Imati poduzeće je ozbiljna obaveza i u osnivanje se ne treba zalijetati. Međutim, poslovanje na ovaj način ima i ozbiljnih prednosti

 

Poslovanje kroz poduzeće je unekoliko zahtjevnije i ozbiljnije nego poslovanje kroz obrt, osobito kroz paušalni obrt. Glavni argument u tom smjeru je činjenica da osnivanjem poduzeća poduzetnik stvara novu pravnu osobu, tvorevinu koja do tog nije trenutka postojala i koja je odvojena od osobnosti i imovine samog osnivača. To je sasvim prihvatljivo za ozbiljne i trajne namjere, ali za iskušavanje tržišta nije primjereno ako osnivač nije svjestan svih svojih obaveza sve do trenutka svog oproštaja od poduzeća njegovom prodajom ili likvidacijom.

Stoga, u nastavku kratka lista pitanja na koje morate znati odgovore kao odgovoran osnivač poduzeća. Na sve njih detaljne odgovore možete pronaći u brojnim tekstovima u ovoj istoj rubrici.

 

S kojim djelatnostima će se poduzeće baviti i koja će biti glavna djelatnost?

Moguće je registrirati neograničen broj djelatnosti, prema potrebama osnivača. Za rijetke će biti potrebno pribaviti posebne dozvole prije same registracije, o čemu će vam detalje znati reći u kompetentnom javnobilježničkom uredu. Glavna djelatnost će odrediti šifru poslovanja s kojom će poduzeće biti zavedeno u Državnom zavodu za statistiku, pa uložite trud da ju dobro odredite. Kasnije ćete ju moći mijenjati samo temeljem stvarnih podataka o prihodima poduzeća, uz neznatni trošak. Generalni je savjet da poduzeće registrirate za veći broj djelatnosti kako ne biste sami sebe kočili tijekom poslovanja.


Na kojoj će adresi biti sjedište poduzeća?

Adresa mora biti postojeća i putem nje mora biti moguće uspostavljati kontakt s odgovornim osobama poduzeća. Sjedište određuje nadležnost ispostava državnih organa. Poslovanje je poduzeću dozvoljeno u cijeloj Hrvatskoj, a eventualne minimalne tehničke uvjete prostora ili stručnost voditelja, ono će morati dokazivati tek kada se njima počne baviti, a ne u fazi osnivanja.


Koliki će biti temeljni kapital poduzeća?

Minimalni je kapital za poduzeće moguć u iznosu od 10 kn, ali se u tom slučaju radi o osnivanju jednostavnog društva s ograničenom odgovornošću, koje ima ograničenja u pogledu raspolaganja dobitkom. Za neograničenu mogućnost isplate čistog dobitka, potrebno je uložiti minimalno 20  tisuća kuna i registrirati d.o.o.


Hoće li biti ortaka?

Poduzeće može osnovati više osoba, osim što kod j.d.o.o. postoje neka ograničenja u tom pogledu (vidjeti ranije tekstove). Sve se definira društvenim ugovorom prije samog osnivanja. Raspored poslovnih udjela definira i raspodjelu profita iz poslovanja. Osnivači nisu odgovorni za poslovanje poduzeća.


Tko će biti odgovorna osoba poduzeća?

Jedna ili više osoba trebaju biti upisani kao uprava poduzeća, tj. direktor koji će odgovarati za poslovanje. To može ali ne mora biti osnivač. Direktoru ne pripada udio u dobiti. Ovdje je potrebno upozoriti na financijske obveze poduzeća ili samog direktora osobno u vezi plaćanja obveznih doprinosa, pa upućujem na ranije tekstove. Mudrim odabirom direktora, troškovi se mogu izbjeći.


Hoće li biti potrebno razdoblje pripreme poslovanja?

Poduzeće ne postoji dok nije registrirano i do tada se ne smije pojavljivati na tržištu. S druge strane, čim je registrirano mora voditi poslovne knjige i podmirivati razne financijske obaveze. Stoga je potrebno mudro utjecati na trenutak otvaranja.


Hoće li poduzeće ući u sustav PDV-a?

Nakon osnivanja, poduzeće može odlukom odgovorne osobe zatražiti ulazak u sustav PDV-a, ako je ta odluka u interesu poduzeća. Ako ne, ono će biti izvan sustava sve dok ne ostvari zakonski uvjet za ulazak po sili zakona: od početka mjeseca koji slijedi mjesecu u kojem je poduzeće u tekućoj godini isporučilo 300 tisuća kuna.


Hoće li poduzeće poslovati s poduzetnicima iz EU?

Ako da i ako se radi o stjecanju ili isporuci usluga, poduzeće mora pribaviti PDV identifikacijski broj prije početka isporuke ili stjecanja. Ako se radi o dobrima, postoje drugačija pravila i odredbe o pragu isporuka.


Kako zatvoriti poduzeće?

Ovo je tema na koju već godinama upozoravam, a od početka ove godine priča je dodatno otežana. Postupak likvidacije traje skoro godinu dana, košta barem 8.000 kuna, ako se uračunaju svi troškovi. Dodatno, ako je likvidator osoba na koju se primjenjuju pravila novog propisa o obveznim doprinosima - trošak je uvećan za po 2.000 kn za svaki mjesec trajanja likvidacije.

Imati poduzeće je ozbiljna obaveza i u osnivanje se ne treba zalijetati. Međutim, poslovanje na ovaj način ima i ozbiljnih prednosti, o čemu sam također višekratno pisala.


Sretno!


Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici:Makora knjigovodstvo i poslovne usluge