21.07.2015.
Obiteljsko poduzetništvo
Malo poduzetništvo, o kakvom pišemo u ovoj rubrici, obično ima značajan utjecaj na obitelj poduzetnika, bez obzira sudjeluje li obitelj u samom poslovanju.
Po mojoj procjeni, to je prije svega zato što mali poduzetnik mora uložiti u poduzetništvo puno više truda nego što bi uložio kao nečiji zaposlenik.
Među našim klijentima prevladavaju muškarci kao nosioci poduzetništva, no i supruge su najčešće u velikoj mjeri involvirane u poslovanje. Nasuprot tome, onda kada su žene nosioci poduzetništva, njihovi supruzi najčešće nemaju nikakve veze s tim poduzetništvom i zaposleni su negdje drugdje.
Kako obitelj uopće može biti sudionik u poduzetništvu?
Prije svega, to ovisi o obliku registracije za poslovanje.
Obrtniku ili obrtnici članovi najuže obitelji, koji s poduzetnikom žive u zajedničkom kućanstvu, mogu pomagati u poduzetništvu. Jasno je da se pomaganjem neće smatrati samostalno vođenje poslovanja, nego rad uz samog obrtnika ili obrtnicu. U slučajevima kada član obitelji samostalno radi, bez prisustva obrtnika, potrebno je da ima kvalifikaciju kakva je u konkretnom slučaju propisana i za samog obrtnika.
Ako bi članovi obitelji bili supoduzetnici, sudjelovanje u poduzetništvu bi bilo komotnije, ali bi svaki od njih bio obvezan plaćati puni iznos mjesečnih doprinosa za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, oko 1.850 kn te također i članarinu obrtničkoj komori jer svaki od njih bi bio član te komore.
Poreznu prijavu bi u slučaju supoduzetništva podnosio svaki član obitelji, ali bi se utvrđeni dohodak obrta rasporedio na svakog od članova i to sukladno ortačkom ugovoru koji bi također morao postojati već kod same registracije.
U slučaju da je samo jedan od članova obitelji obrtnik, ostali koji nisu zaposleni mogu biti na poreznoj prijavi prikazani kao članovi obitelji, što će uvećati obrtnikov godišnji osobni odbitak.
Kada je poduzetništvo registrirano kao poduzeće, bez obzira da li kao društvo s ograničenom odgovornošću ili jednostavni d.o.o., kombinacija ima više, ali je uvijek važno znati da nema nikakvog dozvoljenog pomaganja članova obitelji. Sasvim je jasno i zašto: poduzeće je pravna osoba i takva nema rođaka. Srodstvo s osnivačem ili direktorom poduzeća nema utjecaja.
Ovo je primjereno mjesto da ponovo podsjetim na činjenicu da direktoru ne pripada udio u raspodjeli dobitka poduzeća, već na to ima pravo samo osnivač (tzv. vlasnik). Također, osnivač ima malo odgovornosti za poslovanje poduzeća, već za njegovo poslovanje odgovara direktor (član uprave).
Iz tog razloga se ne može smatrati supoduzetništvom kada je jedan supružnik isključivi osnivač, a drugi jedini direktor. Oni koji žele u jednakoj mjeri dijeliti zaradu i odgovornosti trebaju i te pravne uloge jednako podijeliti.
U hrvatskoj stvarnosti se često pribjegava otvaranju novih poduzeća na članove obitelji, onda kad primarno poduzeće zapadne u dugove.
U svakom slučaju, svi oni koji za poduzeće obavljaju neke poslove moraju biti ugovorno angažirani: za rad - ugovorom o radu, a za neki jednokratni posao - ugovorom o djelu.
Oni koji rade s ugovorom o radu su zaposlenici poduzeća i svaki mjesec treba im biti obračunata plaća, a ugovori o djelu se isplaćuju po obavljenom poslu, u roku koji je ugovoren.
Oba ugovora podrazumijevaju plaćanje poreza, doprinosi se plaćaju za zaposlenike i za većinu honorara.
Od početka ove godine ne plaćaju se doprinosi na plaću za osobe do 30 godina starosti koje se zaposli na neodređeno vrijeme, pa je to zgodna mogućnost za zapošljavanje djece u poduzetništvu.
Porezno, dobit poduzeća koja je isplaćena svakom osnivaču fizičkoj osobi predstavlja njegov dohodak, koji on eventualno prijavljuje u svojoj poreznoj prijavi. Naime, samo zbog primljene isplate dobiti osnivač nije obvezan podnositi poreznu prijavu, ali ako prijavu iz nekog razloga podnosi, i to treba u njoj prijaviti. Naravno, ako je neki nezaposleni član obitelji na njegovoj PK kartici (poreznoj kartici), to će utjecati na iznos godišnjeg osobnog odbitka.
Iz svih navedenih razloga, prije pokretanja poduzetništva treba sagledati sve potrebe i mogućnosti i donijeti odluku koja će biti razborita kroz duže vrijeme!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Sada je već izvjesno da će s početkom 2025. godine ponovo doći do povećanja praga za obvezan ulazak u sustav poreza na dodanu vrijednost te da će sadašnji limit od 40.000 eura biti povećan na 50.000 eura
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast
Poslovno savjetovanje
Kako odabrati pravog poslovnog brokera za uspješnu prodaju vašeg društva
S ciljem odabira pravog poslovnog partnera u ovom važnom procesu, važno je u startu postaviti odgovarajuća pitanja i procijeniti kompetentnost brokera koji će predstavljati vaše poslovanje i zastupati vaše interese. Evo koja pitanja možete postaviti brokeru s kojim razmišljate surađivati