Iz svega što svjedočim u svom poslu, zaključujem da su svi natječaji toliko zahtjevni da su privatne agencije koje pripremaju projektnu dokumentaciju apsolutno neophodne, jer rijetko koji mali poduzetnik ima zaposlenike koji znaju to napisati.


U ovoj su rubrici uvijek najčitaniji članci o poticajima, a često me to pitaju i na dru­štvenim mrežama. Čini mi se indikativno na više načina: mnogi koji imaju neku ideju, nisu sigurni u sebe, pa nastoje barem započeti sa nekom po­moći; neke reklamni spotovi na­mame, ali su im natječaji na­pisani nerazumljivim jezi­kom, ili im se ne da jako prou­čavati - pa je lakše zatražiti go­tov od­govor u inbox.

Čini mi se da ćete od poti­caja najviše profitirati ako ih shva­tite kao osigurač, nego kao zamašnjak. Vaše poduzetniš­tvo mora biti samoodrživo i raz­vojno, i ako će ovisiti o po­ticajima bolje da ga ni ne po­krećete.

Dok još niste ništa otvorili niti pokrenuli, dostupni su vam programi poticanja samo­zapošljavanja pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje. U tom slučaju ćete osobno morati zadovoljavati propisane krite­rije, zatim napisati poslovni plan i ako on bude usvojen i pot­pišete ugovor s njima, mo­žete započeti postupak registracije. Već prilikom planira­nja ćete morati odlučiti što že­lite otvoriti, jer će već i o tome ovisiti iznos novca koji ćete dobiti.

U realizaciji ćete periodički trebati dokazivati da ste novac doista potrošili sukladno pla­nu, a za sve ćete jamčiti osobno i u slučaju da utrošite novac na krive stvari, morat ćete ga vra­titi, sa kamatom.

Ovo je, dakle, jedina vrsta poticaja koja vam je na raspolaganju dok još niste poduzetnik. Budući da se radi o samozapo­šljavanju, ako osnujete poduze­će, morat ćete se u njemu i za­po­sliti. Ako registrirate obrt, sa­mim time ćete biti zaposleni.

Kad ste jednom poduzetnik, obrtnik ili osnivač poduzeća, a željni ste poticaja - morate pra­titi objave natječaja koje su sa­da prisutne tijekom cijele godi­ne. Sami natječaji budu otvore­ni ograničeno vrijeme, mjesec ili dva, ali su razne gospodar­ske grane ili programi stalno predmeti raznih natječaja. Sva­ki od njih ima svoje propozicije, pa su neki za već etablirane poduzetnike, a neki za počet­nike. Ove vrste poticaja tražite na stranicama raznih mini­star­stava, iako ćete većinu pro­naći na stranicama Ministar­stva poduzetništva i obrta. Su­geriram ipak redovno pretraživanje interneta.

Velika većina funkcionira na način da oko polovine sredstava u svoj projekt sami ula­žete, a ostatak vam se potiče, i vrlo strogo prati njegov utro­šak.

Taj dio koji sami financirate možete namaknuti i kreditom banke, za što ćete opet s njom dogovarati i jamčiti.

U svim natječajima je uvjet da niste dužni državnom pro­računu niti radnicima.

Najnoviji natječaj vabi vas reklamnom porukom da unaj­mite prostor od države, župa­nije ili općine i ostvarite bes­povratni poticaj za uređenje tog prostora. Baš zgodno, po­misli svatko - dok ne ode pro­učiti uvjete i shvati: da rok ističe za mjesec dana, i da je do tada nemoguće uhvatiti neki nat­ječaj za prostor; na javnoj dražbi ga dobiti; nakon isteka roka žalbe sklopiti ugovor; pa onda još ostvariti i sve ostalo što treba za ta bespovratna sred­stva.

Iz svega što svjedočim u svom poslu, zaključujem da su svi natječaji toliko zahtjevni da su privatne agencije koje pri­premaju projektnu dokumen­taciju apsolutno neophodne, jer rijetko koji mali poduzetnik ima zaposlenike koji znaju to napisati. Naravno, agencije na­plaćuju proviziju razmjernu ostvarenom iznosu poticaja, ili minimalni iznos od oko 7.500 kn ako ne uspijete na natječaju.

Jedino što mali poduzetnik još uspije sam zatražiti su poticaji za zapošljavanje nekog svog novog radnika, ako po­duzet­ništvo i ta konkretna osoba za­dovoljavaju uvjete. Za ovo je opet vaše odredište HZZ. Ili će­te po onoj narodnoj: u se, i u svoje kljuse!

Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge