Udruge - kao vrsta neprofitnih organizacija - dužne su voditi knjigovodstvo. Za to je najčešće odgovoran predsjednik ili predsjednica udruge, ili osoba druge funkcije koja je statutom udruge određena kao odgovorna.
Udruga je dužna ovu činjenicu prijaviti nadležnom uredu - kako bi informacija o tome bila javno dostupna u registru udruga. To je, naime, više-manje sve što je o udrugama javno dostupno u ovom trenutku: kako se zove, gdje joj je sjedište i tko je ta odgovorna osoba.
Ipak, neće dugo biti tako! I udruge će stupanjem na snagu novog seta propisa biti u poziciji sličnoj onoj poduzetničkoj. Zakon o udrugama je, naime, nedavno donesen i stupa na snagu s početkom listopada ove (2014.) godine.
K tome, mi knjigovođe još više čekamo i novi Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija, jer ovaj već doneseni veću brigu predstavlja skupštinama udruga, koje će imati godinu dana vremena da usklade svoje statute sa novim propisom.
Kada radite plan poslovanja udruge, u njega obavezno trebate unijeti i financijske elemente, jer svoje ciljeve morate moći ostvariti sa prihodima koje ćete imati.
Tako kao prihode možete planirati: one od članarina, od donacija, od pružanja nekih usluga, zatim prihode iz proračuna (općinskih, gradskih, županijskih, državnog). Također, ovi prihodi iz proračuna mogu biti temeljeni na nekom posebnom propisu (što je kod malih udruga sa fizičkim osobama kao osnivačima rijetkost) ili ćete ih ostvariti temeljem programa koje ćete prijavljivati, najčešće putem natječaja.
Kad godina prođe, prikažite postotak ostvarenja plana prihoda.
Isti sustav primijenite i za rashode, koje trebate točno razvrstati po njihovim vrstama: npr. za zaposlenike, za vanjske suradnike, za materijale, za usluge, za osiguranja, za reprezentaciju, za darovanja. K tome, uputno bi bilo svaki trošak po isteku godine vezati za pojedini program vaše udruge, a to je dapače obavezno kada predajete izvješća onima koji su vam te programe financirali.
Već u ranijim tekstovima spominjali smo iznos od 230.000 kn kao odrednicu treba li udruga voditi dvojno ili jednostavno knjigovodstvo. Međutim, prve tri godine od osnivanja svaka udruga mora voditi dvojno knjigovodstvo, na propisanom kontnom planu i svaka tri mjeseca predavati financijska izvješća.
S obzirom na činjenicu da izvješća o financijskom poslovanju rukovodstvo mora prezentirati svojim članovima, i to što se stručno naziva jednostavnim knjigovodstvom - za nestručnjaka može biti nemoguća misija. Naši klijenti često zatraže da im ipak vodimo knjigovodstvo u kojem će biti razvidne i vrste prihoda i rashoda - a koje iz jednostavnog bilježenja primitaka i izdataka nije moguće iščitati.
U narednim mjesecima proučavat ću nove propise, uspoređivati ih sa trenutnima, i svoje zaključke dijelit ću ovdje sa vama. Stoga, pratite ovu rubriku, koja se zove poduzetnik, ali se obraća i udrugama - jer se i one vrlo često bave poduzetništvom.
S obzirom da novi propisi uvode javnu dostupnost vaših izvještaja (ne više samo vašim članovima), predlažem i malim udrugama ozbiljnost i pripreme. S obzirom da regulativa s uredbe prelazi u zakon, bit će propisane i kazne, a odgovarat ćete osobnom imovinom.
Ne bi bilo dobro da zbog krivog vođenja udruge ostanete bez plaće, auta ili nekretnine!