se često preskače. Mali poduzetnik, onaj koji nema uopće zaposlenih ili ih ima tek nekoliko, i koji nema razgranate poslovne procese, obično trči za poslom i realizacijom i nema puno volje baviti se dokumentima. Najradije bi da mu sve radi netko drugi i vrlo je rašireno shvaćanje da se svime što ima veze sa “papirima” treba baviti knjigovođa.
Ipak, ne može biti baš tako.
Likvidiranje računa je proces u kojem netko provjerava materijalnu ispravnost podataka na dokumentu u pogledu sadržaja i podataka o vrstama i količinama isporuka koje su na njemu prikazane.
Primjerice:
Je li račun izdao onaj kome je dao narudžbu i s kim je posao ugovorio ili neki drugi poduzetnik? Ima li sve potrebne podatke o tom izdavatelju računa? Jesu li točno navedeni podaci o primatelju, odnosno samom poduzetniku koji je račun primio? Je li ispravno navedeno vrijeme isporuke? Jesu li prikazane količine koje su doista primljene ili više ili manje od toga? Jesu li zaračunate cijene u skladu s ugovorenima? Je li rok dospijeća istaknut na računu točno onakav kakvog je ugovorio sa svojim partnerom, tj. dobavljačem? Je li račun ispisan na mediju koji će omogućiti njegovu trajnu čitljivost ili je možda već u trenutku likvidiranja iz nekog razloga nečitljiv, pa je potrebno zatražiti novi ispis? Ako se radi o usluzi, je li doista primljena upravo ta usluga i u toj količini koja je prikazana na računu? Ima li sam poduzetnik dodatne dokumente koji potvrđuju obavljenu isporuku usluge? Ima li potrebe da sam evidentira dodatne podatke vezane uz tu uslugu radi moguće kasnije kontrole? Ima li potrebe da se neki podatak s računa upiše u pomoćne knjige - skladišne evidencije ili inventurne liste? I tome slično...
Ovo su samo neke od radnji u postupku likvidiranja računa koje knjigovođa ni ne može obaviti jer nema saznanja o svim elementima poslovnog procesa koji je računu prethodio.
I mi knjigovođe često smo skloni popustiti klijentu, osobito ako dokumente primamo u zadnji čas prije roka za podnošenje izvještaja. Ipak, ispravno bi bilo da počnemo inzistirati na dokazu da je poduzetnik izvršio likvidiranje računa kojeg nam donosi za knjiženje u poslovne knjige.
Njegov potpis na ulaznom računu, a po mogućnosti i broj pod kojim ga je urudžbirao u svoje evidencije, bio bi takav dokaz. Hoćemo li biti dovoljno ustrajni da u svakom slučaju to ishodimo? Osobno se nadam da hoćemo.
I mi smo najčešće mali poduzetnici koji smo posljednjih godina prisiljeni puno ulagati u svoje znanje. S novom obavezom certificiranja, naši će troškovi porasti, pa možda počnemo više poštivati sami sebe. Cijene naših usluga su otprilike na polovini cijena naših europskih kolega, a njihov porast teško možemo očekivati s obzirom da nam je i gospodarstvo na kraju svih lista uspješnosti, a poduzetnika je svaki dan sve manje. Možda barem da krenemo inzistirati na razgraničenju odgovornosti?
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast
Poslovno savjetovanje
Neiskorišteni potencijal učinkovite organizacijske strukture: Jeste li jasno definirali tko je za što odgovoran?
Kada postavimo strukturu temeljenu na odgovornosti, usmjeravamo organizaciju prema učinkovitosti. U ovom pristupu, titule postaju manje bitne; ono što je ključno je tko je odgovoran za rezultate određene funkcije ili područja
Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!