Lani sam se u ovo doba godine ovdje rugala sa tada novopropisanim izvještajem za poreznike: PD-IPO, iliti prijava poslova sa porezno povezanim osobama za obveznike poreza na dobitak.

Obrazac je uveden u propise početkom 2016-te, za koju sada svi mali poduzetnici podnose izvještaje. Od tada smo uspjeli promijeniti dvije vlade, obje su se klele u rasterećenje poduzetništva, ali ovaj konkretni izvještaj je ostao na snazi, jednako kao i mnogi drugi. Ipak, ovaj prednjači sa količinom bedastoća, nelogičnosti i neusklađenosti sa uobičajenim poslovnim procesima i računovodstvenim evidencijama.

Kratko ću prepričati što bi sve trebalo u tom izvještaju prijaviti, a dok pišem i dalje se nadam da će u mjesec i pol koliko je ostalo do zaključenja roka predaje doći do prevrata. Ovo što se traži od malih poduzetnika je gotovo ravno mobingu!

Lani smo imali sličnu priču sa drugim obrascem, koji je par dana prije roka bio odgođen milošću ministra.

Dakle, u izvještaju treba prijaviti sve poslove sa porezno povezanim osobama, razvrstano po: zajmovima danim i primljenim, te nabavama i isporukama roba i usluga.

Međutim, zajmove je potrebno prikazati pojedinačno, uz svaku navesti ime i prezime i OIB osobe, ugovorenu stopu kamate te obračunati iznos kamate.

U praksi su česte situacije kada mali poduzetnici podižu gotovinu sa žiro računa poduzeća putem bankomata. Radi se o nekoliko stotina kuna, ali više desetaka puta mjesečno. Poduzetnik uredno obračuna kamatu i plati ju svome poduzeću, koje na taj iznos uredno plati porez na dobit. Sve su to uobičajene situacije.

Ipak, za potrebe ovog izvještaja potpuno su suvišne! Naime, nikada se kamata ne obračunava na svaku pojedinačnu pozajmicu, nego se utvrđuje ukupna glavnica, broje se dani i kamatnim se računom dolazi do iznosa kamate na ukupnu glavnicu.

Za ovaj izvještaj treba izračunati kamatu na svaku pojedini iznos i za svaki od njih pratiti kada je vraćen. Da li autor izvještaja uopće razlikuje zajam i posudbu?!

U našem servisu ima klijenata koji na kontu pozajmice imaju više stotina stavaka. Ispuniti izvještaj za njih trajat će više dana, jer se izvještaj može jedino ručno popunjavati. Nemoguće je napraviti program za taj izvještaj, što su potvrdili informatičari iz nekoliko programerskih kuća.

Za svaku pojedinu osobu treba prijaviti vrstu porezne povezanosti: je li ona po kapitalu, po upravljačkim pravima ili po srodstvu. Da, srodstvu, dobro ste pročitali! Proglašeno je da pravna osoba može imati srodnike. Srodnici su to osnivača poduzeća i to po krvnoj i tazbinskoj povezanosti do četvrtog koljena. To su svi rođaci do bratića i sestrični - samih poduzetnika i njihovih supružnika, sadašnjih i bivših!

Što se tiče nabava i prodaja, potrebno je razdvojiti prikaz roba i usluga. Naravno da se u računovodstvenim evidencijama ne razdvajaju ti podaci, već se vode financijski zbrojeni podaci na kontima kupaca i dobavljača.

Samo su mudri već početkom prošle godine analitički pratili povezane osobe odvojeno od ostalih partnera, ali ni to ne pomaže previše u ovom izvještaju.

Nekako smo se svi malčice pomakli iz razdoblja plemenskog sustava, pa smo rijetko i svjesni tko su nam sve rođaci. Tko zna jesmo li koji nabavu izvršili od povezane osobe, a da toga nismo ni svjesni! Znamo li baš za sve veze svojih žena i muževa?!

Ako mi i ne znamo, naši će knjigovođe morati znati? A tek naši poreznici…

Nije propisan iznos od kojeg se počinje izvještavati, pa je i nabavku kutije šibica potrebno prijaviti.

Obrazac je postavljen na sustav e-porezna tek u drugoj polovici ožujka, iako se može predavati od početka siječnja. Tek ćemo vidjeti kakve su kontrole informatičari u njih ugradili! Primjerice, u drugom obrascu nisu predvidjeli da račun može imati jednoznamenkasti broj. Iako smo dužni pisati račune od broja jedan svake godine, za potrebe tog izvještaja knjigovođe ih moraju “prekrstiti”!

Svatko tko je radio u računovodstvu barem kratko zgraža se nad konstrukcijom ovog izvještaja i na traženim podacima. Još se više pitamo čemu to sve služi.

Poduzetnici će imati značajne troškove da bi prijavili poslove malih vrijednosti.

Još je gore kada smo svjesni da je sustav koji izvolijeva od poreznog obveznika ovakvo izvještavanje i dalje primjerice: nesposoban raspoznati registriranje poduzeća na nepostojećoj adresi; omogućava otvaranje i zapuštanje (bez posljedica) istoj osobi više poduzeća s ogromnim dugovima prema proračunu i dobavljačima; u stanju je obrisati iz registra trgovačkog suda poslovne subjekte s imovinom, pa čak i s aktivnim poslovanjem; u stanju je na stup srama stavljati poduzetnike koji nisu isplatili plaću samima sebi, itd.

Zna li itko u tom sustavu što će raditi s podacima iz ovog izvještaja kad nije u stanju upravljati podacima koje već ima na raspolaganju?!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na  Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge