Korištenje naprednih tehnologija je više nego preporučljivo, jer obično omogućava i pretraživanja po raznim kriterijima, pa će pristup informacijama biti brži.

Ako ste se odlučili raditi kao mali poduzetnik, dobro je da odmah krenete sa sistematiziranim i urednim ad­ministriranjem. Tajnicu si možda nećete odmah moći priuštiti, ali tajničkim ćete se poslovima morati baviti. Sa svim ‘papirima’ je muka što se brzo gomilaju, a onda je teže u njih unijeti red, nego ako se od početka sortiraju po nekoj shemi. Nju si for­mirajte sami i neka vam praktičnost i dostupnost bu­du primarni kriterij. 

Neka knjigovodstva, kao i naš ured, za klijente obavljaju i dio tajničkih poslova. Ipak, većinom ćete knjigo­vođi nositi dokumente koje ste sami izradili ili prikupili, a on/ona će se baviti nji­hovim uvođenjem u financijske evidencije i izradom raznih izvješća za poreznu upravu i slične institucije.

Potreba za nekom spe­cifičnom statistikom ili ana­lizom vezana je sa većim troškovima, pa je zato pre­poručljivo da si u početku upravljački (managerski) dio analiza vodite sami. Čak i ako imate sasvim mali pa­ušalni obrt, u jednom će vam trenutku trebati po­datak o, primjerice, promjeni cijene nekog vašeg ma­terijala. Bolje ćete rukovoditi ako ste doista i svjesni svih parametara koji određuju vaše poslovanje. Uz to, postoje dijelovi vašeg poslovanja o kojima vaše knjigovodstvo nikada neće dobiti po­datke, a vi ih trebate uzeti u obzir.

Naravno, pod administriranjem podrazumijevam ru­kovođenje dokumentacijom, ali i podacima o raznim kontaktima koje ste ostvarili. Primjerice, možda ste danas upoznali kolegu koji vam može pomoći oko izrade web stranice, ali njegova je posjetnica ostala u džepu i završila na kemijskom čiš­ćenju? Zato sve ostvarene kontakte, zajedno sa nekim primjedbama koje su baš vama važne, trebate uredno evidentirati i samom sebi omogućiti da popis preživi i eventualnu promjenu mo­bitela ili računala.

Korištenje naprednih teh­nologija je više nego pre­poručljivo, jer obično omo­gućava i pretraživanja po raznim kriterijima, pa će pristup informacijama biti brži. Možda će vam se izrada sigurnosnih kopija činiti gubljenjem vremena, kao meni! Ipak, jedan me je incident sa informatičkom opremom u uredu uvjerio u op­ravdanost tih nekoliko sva­kodnevno uloženih minuta!
 
Jedan od dobrih alata kod pripreme poduzetništva (ali i kod njegovog vođenja) je stalno sastavljanje liste pita­nja. Ja pored pitanja volim navesti i nekoliko izvora iz kojih namjeravam doći do informacija: određene internet stranice, knjige, stručni časopisi, radionice, edukacija, savjetovanje sa stručnim osobama… Na isto mjesto pišem i odgovore, kada do njih dođem. Također, na kon­zultacije u naš ured ve­ćinom dolaze ljudi sa popisom pitanja, jer tako najbo­lje iskoriste raspoloživo vrije­me.

Prije pokretanja poslovanja svakako morate znati tko je vaša ciljana skupina potrošača, tj. tko će kupovati ono što ćete vi nuditi. Ako je slična ponuda već prisutna na tržištu, osvijestite što je to što će kupca motivirati da nešto nabavi od vas, a ne od konkurencije. S druge stra­ne, ako nečega na tržištu uop­će nema, dobro proučite je li to iz razloga što se toga nije nitko dosjetio, ili možda zato što nema dovoljno za­interesiranih kupaca.

Prema vašoj kalkuliranoj cijeni, izračunajte koliki je obim prodaje koji vam je dovoljan za pokrivanje troš­kova, i nastojite procijeniti jeste li ga u stanju postići, i kada. Nakon toga, odredite promet potreban za rast i postavite sebi rok u kojem ga želite postići.

Pri tome nemojte pomiješati dvije svote: promet - koji predstavlja zbroj onoga što ste prodali (koji uključuje čak i PDV, kad ste u sustavu PDV-a), i zaradu - koja predstavlja ono što vam je ostalo kad ste od prihoda odbili ras­hode poslovanja.

Također, ne zaboravite u obračun uzeti i odgođenu naplatu, zakašnjelu naplatu, pa čak i izostalu naplatu! Prisilne naplate imaju svoju nemalu cijenu.

Analizirajte svoju konku­renciju: tko je, kakva je i kakvi ste vi u odnosu na nju. Nastojite pri tome biti realni i sve promatrati iz pozicije kupca, tj. onoga tko vam je ciljna skupina.

Prije početka poslovanja, možete vrlo dobro proučiti stanje na strani troškova koji vas očekuju. Za to će biti potrebno da sastavite popis dobara i usluga koje ćete nabavljati, a nakon toga mo­žete proučiti ponude dostupnih dobavljača i prednosti i mane svakog od njih. Nitko vam ne brani da im se unaprijed obratite i da ugovarate elemente vašeg odno­sa, ovisno o obimu onoga što ćete nabavljati.

Listu pitanja nastavite sami. Važno je samo da pro­mišljeno krenete u svoj novi život!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge