Iako su se mogućnosti poslovanja iz vlastitog doma mogle iščitavati iz brojnih ranijih tekstova u ovoj rubrici, ovaj tjedan pišemo isključivo o ovoj temi, jer je česta tema pitanja na konzultacijama.
Za početak bih željela podsjetiti da poslovanje iz svog doma treba razlikovati od registriranja adrese svog poduzetništva na vlastitoj adresi.
Naime, prilikom registracije obrta morate, među ostalim dokumentima, priložiti i pravno opravdanje za korištenje određene adrese kao poslovne - a to je najčešće vlasnički list ili suglasnost za korištenje adrese. To je, međutim, samo prvi korak, jer da bi neki prostor postao vaš poslovni prostor, za određene djelatnosti trebat će još i rješenje da isti udovoljava minimalnim tehničkim uvjetima. Ipak, ako se radi samo o uredu ili sličnom jednostavnijem poslovanju, to neće biti potrebno.
Slično je i sa registriranjem poduzeća, gdje je potrebno imati postojeću adresu, čak i bez suglasnosti ili druge poveznice.
Onog trenutka kada registrirani poduzetnički oblik sklopi ugovor o zakupu dijela vašeg stana ili kuće, taj prostor više neće biti vaš dom, nego poslovne prostorije. Ali, upravo je to i način kako da sve troškove koji u njemu nastaju pripišete rashodima svog poduzetništva.
Na vama je da na pravno ispravan način, putem ugovornih odredbi, riješite sva pitanja koja će se pojaviti kada dio svog doma koristite za poslovanje. Pretpostavljam da će ipak biti nužno da prostor bude na neki način i fizički odvojen.
Naravno, nećete moći sve svoje privatne režijske troškove knjižiti u rashode svog obrta ili poduzeća, već samo one koji su nastali radi ostvarenja poslovnih prihoda. U praksi, ugradite odvojena brojila, ili uvedite transparentne obračune.
Ipak, s obzirom da je zakupnina samo dijelom oporezovana predlažem da i te troškove zapravo u nju ukalkulirate, jer je to i zamisao zakonodavca. Naime, od ugovorenog iznosa zakupnine, zakupodavac će platiti porez samo na 70% iznosa, i to po stopi od 12%.
Da biste lakše izračunali, poslužite se preračunatom stopom: zakupodavac je obveznik plaćanja poreza od 8,5% na iznos zakupnine.
Poduzetniku će, kao zakupniku, cijeli iznos zakupnine biti rashod, ali ga je dužan plaćati zakupodavcu isključivo na njegov žiro račun, a nikako ne u gotovini ili na tekući račun.
Nema nikakve zapreke da vi kao vlasnik poduzeća sklopite ugovor o zakupu svoje nekretnine, ili njezina dijela, sa svojim poduzećem. Dapače, ako u stvarnosti poduzeće koristi vaše prostorije, i uputno je to učiniti.
Što se tiče troškova telefona, interneta i sličnog, bit će dovoljno da svoju postojeću liniju ili broj ustupite obrtu ili poduzeću, ili da oni zakupe nove kapacitete od telekomunikacijskih kuća. Naravno, televizijski signal bi bilo dobro odvojiti, ukoliko isti ne koristite za službene svrhe.
Druga situacija koja je vezana uz korištenje osobnih prostorija je ona u kojoj ugovarate sa nekim vašim djelatnikom da će posao obavljati iz svog doma. Ovo je često kod niza intelektualnih djelatnosti, osobito u IT sektoru. Zakon o radu takvu situaciju naziva ‘radom na izdvojenom mjestu’ i propisuje da se neki elementi odnosa poslodavca i djelatnika moraju u pisanom obliku ugovoriti, te o takvom ugovoru obavijestiti inspektora rada. Radi se prvenstveno o odrednicama vezanim uz nadzor rada, upotrebi sredstava rada i radnom vremenu. Morate paziti da ni takvom radniku ne ustegnete pravo na dnevni odmor ili da ga na bilo koji način ne diskriminirate u odnosu na ostale zaposlenike koji rade u vašem prostoru.