Mali poduzetnici koji imaju malo zaposlenika nemaju naj­češće kadrovsku službu, a sa kadrovskim se poslovima mo­raju baviti. Za neke od poslova mogu angažirati svoje knji­govođe, ali brojne ipak moraju sami obavljati, jer ih mora obaviti netko tko ima kontakta sa zaposlenicima i poznaje sve okolnosti poslova koje obavljaju.

Prije samog zapošljavanja sa budućim je zaposlenikom potrebno sklopiti ugovor o ra­du, u kojem se definiraju svi važni elementi međusobnog odnosa. Zakon o radu svi su obvezni poštivati, ali ipak postoji cijeli niz tema koje morate definirati, jer one zakonom ni­su određene.

U ovom trenutku samo je kolektivni ugovor za djelatnost ugostiteljstva obavezan za pri­mjenu svima iz te grane gospodarstva, a razdoblje kada su brojna druga područja bila regulirana i kolektivnim ugovorima koje je ministar progla­sio obveznima, sada su iza nas. To ne znači da ponovo neće neki novi ugovori postati obve­zni za primjenu, i poduzetnik to treba pratiti.

Zašto? Zato što u takvim slučajevima poslodavac mora primjenjivati pravo koje je za radnika povoljnije. Primjerice, Zakon o radu ne obvezuje poslodavca da isplaćuje nakna­du za prijevoz do posla svojim djelatnicima, ali obvezni kole­ktivni ugovor poslodavcu iz dje­la­tnosti ugostiteljstva takvu oba­vezu nameće, i time mu po­skupljuje cijenu rada. K tome, ne odnose se sva prava samo na novčane obveze, već i na cijeli niz drugih prava i obaveza, ko­je su dogovorili vlada i sindi­kati te grane, a onda je mini­stro­vom odlukom to progla­šeno oba­ve­znim i za one koji u pregova­ranju nisu sudjelovali, jer se želi postići određeni standard u ra­dnopravnim odnosima.

Nakon sklapanja ugovora, a prije početka rada, potrebno je radnika prijaviti za mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Na­pominjem da probni rad mora biti prijavljen, iako znam da je česta nedozvoljena praksa da se radnici ne prijavljuju dok probni rok ne prođe.

Evidencija o radnicima je jedna obveza poslodavca koju teško može drugome delegirati. Njezin je sadržaj propisan relativno novim pravilnikom iz svibnja ove godine, a da bi ga poslodavac mogao ispuniti tre­ba znati niz podataka o svojem radniku. Podatke će vjerojatno doznati u procesu zapošljavanja, iz raznih potvrda, osobne karte, PK kartice i intervjua sa radnikom. Sve promjene koje se po tim pitanjima događaju kod radnika, potrebno je re­dovno ažurirati.

Evidencija o radnom vre­me­nu je nedavno opet mijenjana i pojednostavljena, ali i dalje je prilično zahtjevna za male poduzetnike. Bitno ju je voditi sa svim propisanim de­ta­ljima i dnevno ju zaključivati po okončanju radnog vremena. To znači da ju može voditi je­dno sam poduzetnik, ili netko od njegovih zaposlenika koji se nalaze na mjestu rada, a ni­kako ne neki vanjski suradnik, poput knjigovođe. Kazne za izostanak vođenja evidencija, ili netočno popunjavanje su dra­konske.

Kad mjesec prođe, sve po­datke o radnicima i radnom vremenu poduzetnik može pro­slijediti knjigovodstvenom servisu koji će izvršiti obračun plaće i svih pripadajućih doprinosa i poreza, te pripremiti upla­tnice za njihovo plaćanje, primjenjujući sustav šifriranja za JOPPD obrazac i ispravne pozive na broj. Isplata plaća djelatnicima u gotovini više nije dozvoljena.

U servisu bi poduzetnik trebao doznati i koje isplate može dati radnicima neoporezivo, te pod kojim uvjetima. Ako ih obavi, poslodavac treba to dojaviti poreznoj upravi putem istog obrasca JOPPD, što također može obaviti knjigovođa, ako na vrijeme raspolaže svim potrebnim podacima.

Sukladno svega nekoliko dana starom propisu, u slučaju neisplate plaće do zadnjeg dana mjeseca koji slijedi obavljenom radu, poslodavac treba radniku uručiti strogo formalni obrazac, a na Fini pokrenuti postupak blokade svojeg žiro računa. Isplatu plaće će preuzeti posebna agencija koja je za tu svrhu oformljena, a nakon tri mjeseca će pokrenuti stečaj poslodavca koji nije u stanju isplaćivati plaće. Navodno je uspostavljen sustav kojim će porezna uprava, Fina i HZMO razmjenjujući podatke moći detektirati poslodavce koji neće prijaviti neisplatu plaće. Pričekajmo da se u to i uvjerimo!

Sretno!

 

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge