Svake godine u ovo doba godine nadležno ministarstvo za malo poduzetništvo raspiše natječaj za dodjelu nepovratnih sredstava. Pamtim kada su se sredstva dijelila svima prijavljenima koji su udovoljavali uvjetima, pa smo svi dobivali vrlo male iznose. Lani su već procedura i natječaj bio zahtjevniji, ali nedorađeni.
Ove naše prve europske godine natječaj djeluje pomno isplaniran, a propozicije propisane za prijavu, ali i za ocjenjivanje, prilično precizne.
U tekstu ću dati kratki prikaz, a vi sve detaljno proučite na mrežnim stranicama Ministarstva poduzetništva i obrta.
Prijave mogu slati mikro poduzetnici i obrtnici od 31.3. do kraja listopada, osim ako se bave poljoprivredom, ribarstvom, šumarstvom, trgovinom i pripremom hrane. Poslovanje mora trajati barem 3 mjeseca, i to sa pozitivnim poslovnim rezultatom. Poduzetnik mora imati barem jednog zaposlenika, ne smije imati nepodmirenih javnih davanja, ili obaveza prema zaposlenicima, a potonja dva uvjeta moraju ispunjavati i svi drugi poduzetnici s kojima je vlasnički povezan.
Uz prijavu se podnosi niz već uobičajenih priloga i projektni prijedlog sa po tri ponude za svaki dio projekt.
Prihvatljivi su troškovi za nabavu strojeva, postrojenja i opreme, računalnih programa i sustava, opremanja interijera, uvođenje sustava upravljanja kvalitetom, obrazovanje, marketinške aktivnosti, sajmove i sl., s tim da su neki od pobrojanih mogući tek kao dodatne projektne aktivnosti (primjerice marketing i obrazovanje).
Priznaju se samo troškovi nastali nakon prijave na natječaj.
Minimalni iznos koji možete tražiti je 10.000 kn, a maksimalni 300.000 kn, s tim da sami morate isfinancirati 25% projekta i PDV.
Ako vam sredstva budu dodijeljena, 80% iznosa ćete dobiti nakon potpisa ugovora, a ostatak kad dokažete da ste ih iskoristili po projektnom planu, i to ako niste u blokadi (u međuvremenu).
Novost je i činjenica da ćete za dobiveni novac jamčiti bianco zadužnicom.
U postupku administrativne provjere će se provjeravati jeste li zadovoljili sve uvjete, uključivo i sasvim formalno određen način slanja prijave, a zatim slijedi postupak bodovanja u kojem će oni koji su ciljnoj skupini dobiti dodatne bodove. Iz tog razloga ove godine nema posebnih projekata za, primjerice, žene poduzetnice, tradicijske obrte, Rome, poduzetnike iz nerazvijenih područja, početnike i sl, nego će u okviru ovog projekta oni dobiti dodatne bodove koji će im dati veće šanse.
Nakon što sam pregledala raspisani natječaj, moram reći da mi je drago da su konačno pomnije promišljene situacije u kojima malog poduzetnika treba potaknuti proračunskim sredstvima. Konačno je u natječaj stavljena i klauzula koja će smanjiti zloupotrebe osnivanjem raznih sestrinskih tvrtki samo sa svrhom povlačenja ovih sredstava, a i jamstveni dokumenti.
Ono što će mnoge obeshrabriti je potreba za pisanjem projekta i za podnošenjem prijave na strogo formalan način. Kao knjigovođi to mi ni malo ne smeta, naučila sam na forme.
Onima koji tome nisu vični ostaje solucija da prihvate neku od tržišnih ponuda i plate drugome da projekt pripremi u njihovo ime.
Ako sredstva dobijete, morat ćete dopustiti da se podatak o tome javno objavi. Dapače, i sami ćete to morati istaknuti na projektu koji ovim putem realizirate, što pokazuje da su naši ministri vrlo vješti u marketingu.
U svakom slučaju, imate li dobru poslovnu ideju i promišljen plan, potrudite se i probajte!