Proteklog je tjedna u Ministarstvu poduzetništva i obrta predstavljena nova internet aplikacija koja omogućuje otvaranje obrta bez fizičkog dolaska u institucije.
Iako je napredak vidljiv, čini mi se da u ovoj ranoj fazi sustav ima dosta prostora za nadogradnju, a ovdje ću podsjetiti na najvažnije stvari koje treba imati na umu kod otvaranja obrta općenito te podsjetiti na korake koje ne bi bilo dobro propustiti nakon upotrebe ove aplikacije.
Pokretanjem obrta registrirat ćete početak obavljanja gospodarske djelatnosti kao fizička osoba. Možete registrirati više djelatnosti, a samo jednu ćete morati označiti kao glavnu i šifra te djelatnosti će se pojavljivati u čitavom nizu dokumenata. Obratite pažnju na to u aplikaciji.
Ako je za neku djelatnost potreban uvjet posebne stručne spreme ili posebni prostorni uvjeti, radi se o vezanom obrtu, koji ćete moći registrirati tek nakon što dokažete stručnu spremu ili prostor bude pregledan. Imate i mogućnost da u tom slučaju imenujete stručnog voditelja obrta ako sami nemate uvjet stručne spreme. Taj voditelj neće imati status obrtnika, a niti zaposlenika, sve dok s njim ne sklopite ugovor o radu.
Za poslovnu adresu trebate priložiti dokument koji vas s tom adresom povezuje. Ako to nije vaša osobna adresa, možete predočiti ugovor o najmu ili nečiju suglasnost za takvu registraciju.
U ovoj je aplikaciji predviđeno da sve dokumente koji služe kao dokaz dostavljate skenirane, što mi se ne čini baš najsretnijim rješenjem. No, očito je brzina danas glavna vrlina, a nered i pravna nesigurnost su kolateralne posljedice.
Obrtnik je nakon registracije upisan u obrtni registar, koji je javno dostupan na internetu.
Sama aplikacija E-obrt je dostupna kroz sustav E-građanin. Da biste joj mogli pristupiti, morate otići na Finu ili u poštanski ured, i to zatražiti. Kroz nekoliko dana ćete dobiti korisničko ime i lozinku za pristup na svoju adresu, besplatno.
S obzirom da je očito moguće kroz taj sustav poduzimati ozbiljne radnje kao što je otvaranje obrta, svoju lozinku dobro čuvajte! Svaki dan obrtništva zadužuje vas za minimalno 60 kuna doprinosa, pa vas zlonamjernik može staviti u prilično neugodnu situaciju.
Certifikat za kriptirano potpisivanje bio bi puno sigurnije rješenje.
Aplikacijom možete zapravo samo ispuniti zahtjeve kakve biste običnom procedurom predavali u servis Hitro ili u ured za gospodarstvo. Napomenu i upozorenja koji bi vas vodili kroz sam sustav i koji bi vam objašnjavali kontekst svega što upisujete, nisam vidjela.
Ono što upišete i dokumente koje skenirate u drugom koraku preuzima upravni referent, koji od vas traži dopune i objašnjenja, ili vam izdaje i šalje obrtnicu. Preuzimate ju u svoj osobni sandučić sustava E-građanin.
Ne smijete zaboraviti na dvije važne stvari: dužni ste se prijaviti na mirovinsko osiguranje. To možete učiniti fizičkim odlaskom na šalter ili elektronski. Međutim, da biste to mogli učiniti putem interneta, prvo morate otići na Finu po certifikat (ne onaj s početka, nego drugi, za kriptirano potpisivanje koji košta oko 400 kn), a s njime na šalter mirovinskog predati punomoć i zahtjev za sustav E-mirovinsko. Tek tada možete instalirati softver na svoje računalo i predati prijavu.
Također ste dužni fizički otići u poreznu ispostavu nadležnu za vašu adresu prebivališta i tamo prijaviti početak svog obrtničkog poslovanja. Pri tome ne zaboravite da paušalno oporezivanje možete zatražiti u roku od 8 dana od početka poslovanja. Također fizički, u uredu porezne uprave.
Na kraju, ako mene pitate, čini mi se pametnija opcija da jedno prijepodne odvojite za hodočašće po šalterima na kojima se ipak možete nadati kakvoj-takvoj pomoći. Za pouzdano korištenje aplikacije pričekajmo da prođu izbori i da se netko posveti promišljanju poboljšanja i sigurnosti.
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge