Svjesna toga da će neke informacije iz ovog teksta onima koji rade na crno zapravo koristiti kao smjerokaz, ipak ću pokušati nagovoriti sve registrirane male poduzetnike da tri puta razmisle prije nego sami pristanu bilo što nabaviti na crno.



U vrijeme kada veliki brat zahvaljujući svim tzv. ‘gadgetima’ koje koristimo može doznati gotovo sve o našim životima, pokušajmo okrenuti rakurs: koliko se poduzetništva putem njega plasira?

Ovdje nećemo govoriti o samozvanim domaćim ‘freelanserima’ - koji registriraju domenu u nekoj drugoj državi, smjeste ju na neki prekomorski server i onda raspale udarati konkurenciju nama registriranim malim poduzetnicima koji pola dana rade za sustav.

 U pravno uređenom bijelom svijetu ta milozvučna riječ označava one koji samostalno nastupaju na tržištu, što bi trebalo značiti upravo - male poduzetnike. Kod nas, većinom se njome kite oni koji nisu nikako registrirali svoje poduzetništvo i koji prodaju svoje umotvorine putem interneta. Ako se radi o nekoj drugoj vrsti posla i o radu u lijepoj našoj, onda naplatu obavljaju na crno. Rijetkim izuzecima se duboko ispričavam na uopćenoj slici.

Svim ostalim, pravim malim poduzetnicima, internet je samo još jedan prodajni kanal. Da bi mogli bilo koju svoju robu ili uslugu prodati putem interneta, trebate na neki način registrirati svoje poduzetništvo: obrt, poduzeće, samostalna djelatnost, pa čak i udruga su opcije koje Vam stoje na raspolaganju.
Postoji niz djelatnosti za koje niti ne trebate imati poslovni prostor, već ih možete obavljati u svom domu ili na terenu. Oni koji će imati poslovni prostor ili čak i prodavaonicu, ili radionicu - također mogu i putem interneta nuditi svoje proizvode i usluge.

U praksi vidim da je ostvarena prodaja putem vlastite ‘web trgovine’ obično malog obima. Za širi doseg do kupaca, vjerojatno ćete se trebati obratiti nekom većem sustavu, od kojega ćete zapravo unajmiti platformu za web prodaju i istovremeno uvrštavanje u pretraživačku bazu tog sustava, što ćete dodatno i platiti. Ako doista planirate prodavati putem prodajnog dijela vlastite web stranice, pobrinite se za dobru poziciju na tražilicama, jer ju u protivnom nitko neće posjećivati.

Onima koji žele plasirati usluge, a ne proizvode, zapravo je još lakše i oni nikako ne bi smjeli propustiti internet kao mjesto svojeg predstavljanja. Ako ne ulaganjem u registraciju domene, zakup servera (poslužitelja) i izradu samog sadržaja, onda barem otvaranja stranice na društvenim mrežama, od kojih je kod nas Facebook najrašireniji.
Putem interneta kao medija možete ostvarivati i prihode i rashode.

Kada nešto prodate putem interneta, dužni ste za isporuku ispostaviti račun, isto kao da ste prodali drugim putem. Taj račun treba imati sve sadržajne elemente kao i svaki drugi račun, a sav prihod ostvaren prodajom roba ili usluga putem interneta dužni ste prijaviti kao prihod svojeg obrta ili poduzeća, te na njega platiti PDV, ako ste u sustavu, a kasnije i sve druge poreze.
Naplata putem servisa kao što je PayPal je posebna priča, iz razloga što isti servis nudi i naplatu i kupnju sa njihovog računa, pri čemu je odgovornost direktora ili nositelja obrta naročito velika, jer on je dužan prijaviti našim vlastima sav ostvareni promet, a ne tek ono što je stiglo na žiro račun u nekoj od hrvatskih banaka. Koliko je to provjerljivo, to je druga priča!
Ako jeste u sustavu PDV-a i to kao tromjesečni obveznik, tada imajte na umu da ćete prilikom prve prodaje u Europsku Uniju postati mjesečni obveznik!

Ako kao poduzetnik putem interneta obavljate neku kupnju putem interneta, također ste dužni znati nekoliko stvari: ako kupujete dobra (stvari), tada ćete za uvoz (nabavku iz bilo koje treće zemlje, koja nije EU) trebati pribaviti carinske dokumente, koje će vam većinom moći pribaviti tvrtka koja se bavi dostavom iz tih zemalja, ili angažirajte špeditera. Ako nabavljate iz EU, tada imajte na umu i svoje obaveze prema Zakonu o PDV-u, prema kojem ste dužni u čitavom nizu situacija obračunati sami PDV, čak i kada niste u sustavu tog poreza.

Jedino ako su ispravnim načinom nabavljena i plaćena dobra ili usluge, ona će moći biti knjižena kao rashodi vašeg poduzetništva. Na vama je da se pobrinete da vam razni internet prodavači iz tko-zna-kojeg kutka svijeta ispostave ispravan račun prema našim propisima, a ako se dogodi da vam naplaćeno dobro nikada ne isporuče (čemu sam također svjedočila) naknadno dobro pazite da ne biste kao direktor odgovarali za nenamjensko raspolaganje sredstvima poduzeća. Stoga, ako nemate pravnih dokaza da ste učinili sve da dođete do svojeg novca ili robe, na vrijeme se pobrinite da plaćeni iznos ne završi u troškovima poduzetništva, jer će tako utjecati na visinu poreza - na što su kontrole hipersenzibilne.

Svjesna toga da će neke informacije iz ovog teksta onima koji rade na crno zapravo koristiti kao smjerokaz, ipak ću na kraju pokušati nagovoriti sve registrirane male poduzetnike da tri puta razmisle prije nego sami pristanu bilo što nabaviti na crno. Ne shvaćate li da tako umanjujete vrijednost svake kune koju jeste uplatili u proračun?
Razmislite, i sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge