S obzirom da je cijena rada skupa prije svega zato što je na svaku kunu neto plaće državi potrebno poslati još 50-60 lipa, poduzetnike će razveseliti nove mogućnosti neoporezivih isplata

 

Sa prvim danom rujna stupile su na snagu nove izmjene poreznih propisa koje su donijele mogućnosti novih neoporezivih isplata zaposlenicima i obrtnicima.

Kada sam počela pisati za ovu rubriku, uvjeti u poduzetništvu su bili bitno drugačiji nego danas. Djelatnika je bilo na pretek, burza rada bila je prepuna ljudi željnih posla i na svako radno mjesto čekalo je nekoliko ljudi. Nerijetko, poduzetnici su iskorištavali svoje zaposlenike, jer je bilo dovoljno drugih koji bi pristajali raditi za malu plaću, da na stranu stavimo sve ostale uvjete rada.

U međuvremenu je Hrvatska ostala bez 150 tisuća stanovnika i sposobne zaposlenike je sve teže naći. Da su ove promjene tada bile donesene, vjerojatno bi ta brojka bila manja. Koliko će stvarnog efekta imati nova mjera, svi ćemo skupa vidjeti.

S obzirom da je cijena rada skupa prije svega zato što je na svaku kunu neto plaće državi potrebno poslati još 50-60 lipa, poduzetnike će razveseliti nove mogućnosti neoporezivih isplata.

Dakle, osim lani uvedene neoporezive stimulacije za rezultate rada do najviše 5.000 kn godišnje po osobi, pored prigodnih nagrada kao božićnica, uskrsnica i sl. do 2.500 kn godišnje po osobi te pored 600 kn darova u naravi (ovo nisu sve do sada postojeće), sada se uvode i ove mogućnosti: plaćanja prehrane radnicima, plaćanja smještaja radnicima, te podmirenje troškova vrtića djeci zaposlenika.

Sve navedeno nije ni za koga obavezno, već je na poduzetnicima da donose odluke hoće li koristiti ove mogućnosti i za koga će ih koristiti.

Što se tiče prehrane zaposlenika, moguća je isplata mjesečnog iznosa do 1.000 kn ili paušalno godišnje do 5.000 kn.

Za smještaj nema vrijednosnog ograničenja, već je poduzetniku omogućeno da refundira zaposleniku stvarno nastale troškove najmova.

Isto se odnosi i na troškove dječjih vrtića.

Zamisao zakonodavca je bila da poslodavcima omogući da ovim plaćanjima utječe na poboljšanje uvjeta rada zaposlenika, što bi trebalo biti slično povećanju neto plaće. Svi ovi troškovi su i nastali kao posljedica zaposlenosti, pa bi zaposlenicima trebao ostati raspoloživ veći dio neto plaće u trenutku kad se oslobodi troška svoje prehrane, podstanarstva ili vrtića. Poslodavci za sve navedeno moći će teretiti svoje poduzetništvo, bez potrebe da plaćaju dodatne iznose za doprinose i poreze, kao što su do sada morali.

Nema sumnje da će veći dio malih poduzetnika za sebe same iskoristiti ove mogućnosti. Ako ništa drugo, ono za prehranu, jer najamnine i djecu vrtićke dobi nemaju svi.

Što se tiče zaposlenika, sa terena već stižu dosjetke u hrvatskom stilu: smanjivanje neto plaća i dopunjavanje razlike sa neoporezivim isplatama!

S obzirom da još uvijek ima zaposlenika koji nikada ne vide ni ugovore o radu koje su potpisali, ili navodno potpisali, ni platne liste (za koje poslodavac mora imati dokaz uručenja), nedvojbeno je da postoje brojni slučajevi kada će to biti baš tako iskorištavano.

Za ostale poduzetnike poslodavce ovo će sigurno biti dobrodošla promjena. Naravno, poduzetništvo mora generirati dovoljno uspješno poslovanje da bi ovakve isplate, kao dodaci na postojeće troškove plaća, mogle biti isplaćivane.

Skrenula bih pažnju da poduzetnici ne mogu jednostrano mijenjati ugovore i druge akte koji su bili usvojeni dvostrano, sa radnicima ili njihovim predstavnicima. Također, za sve zaposlenike koji dio godine nisu radili kod poduzetnika ili koji istovremeno rade kod više poslodavaca, bit će potrebno proučiti konkretnu situaciju, jer će svaka isplata preko godišnjeg propisanog iznosa za pojedinu osobu zaposlenika značiti obvezu plaćanja poreza i doprinosa na teret isplatitelja. Radnikove neistinite izjave neće pomoći.

Za kraj, dodatnih 2.500 kn će poslodavci moći godišnje platiti zaposleniku za turističke troškove u Hrvatskoj. Detalji o ovoj mogućnosti tek moraju biti propisani i najava je da će krenuti od 2020-te.

Sretno!


Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge