Svi koji su u sustavu PDV-a moraju Poreznoj upravi predavati sve obrasce u elektronskom obliku, putem sustava ‘E-porezna’. Za
nekoliko mjeseci, od 2014. godine, svi poduzetnici će sve svoje izvještaje
morati predavati na taj način.
Pretpostavimo da ste
(prateći savjete iz ove rubrike, naravno) prvi korak već završili i da u rukama
držite:
• rješenje Trgovačkog suda i obavijest o razvrstavanju
Državnog zavoda za statistiku za svoje poduzeće (d.o.o. ili j.d.o.o.), ili
• rješenje o upisu u registar obrta
• rješenje županijskog Ureda za upravu o upisu u registar
udruga i obavijest o razvrstavanju DZS za udrugu koju ste osnovali, ili
• rješenje nadležnog gradskog ili županijskog Ureda o
registriranju vaše samostalne stručne djelatnosti, sukladno propisanim
pravilima za vašu konkretnu struku,
i sad se pitate koji bi
trebao biti vaš naredni korak.
Za sve gore nabrojane
oblike poduzetničkog organiziranja, prva slijedeća zadaća je izraditi pečat. Na
njemu je nužno da je upisano ime poduzeća i njegovo sjedište, odnosno ime i
prezime obrtnika, te naziv i sjedište obrta ili nositelja samostalne stručne
djelatnosti, odnosno naziv i sjedište udruge. Napominjem da OIB nije potrebno
ispisivati na pečatu i ovisi samo o vašoj procjeni hoćete li i to navesti
dodatno.
Sa pečatom i svim
dokumentima o registraciji spremni ste za otvaranje poslovnog računa u bilo
kojoj banci. Ako ste optimistični, možete račune otvoriti i u više banaka, s
tim da će jedan od njih morati označiti kao glavni, onaj s kojeg se najprije
kreće u prisilnu naplatu vaših eventualnih dugovanja.
Dobro je odmah znati da
će sredstva vašeg poduzeća ili udruge koju ste osnovali biti sigurna od prisilnih
naplata nekih vaših privatnih dugova (osim ako su jamci ili sudužnici), a da će
sredstva na računima obrta i samostalne djelatnosti biti ovršavana i za vaše
privatne dugove.
Iako ćete pomisliti kako
ja navodim vodu na svoj mlin ako kažem da vam je prvi slijedeći korak odabir
knjigovođe, tvrdim da imam dobre argumente za to: naime, poreznoj ste upravi
dužni u roku od 30 dana prijaviti čitav niz činjenica o svojem poduzeću, od
kojih vjerojatno za veći broj ne razumijete niti značenje. Stoga će savjet
stručne osobe biti dobrodošao da otkloni odgovornost direktora za nepravodobno
izvještavanje.
Obrtnik i samostalna
djelatnost treba se upisati u registar poreznih obveznika, za što je opet
potrebno znati ispuniti propisane obrasce, a još je više važno ispuniti ih na
način da samom sebi ne naštetite iz neznanja.
Udruga treba pored
registarskog broja iz rješenja pribaviti i broj iz registra neprofitnih
organizacija iz Ministarstva financija, jer bez njega nema sve potrebne
elemente svog identiteta.
I ne samo iz tih
prozaičnih razloga, pošten ugovor sa stručnim i susretljivim knjigovodstvenim
djelatnikom dobro će doći jer će vam dati početnu sigurnost i objasnit će vam
moguće dobre izbore ili stramputice.
Osobito je važno znati
sve što vas čeka odlučite li se ući u sustav PDV-a, a još je važnije dobro
odvagnuti u odluci ući li uopće u sustav ili ne.
Udruge su dužne voditi
dvojno knjigovodstvo prve tri godine svog poslovanja. To znači da je potrebno
primjenjivati kontni plan koji je propisan od strane države za udruge i
knjižiti sve kroz dnevnik knjiženja i na konto kartice - isto kao da se radi o
poduzeću. Iz toga se svaka tri mjeseca izrađuju statistička i financijska
izvješća.
Propisi koji prate udruge
su neobični čak i iskusnim knjigovođama i molim da ne povjeravate svoje
poslovne knjige neiskusnim osobama. Osobito u vrijeme kada se pripremaju
promjene i povećava se financijska disciplina za udruge.
Jedini koji ne trebaju
knjigovođu su oni obrtnici i samostalni djelatnici koji se odluče za paušalno
oporezivanje. Oni, međutim, ne smiju propustiti rok za iskazivanje svoje želje za
takvim oporezivanjem u nadležnoj ispostavi porezne uprave. Preporučila bih da
se dobro informirate o uvjetima takvog oporezivanja i da se ne zaletite,
ukoliko će to sputavati vašu poduzetničku aktivnost.
Podsjećam da poduzeća ne
mogu nikada biti paušalno oporezivana, već da su dužna voditi svoje poslovne
knjige i da ta obveza ne kreće sa prvom naplatom, ili prvom isporukom - već od
prvog dana postojanja. U knjigama se, naime, ne vodi evidencija samo o vašim
prihodima i rashodima, već i o imovini, obvezama, potraživanjima, inventaru,
materijalu i td.
Dodatno, svi koji su u
sustavu PDV-a moraju sve obrasce Poreznoj upravi predavati u elektronskom
obliku, putem sustava ‘E-porezna’. Za nekoliko mjeseci, od 2014. godine, svi
poduzetnici će sve svoje izvještaje morati predavati na taj način.
Hoćete li to znati bez
stručne osobe i bez odgovarajućih programskih rješenja?
Kod dogovaranja svog
odnosa sa knjigovodstvenim uredom zaštitite svoje interese od početka i imajte
na umu da oni nisu netko na koga ćete prebaciti svoje odgovornosti, već drugi
poduzetnik koji će odgovorno za vas raditi ono za što ga ovlastite. Najskuplji
savjet je onaj koji niste nikada dobili!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge