Zbog višemjesečne neisplate plaće i nedostavljanja platnih lista, tvrtki u kojoj radim poslala sam pismeno izvanredni otkaz ugovora o radu. Međutim, iz tvrtke namjerno nisu preuzeli poštu. Isti dopis poslala sam i na službeni mail tako da je moj zahtjev pročitan, no oni ne žele postupiti po njemu, već traže način da mi otkaz daju oni. Priznaje li se i obavijest poslana mailom? Što mogu dalje učiniti?


Zakon o radu u članku 108. navodi da radnik ili poslodavac imaju pravo otkazati ugovor o radu ako zbog osobito teške povrede iz radnog odnosa ili neke druge osobito važne činjenice, uz uvažavanje svih okolnosti i interesa obiju ugovornih strana, nastavak radnog odnosa više nije moguć. Rok za ovakav otkaz je 15 dana od dana saznanja jedne od strana ugovora o radu, za ovu osobito bitnu okolnost ili osobito tešku povredu iz radnog odnosa. Ovo pišem kako biste se mogli orijentirati jeste li odluku o izvanrednom otkazu donijeli u propisanom roku, jer sama dostava takve odluke u roku od 15 dana nije odlučna za njezinu zakonitost, a to je potvrdio i Vrhovni sud RH u svojoj odluci Rev-249/2000 od 05. prosinca 2001. godine. Dakle, važno je da je odluka u tom roku donesena, a dostava je drugo pitanje.

Članak 112. ZOR-a propisuje oblik, obrazloženje i dostavu otkaza, pa tako otkaz mora imati pisani oblik, mora biti obrazložen i mora se dostaviti osobi kojoj se otkazuje. Područje dostave nije detaljno uređeno Zakonom o radu, pa je člankom 128. istog zakona propisano da se na odredbe o dostavi podredno primjenjuje Zakon o parničnom postupku. Kako od dana dostave otkaza počinju njegovi pravni učinci, a jednako tako počinju teći rokovi za osporavanje takvih odluka, točan datum dostave je važna činjenica kod otkazivanja ugovora o radu. Dostava nekoj pravnoj osobi, ako je poslodavac d.o.o. ili d.d., odnosno fizičkoj osobi koja obavlja registriranu djelatnost, obrtnik, liječnik i sl., obavlja se na adresi njegova sjedišta upisanoj u sudski registar, odnosno kakav drugi registar. Kada dostava ne uspije na adresi na kojoj se obavlja registrirana djelatnost, ona se vrši putem oglasne ploče. Jasno je da vi ne možete samonicijativno isticati pismena na oglasnoj ploči suda, no ZPP i Zakon o javnom bilježništvu nude mogućnost dostave putem javnog bilježnika. On će nakon neuspjele dostave na adresu iz registra pismeno dostaviti sudu radi isticanja na oglasnu ploču te će se po proteku osmog dana od isticanja pismena dostava smatrati valjanom. Isto se tako može postupiti i u slučaju kada se bez zakonitog razloga odbije primitak pismena.

Drugi dio Vašeg pitanja koji se odnosi na dostavu putem e-maila je svakako vrlo zanimljiv s obzirom na današnje metode komunikacije, no dostava službenih pismena na takav način još nije zaživjela, iako bi mogla biti jedna od metoda olakšavanja dostave osobama koje istu izbjegavaju. Pišete kako je Vaš poslodavac pročitao odluku o otkazu, pa Vas stoga upućujem i na zanimljivu Presudu Županijskog suda u Zagrebu, posl. broj:  Gžr-1969/08, a kojom odlukom je utvrđeno da je odluka o otkazu uredno dostavljena ukoliko je pročitana, a primatelj odbija potvrditi njezin primitak. Stoga, ukoliko imate dokaz o tome da je poslodavac pročitao Vašu odluku, ista bi se, primjenom ovakve sudske prakse, mogla smatrati uredno dostavljenom poslodavcu. No, u svakom slučaju preporučam pokušaj dostave putem javnog bilježnika.

Poslodavac Vam je dužan naknaditi štetu koju Vam je prouzročio svojim ponašanjem koje je dovelo do izvanrednog otkaza ugovora o radu, a ukoliko Vam ne želi dostaviti obračune plaća ili neku drugu dokumentaciju, slobodni ste ga prijaviti Državnom inspektoratu, a jednako tako i DORH-u, radi neisplate plaća i neuručivanja obračuna.

S obzirom na čitavu situaciju kao i izgledan spor, s obzirom na Vaš opis iste, svakako Vam preporučujem da se s kompletnom dokumentacijom obratite za savjet odvjetniku po Vašem izboru.