Svi koji su u sustavu PDV-a moraju  Poreznoj upravi predavati sve obrasce u elektronskom obliku, putem sustava ‘E-porezna’. Za nekoliko mjeseci, od 2014. godine, svi poduzetnici će sve svoje izvještaje morati predavati na taj način.


Pretpostavimo da ste (prateći savjete iz ove rubrike, naravno) prvi korak već završili i da u rukama držite:

•          rješenje Trgovačkog suda i obavijest o razvrstavanju Državnog zavoda za statistiku za svoje poduzeće (d.o.o. ili j.d.o.o.), ili
•          rješenje o upisu u registar obrta
•          rješenje županijskog Ureda za upravu o upisu u registar udruga i obavijest o razvrstavanju DZS za udrugu koju ste osnovali, ili
•          rješenje nadležnog gradskog ili županijskog Ureda o registriranju vaše samostalne stručne djelatnosti, sukladno propisanim pravilima za vašu konkretnu struku,
i sad se pitate koji bi trebao biti vaš naredni korak.

Za sve gore nabrojane oblike poduzetničkog organiziranja, prva slijedeća zadaća je izraditi pečat. Na njemu je nužno da je upisano ime poduzeća i njegovo sjedište, odnosno ime i prezime obrtnika, te naziv i sjedište obrta ili nositelja samostalne stručne djelatnosti, odnosno naziv i sjedište udruge. Napominjem da OIB nije potrebno ispisivati na pečatu i ovisi samo o vašoj procjeni hoćete li i to navesti dodatno.

Sa pečatom i svim dokumentima o registraciji spremni ste za otvaranje poslovnog računa u bilo kojoj banci. Ako ste optimistični, možete račune otvoriti i u više banaka, s tim da će jedan od njih morati označiti kao glavni, onaj s kojeg se najprije kreće u prisilnu naplatu vaših eventualnih dugovanja.

Dobro je odmah znati da će sredstva vašeg poduzeća ili udruge koju ste osnovali biti sigurna od prisilnih naplata nekih vaših privatnih dugova (osim ako su jamci ili sudužnici), a da će sredstva na računima obrta i samostalne djelatnosti biti ovršavana i za vaše privatne dugove.

Iako ćete pomisliti kako ja navodim vodu na svoj mlin ako kažem da vam je prvi slijedeći korak odabir knjigovođe, tvrdim da imam dobre argumente za to: naime, poreznoj ste upravi dužni u roku od 30 dana prijaviti čitav niz činjenica o svojem poduzeću, od kojih vjerojatno za veći broj ne razumijete niti značenje. Stoga će savjet stručne osobe biti dobrodošao da otkloni odgovornost direktora za nepravodobno izvještavanje.

Obrtnik i samostalna djelatnost treba se upisati u registar poreznih obveznika, za što je opet potrebno znati ispuniti propisane obrasce, a još je više važno ispuniti ih na način da samom sebi ne naštetite iz neznanja.

Udruga treba pored registarskog broja iz rješenja pribaviti i broj iz registra neprofitnih organizacija iz Ministarstva financija, jer bez njega nema sve potrebne elemente svog identiteta.
I ne samo iz tih prozaičnih razloga, pošten ugovor sa stručnim i susretljivim knjigovodstvenim djelatnikom dobro će doći jer će vam dati početnu sigurnost i objasnit će vam moguće dobre izbore ili stramputice.

Osobito je važno znati sve što vas čeka odlučite li se ući u sustav PDV-a, a još je važnije dobro odvagnuti u odluci ući li uopće u sustav ili ne.
Udruge su dužne voditi dvojno knjigovodstvo prve tri godine svog poslovanja. To znači da je potrebno primjenjivati kontni plan koji je propisan od strane države za udruge i knjižiti sve kroz dnevnik knjiženja i na konto kartice - isto kao da se radi o poduzeću. Iz toga se svaka tri mjeseca izrađuju statistička i financijska izvješća.
Propisi koji prate udruge su neobični čak i iskusnim knjigovođama i molim da ne povjeravate svoje poslovne knjige neiskusnim osobama. Osobito u vrijeme kada se pripremaju promjene i povećava se financijska disciplina za udruge.

Jedini koji ne trebaju knjigovođu su oni obrtnici i samostalni djelatnici koji se odluče za paušalno oporezivanje. Oni, međutim, ne smiju propustiti rok za iskazivanje svoje želje za takvim oporezivanjem u nadležnoj ispostavi porezne uprave. Preporučila bih da se dobro informirate o uvjetima takvog oporezivanja i da se ne zaletite, ukoliko će to sputavati vašu poduzetničku aktivnost.

Podsjećam da poduzeća ne mogu nikada biti paušalno oporezivana, već da su dužna voditi svoje poslovne knjige i da ta obveza ne kreće sa prvom naplatom, ili prvom isporukom - već od prvog dana postojanja. U knjigama se, naime, ne vodi evidencija samo o vašim prihodima i rashodima, već i o imovini, obvezama, potraživanjima, inventaru, materijalu i td.
Dodatno, svi koji su u sustavu PDV-a moraju sve obrasce Poreznoj upravi predavati u elektronskom obliku, putem sustava ‘E-porezna’. Za nekoliko mjeseci, od 2014. godine, svi poduzetnici će sve svoje izvještaje morati predavati na taj način.

Hoćete li to znati bez stručne osobe i bez odgovarajućih programskih rješenja?
Kod dogovaranja svog odnosa sa knjigovodstvenim uredom zaštitite svoje interese od početka i imajte na umu da oni nisu netko na koga ćete prebaciti svoje odgovornosti, već drugi poduzetnik koji će odgovorno za vas raditi ono za što ga ovlastite. Najskuplji savjet je onaj koji niste nikada dobili! 

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge