Danas kratko o osnovama sustava kod nabave dobara iz inozemstva, koji je sustav drugačiji nego kod nabave usluga.

Nabava dobara iz zemalja EU otkako je i Hrvatska u tom krugu, naziva se stjecanje, dok se nabava iz svih ostalih zemalja svijeta (tzv. treće zemlje) naziva i dalje uvozom.

S obzirom da promet dobara između poduzetnika iz europskog kruga nesmetano teče i u pravilu se ne bilježi njegov prijelaz preko granica, nužan je dokument kojim oba poduzetnika potvrđuju primopredaju tih dobara u određenom trenutku. To je obično međunarodni tovarni list, ali mogu poslužiti i drugi dokumenti.

Tek u trenutku primopredaje robe taj promet postaje važan sa stanovišta PDV–a, te će ga tek u tom mjesecu poduzetnici prijaviti u izvještaje vezane uz PDV.

Ako ste vi bili isporučitelj, a niste u sustavu PDV–a, pozvat ćete se na tu činjenicu, a primatelj će postupiti sukladno propisu svoje države.

Ako jeste u sustavu, provjerit ćete je li vaš kupac u VIES bazi, te ćete mu prenijeti poreznu obavezu, tj. primijeniti “reverse charge”. Ako ga tamo ne nađete, morate mu zaračunati hrvatski PDV.

Ako ste vi kupac dobara koja ste nabavili u EU, a k tome ste i u VIES bazi, vašemu se dobavljaču tako i deklarirajte, pa će on prenijeti poreznu obvezu vama.

Ako niste, a za stjecanje dobara nije obavezno da budete do jednog nivoa, vaš će vam prodavatelj zaračunati PDV po stopi svoje države. Naravno, taj vam PDV iz druge države nikako neće biti pretporez, nego isključivo trošak.

Dodatno, našem proračunu trebate platiti naš PDV, koji će u nekim situacijama biti i pretporez.

Ako ste preuzeli poreznu obavezu, tada obvezu plaćanja PDV–a u Hrvatskoj imate svakako, a priznavanje pretporeza ovisno je o drugim faktorima, jednako kao i za ostali pretporez. Primjerice, radi li se o nabavi vezanoj uz osobno vozilo ili reprezentaciju, pretporez se neće priznati.

Kod prometa dobara sa trećim zemljama nužno je provesti postupak pri carinarnici, te angažirati špeditera.

Ako kupujete dobra iz tih zemalja, već pri postupku uvoza bit će obračunat PDV od strane carinarnice, te ga je potrebno odmah i platiti, na račun same carinarnice ili putem špeditera, što ovisi o ugovornom odnosu s njime.

Hoće li plaćeni PDV biti i pretporez, ovisi o tome jeste li uopće u sustavu, te koja je namjena dobara. Naravno, poduzetnik koji nije u sustavu, PDV mora platiti i on uvećava vrijednost nabave pa postaje trošak ili se ugrađuje u nabavnu vrijednost robe ili sredstva poslovanja.

Ako izvozite dobra u treće zemlje, carinska će deklaracija biti dokaz činjenice izvoza, pa PDV neće zaračunati niti oni koji su u sustavu PDV–a. Kupac će postupiti sukladno svojim propisima.

Ovdje su navedeni osnovni primjeri, a sve nijanse i posebne situacije ćete proći sa svojim knjigovođom ili drugom stručnom osobom. Moj je savjet da u svim poslovima s inozemstvom ne poduzimate ništa bez profesionalnog praćenja.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na  Facebook stranici Makora knjigovodstvo i poslovne usluge