Proteklog je tjedna u Mi­nistarstvu poduzetništva i obr­ta predstavljena nova internet aplikacija koja omogućuje ot­varanje obrta bez fizičkog do­laska u institucije.

Iako je napredak vidljiv, čini mi se da u ovoj ranoj fazi sustav ima dosta prostora za nadogradnju, a ovdje ću podsjetiti na najvažnije stvari koje treba imati na umu kod otva­ranja obrta općenito te podsjetiti na korake koje ne bi bilo dobro propustiti nakon upo­trebe ove aplikacije.

Pokretanjem obrta registrirat ćete početak obavljanja gos­podarske djelatnosti kao fi­zička osoba. Možete registrirati više djelatnosti, a samo jednu ćete morati označiti kao glav­nu i šifra te djelatnosti će se po­javljivati u čitavom nizu dokumenata. Obratite pažnju na to u aplikaciji.

Ako je za neku djelatnost potreban uvjet posebne stručne spreme ili posebni prostorni uvjeti, radi se o vezanom obrtu, koji ćete moći registrirati tek nakon što dokažete stručnu spremu ili prostor bude pre­­gledan. Imate i mogućnost da u tom slučaju imenujete stru­čnog voditelja obrta ako sami nemate uvjet stručne spreme. Taj voditelj neće imati status obrtnika, a niti zaposlenika, sve dok s njim ne sklopite ugo­vor o radu.

Za poslovnu adresu trebate priložiti dokument koji vas s tom adresom povezuje. Ako to nije vaša osobna adresa, mo­žete predočiti ugovor o najmu ili nečiju suglasnost za takvu registraciju.

U ovoj je aplikaciji pred­viđeno da sve dokumente koji služe kao dokaz dostavljate ske­nirane, što mi se ne čini baš najsretnijim rješenjem. No, oči­to je brzina danas glavna vrlina, a nered i pravna nesigur­nost su kolateralne posljedice.

Obrtnik je nakon registra­cije upisan u obrtni registar, koji je javno dostupan na internetu.

Sama aplikacija E-obrt je dostupna kroz sustav E-građa­nin. Da biste joj mogli pristu­piti, morate otići na Finu ili u poštanski ured, i to zatražiti. Kroz nekoliko dana ćete dobiti korisničko ime i lozinku za pri­­stup na svoju adresu, bes­platno.

S obzirom da je očito mo­guće kroz taj sustav poduzimati ozbiljne radnje kao što je otvaranje obrta, svoju lozinku dobro čuvajte! Svaki dan obrtništva zadužuje vas za minimalno 60 kuna doprinosa, pa vas zlonamjernik može staviti u prilično neugodnu situaciju.

Certifikat za kriptirano po­t­pisivanje bio bi puno sigurnije rješenje.

Aplikacijom možete zapravo samo ispuniti zahtjeve kak­ve biste običnom procedurom predavali u servis Hitro ili u ured za gospodarstvo. Napo­menu i upozorenja koji bi vas vodili kroz sam sustav i koji bi vam objašnjavali kontekst sve­ga što upisujete, nisam vidje­la.

Ono što upišete i dokumente koje skenirate u drugom koraku preuzima upravni refe­rent, koji od vas traži dopune i objašnjenja, ili vam izdaje i ša­lje obrtnicu. Preuzimate ju u svoj osobni sandučić sustava E-građanin.

Ne smijete zaboraviti na dvije važne stvari: dužni ste se prijaviti na mirovinsko osiguranje. To možete učiniti fizič­kim odlaskom na šalter ili elek­tronski. Međutim, da biste to mogli učiniti putem interneta, prvo morate otići na Finu po certifikat (ne onaj s početka, nego drugi, za kriptirano potpisivanje koji košta oko 400 kn), a s njime na šalter mi­ro­vinskog predati punomoć i zahtjev za sustav E-mirovinsko. Tek tada možete instalirati softver na svoje računalo i predati prijavu.

Također ste dužni fizički otići u poreznu ispostavu nad­ležnu za vašu adresu prebiva­lišta i tamo prijaviti početak svog obrtničkog poslovanja. Pri tome ne zaboravite da paušalno oporezivanje možete zatražiti u roku od 8 dana od početka poslovanja. Također fi­zički, u uredu porezne uprave.

Na kraju, ako mene pitate, čini mi se pametnija opcija da jedno prijepodne odvojite za hodočašće po šalterima na kojima se ipak možete nadati kak­voj-takvoj pomoći. Za pouzda­no korištenje aplikacije pri­če­kajmo da prođu izbori i da se netko posveti promišljanju po­boljšanja i sigurnosti.

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge