Za poslovanje sa Europskom unijom trebali biste biti upisani u VIES bazu, a u nekim slučajevima čak se i morate u nju upisati. VIES baza je europska evidencija poslovnih subjekata.


Nabave koje mali podu­zetnik čini u inozemstvu imaju specifičan porezni sta­tus, pa je od iznimne važnosti da ih poduzetnik prouči prije nego ih napravi, jer neke situacije od njega iziskuju porezne aktivnosti i prije samog stjecanja.

Moram reći da smo o ponekim od ovih situacija već ovdje pisali, osobito sre­dinom 2013. godine, kada smo ušli u Europsku uniju, i kada je nastupio cijeli set no­vih poreznih propisa. Ipak, među malim poduzetnicima tek sada primjećujem usvajanje navike nabavljanja iz inozemstva, jer po malo svi skupa postajemo svjesni na­še nove pozicije i tražimo načine kako ju u svojim poslovanjima pametno iskoristiti.

Istovremeno, na terenu je i sve više malih poduzetnika iz Europskih zemalja, koji na naše tržište ušli prilično br­zo. Često o njegovim odrednicama znaju više od nas, jer imaju više iskustva.

Za početak, podsjetit ću na dva nova termina, koja su ušla u naše zakonodavstvo sa Zakonom o PDV-u koji se primjenjuje od 1.7.2013. To su termin 'stjecanje' za na­bavu iz Europske unije, čime se ona razlikuje od 'uvoza' - termina koji se upotrebljava za nabave iz svih ostalih zemalja svijeta. 

Istovremeno, ako svoju robu ili uslugu prodajete u Europsku uniju, to se is­pravno naziva isporukom u EU, za razliku od prodaje u treće zemlje za koje i dalje koristimo izraz izvoz.

Za promet robe sa trećim zemljama i dalje su potrebni špediteri, jer postoji carinski postupak i uvozne ili iz­vozne deklaracije. Na njima carinici razrezuju eventualnu carinu i porez na dodanu vrijednost.

Ako je uvoznik u sustavu PDV-a, taj će mu iznos biti pretporez u tom razdoblju, tj. njime će umanjiti svoju poreznu obvezu.

Za poslovanje sa Europ­skom unijom trebali biste biti upisani u VIES bazu, a u nekim slučajevima čak se i morate u nju upisati. VIES baza je europska evidencija poslovnih subjekata, koja je javno pretraživa putem interneta i u kojoj svaki subjekt ima svoj broj. Taj broj se sastoji od slova koja ozna­čuju državu njegova sjedišta (u našem slučaju HR) i od poreznog broja koji je isti kao i taj broj u matičnoj dr­žavi (u našem slučaju OIB). 

Međutim, ono na što sk­re­ćem pažnju da ne smijete sami kreirati takav broj, već ćete ga na zahtjev dobiti rje­šenjem Porezne uprave, koja će vas istovremeno prijaviti u tu europsku bazu podataka.

Ako stječete robu iz Eu­ropske unije, dužni ste pribaviti ispravan račun sa svim svojim podacima, da bi se taj uopće mogao pribrojiti va­šim rashodima. Nema gra­nica, carina ni špeditera,  na­ravno.

Nadalje, ako se poduzet­niku u EU deklarirate kao član VIES baze, taj će to u njoj i provjeriti i izdati Vam račun na kojem će on vama prenijeti poreznu obvezu (reverse charge). Tu će či­njenicu isporuke on prijaviti u mjesečnom izvještaju eu­rop­skom sustavu.

Što ste vi dužni napraviti s takvim računom?

Prijaviti ga u mjesečnom izvještaju o stjecanjima iz EU, te na njega obračunati hrvatski PDV od 25%.

Ovo mora učiniti i onaj hrvatski poduzetnik koji nije u hrvatskom sustavu PDV-a. Njemu će plaćeni PDV biti trošak, dok će onom poduzetniku koji jeste u sustavu taj iznos biti pretporez.

Isti je postupak i kod stjecanja usluga od EU podu­zetnika.

U praksi, brojni europski trgovci primjenjuju slijedeći princip: svoj PDV naplate, a onda im morate ispuniti zahtjev za povrat istoga, kojeg možete očekivati na svom žiro računu za nekoliko mjeseci. Ne smijete ni u tom slučaju propustiti obaviti gore opisane svoje ob­veze, jer će on tu isporuku vama uredno prijaviti u VIES izvješće.
Naši poreznici izvještaje dobivaju, i uspoređuju ih sa onim što ste ih vi predali, i ako se nešto ne poklapa - slijedi vam dugotrajno obrazlaganje!

Još bih ovdje upozorila na praksu plaćanja EU stjecanja privatnim kreditnim karticama, jer takve se nabave često vrše putem interneta. To ne bi trebali činiti, jer u inozemstvu poduzetnik mo­ra plaćati samo putem svog žiro računa, dakle eventualno sa karticom poduzeća.

Također obraćam vašu pažnju i na poslovanje raz­nih akvizitera europskih po­duzetnika koji će vam mož­da prodati nešto za vaše poduzeće. I u takvim sluča­jevima sve gore navedeno mora biti ispunjeno, pa do­bro iskomunicirajte su­rad­nju s njima i pribavite si is­pravne dokumente.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge