19.05.2015.
Spotičete se o poticaje?
U ovoj su rubrici uvijek najčitaniji članci o poticajima, a često me to pitaju i na društvenim mrežama. Čini mi se indikativno na više načina: mnogi koji imaju neku ideju, nisu sigurni u sebe, pa nastoje barem započeti sa nekom pomoći; neke reklamni spotovi namame, ali su im natječaji napisani nerazumljivim jezikom, ili im se ne da jako proučavati - pa je lakše zatražiti gotov odgovor u inbox.
Čini mi se da ćete od poticaja najviše profitirati ako ih shvatite kao osigurač, nego kao zamašnjak. Vaše poduzetništvo mora biti samoodrživo i razvojno, i ako će ovisiti o poticajima bolje da ga ni ne pokrećete.
Dok još niste ništa otvorili niti pokrenuli, dostupni su vam programi poticanja samozapošljavanja pri Hrvatskom zavodu za zapošljavanje. U tom slučaju ćete osobno morati zadovoljavati propisane kriterije, zatim napisati poslovni plan i ako on bude usvojen i potpišete ugovor s njima, možete započeti postupak registracije. Već prilikom planiranja ćete morati odlučiti što želite otvoriti, jer će već i o tome ovisiti iznos novca koji ćete dobiti.
U realizaciji ćete periodički trebati dokazivati da ste novac doista potrošili sukladno planu, a za sve ćete jamčiti osobno i u slučaju da utrošite novac na krive stvari, morat ćete ga vratiti, sa kamatom.
Ovo je, dakle, jedina vrsta poticaja koja vam je na raspolaganju dok još niste poduzetnik. Budući da se radi o samozapošljavanju, ako osnujete poduzeće, morat ćete se u njemu i zaposliti. Ako registrirate obrt, samim time ćete biti zaposleni.
Kad ste jednom poduzetnik, obrtnik ili osnivač poduzeća, a željni ste poticaja - morate pratiti objave natječaja koje su sada prisutne tijekom cijele godine. Sami natječaji budu otvoreni ograničeno vrijeme, mjesec ili dva, ali su razne gospodarske grane ili programi stalno predmeti raznih natječaja. Svaki od njih ima svoje propozicije, pa su neki za već etablirane poduzetnike, a neki za početnike. Ove vrste poticaja tražite na stranicama raznih ministarstava, iako ćete većinu pronaći na stranicama Ministarstva poduzetništva i obrta. Sugeriram ipak redovno pretraživanje interneta.
Velika većina funkcionira na način da oko polovine sredstava u svoj projekt sami ulažete, a ostatak vam se potiče, i vrlo strogo prati njegov utrošak.
Taj dio koji sami financirate možete namaknuti i kreditom banke, za što ćete opet s njom dogovarati i jamčiti.
U svim natječajima je uvjet da niste dužni državnom proračunu niti radnicima.
Najnoviji natječaj vabi vas reklamnom porukom da unajmite prostor od države, županije ili općine i ostvarite bespovratni poticaj za uređenje tog prostora. Baš zgodno, pomisli svatko - dok ne ode proučiti uvjete i shvati: da rok ističe za mjesec dana, i da je do tada nemoguće uhvatiti neki natječaj za prostor; na javnoj dražbi ga dobiti; nakon isteka roka žalbe sklopiti ugovor; pa onda još ostvariti i sve ostalo što treba za ta bespovratna sredstva.
Iz svega što svjedočim u svom poslu, zaključujem da su svi natječaji toliko zahtjevni da su privatne agencije koje pripremaju projektnu dokumentaciju apsolutno neophodne, jer rijetko koji mali poduzetnik ima zaposlenike koji znaju to napisati. Naravno, agencije naplaćuju proviziju razmjernu ostvarenom iznosu poticaja, ili minimalni iznos od oko 7.500 kn ako ne uspijete na natječaju.
Jedino što mali poduzetnik još uspije sam zatražiti su poticaji za zapošljavanje nekog svog novog radnika, ako poduzetništvo i ta konkretna osoba zadovoljavaju uvjete. Za ovo je opet vaše odredište HZZ. Ili ćete po onoj narodnoj: u se, i u svoje kljuse!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Poslovno savjetovanje
Što sve utječe na procjenu i povećanje vrijednosti poslovanja vaše obiteljske tvrtke?
Procjena vrijednosti poslovanja temelji se na financijskim pokazateljima, kao što su projekcije budućih novčanih tokova, diskontna stopa i tržišni rizici. Međutim, vlasnici često imaju drugačija očekivanja u odnosu na rezultate procjene, zbog emocionalne povezanosti s poslovanjem kojeg su gradili godinama
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast
Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!