Svaki prostor u kojem se posluje - ako se radi o obrtu koji je vezan činjenicom prostora - mora udovoljavati minimalnim tehničkim uvjetima za konkretnu djelatnost koja će se u njemu obavljati

 

Svako registrirano poduzetništvo mora imati svoje sjedište. To je adresa na kojoj je poduzeće ili obrt registriran i na kojem se može stupiti u kontakt s njime. Međutim, vezanost za tu adresu u fizičkom smislu nije jednaka za poduzeće i za obrt.

Obrtnik će već kod registriranja obrta trebati dokazati pravnu vezu s adresom na kojoj ga registrira. Očito je s mogućnošću otvaranja obrta putem aplikacije E-građani ovaj zahtjev izgubio na važnosti, ili ovisi o zahtjevnosti konkretnog referenta koji rješava predmet. Nedavno sam svjedočila otvaranju obrta na adresi stanovanja obrtnika koji nije vlasnik nekretnine na kojoj ga registrira i pri tome nije morao dostaviti suglasnost vlasnika. U većini slučajeva je to potrebno.

Obrt ćete moći obavljati na terenu (ako je takva priroda djelatnosti), ili na samoj adresi gdje je registriran, a svako dodatno mjesto obavljanja obrta iziskuje registriranje izdvojenog pogona, koji treba imati svog voditelja koji mora udovoljavati svim uvjetima kao i obrtnik.

Svaki prostor u kojem se posluje - ako se radi o obrtu koji je vezan činjenicom prostora - mora udovoljavati minimalnim tehničkim uvjetima za konkretnu djelatnost koja će se u njemu obavljati. Ukoliko je prije netko drugi obavljao istu djelatnost u tom istom prostoru, Ured za gospodarstvo će izdati rješenje bez novog izvida na terenu. Ako obrt nije vezan, neće biti potrebne dodatne radnje.

Ove činjenice otežavaju otvaranje obrta onima koji su podstanari, ili koji ne mogu u svom prostoru obavljati djelatnost, čak i kada obrt nije vezan. Prostori se lako unajme, ali ne pristaju svi najmodavci da se na njihovoj adresi registrira obrt. Problema ima i onda kad se različite djelatnosti registriraju za istog obrtnika, a nisu sve prikladne za obavljanje na istom mjestu.

Poduzeće možete registrirati na svakoj (postojećoj) adresi. Prilikom registracije, nitko vas neće pitati za pravnu vezu s tom adresom. Ona može biti vaša adresa, ali i ne mora. Teoretski, adresa sjedišta poduzeća je ona koja služi za kontakt za odgovornim osobama u njemu.

Dalje se svo poslovanje odvija u skladu sa potrebama poduzeća, u nekoj od djelatnosti s kojima se bavi. Kada se počinje baviti onom za koju su propisani minimalni tehnički uvjeti, tada će ih za konkretni prostor u kojem će se odvijati ta djelatnost morati osigurati, za što će se obratiti uredu za gospodarstvo nadležnom za adresu prostora.

Poslovnih prostora poduzeće može imati neograničen broj. Ovisno o djelatnosti, za neke će trebati uvjerenja, a za druge neće. Također, za neke će djelatnosti trebati voditelj, što ovisi isključivo o posebnim propisima za konkretnu djelatnost. Primjerice, u ugostiteljstvu ili u maloprodaji.

Nije potrebno registrirati podružnicu za poslovanje na drugim adresama.

Iako kod registriranja poduzeća ništa u vezi s adresom nećete morati dokazivati, na poreznoj upravi će vas - nakon što dovršite registraciju - tražiti ugovor o zakupu za prostor na tom sjedištu.

To je relativno novi prohtjev koji ni na čemu nije utemeljen, pa se poduzetnici snalaze kako im odgovara. Neki planski sklapaju ugovore o zakupu samostalnog prostora, a neki unajmljuju dijelove sobe (!!!) samo da bi zadovoljili prohtjev.

Zakup ima poreznu posljedicu: dohodak za zakupodavca, koji ga je dužan prijaviti i plaćati porez prema rješenju poreznika, a koji će ga odrediti prema iznosu zakupnine, ili prema svojim procijenjenim iznosima ukoliko je ugovorena neprimjereno niska zakupnina. Za zakupnika, malog poduzetnika, to je trošak poslovanja koji je u cijelosti porezno priznat.

Kada znamo da je porez na dohodak od zakupnine po preračunatoj stopi samo oko 8,5%, tada se zaključak nameće svakome tko je u prilici da sam svome poduzeću iznajmi prostor.

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge