22.09.2015.
Trebaju li paušalisti knjigovođe?
Paušalno oporezivanje dostupno je obrtnicima, te onima koji obavljaju domaću radinost i sporedno zanimanje, a poduzećima nije.
Kao što je već u ovoj rubrici ranije podrobno opisano, radi se o načinu plaćanja samo jedne vrste poreznog davanja: poreza na dohodak. Ne primjenjuje se nikakvim automatizmom, nego isključivo na pravodoban zahtjev poreznog obveznika, te ukoliko su ispunjeni uvjeti na njegovoj strani: da prošlogodišnji primici nisu bili veći od 149.500 kn, da obveznik nije u sustavu PDV-a, da nema izdvojenih pogona izvan sjedišta i da se ne bavi ugostiteljstvom ili trgovinom.
Kada ste, nakon svog zahtjeva, dobili rješenje da ste paušalno oporezovani porezom na dohodak, to će značiti da ne morate voditi knjigu primitaka i izdataka, kako bi se utvrdio dohodak kao razlika.
Ono što trebate voditi je knjiga prometa u koju kronološki dnevno uvodite svoj ukupni promet. Taj dio obično svi znaju voditi sami. Iz te knjige se po isteku godine izvode podaci u dokument naziva “godišnje izvješće i ostvarenim primicima”, koji predajete najkasnije do 15. siječnja u poreznu upravu.
Postoje, međutim, i dokumenti i izvještaji koje takvi obrtnici najčešće ne znaju izraditi, pa ipak za njih angažiraju knjigovođe.
Ukoliko obrtnik sebi isplaćuje dnevnice, naknade drugih putnih troškova, naknade za tzv. loko vožnju, božićnice, regrese i slično, dužan je o tome izvijestiti na obrascu JOPPD najkasnije 15 dana od isteka mjeseca u kojem je bila takva isplata.
Netko će možda dati primjedbu da je nepotrebno ovako oporezovanome uopće raditi putne naloge. Ja se ne bih složila iz više razloga: prije svega, putni nalog ne služi samo u porezne svrhe, već je i vjerodostojni dokument o činjenici službenog putovanja, a u životu je moguć niz situacija kada je baš to potrebno, primjerice u slučaju nezgoda, ili još gore - ozljeda na radu. Osim toga, u slučaju da paušalno oporezovani tijekom godine premaši limit primitaka i stoga bude morao utvrditi svoj dohodak, to će moći učiniti samo ako ima vjerodostojne račune za svoje izdatke, a među njima su i putni troškovi.
I paušalno oporezovan obveznik može imati zaposlenike, pa je izvještaj o njihovim plaćama, obračunatim ili isplaćenim, dužan podnositi na dan obračuna ili isplate, također na JOPPD obrascu. Ako njima daje neoporezive isplate - postupa isto kao kad ih daje sebi osobno.
Ako obveznik stječe dobra ili usluge za potrebe svog obrta ili djelatnosti iz zemalja izvan EU, na njih treba obračunati i platiti PDV, u čemu mu je dobrodošla stručna pomoć.
Ako isporučuje ili stječe u EU, tada je dužan biti u VIES bazi, te podnositi mjesečne izvještaje o isporukama i stjecanjima i to isključivo putem aplikacije E-porezna za koju mora imati certifikat za korištenje.
O VIES bazi pisano je više u ranijim tekstovima, i sve se primjenjuje i na paušalno oporezovane.
Također, forma računa koju je dužan pisati u slučaju da posluje sa poduzetnicima izvan Hrvatske je drugačija od računa iz bloka ovjerenog na poreznoj upravi - kakve uobičajeno izdaje i kakvi se smatraju fiskaliziranima, u njegovom (njenom) slučaju, pa je potrebno obratiti pažnju.
Paušalno oporezivanje jeste velika prednost i olakšanje svima kojima je dostupno. Odnos poreza i primitaka bude najčešće prilično povoljniji nego u slučaju utvrđivanja dohotka, a također je iznos doprinosa za mirovinsko i zdravstveno niži nego onima koji vode poslovne knjige.
Naravno, oni sa izrazito niskim primicima ne moraju naći u svemu ovome neku računicu, isto kao ni oni koji posluju sa značajnim gubitkom.
Odluku je u svakom slučaju potrebno donijeti unaprijed, na osnovu pretpostavki, jer unatrag se ovakvo oporezivanje ne može zatražiti.
Sretno!
Izdvojeni članci
Nastavljamo s temom e-računa i Fiskalizacije 2, ovaj put s konkretnim uputama što treba učiniti svaki poduzetnik, ovisno o svom statusu sa stajališta novih propisa koji se obavezno primjenjuju od 1. 1. 2026.
Poslovno savjetovanje
Kako pripremiti trgovačko društvo za uspješnu prodaju?
Prodaja društva ne počinje potpisivanjem ugovora, već godinama ranije. Kvalitetna priprema ključ je uspjeha – donosimo sve korake koji vode do bolje cijene i sigurnije transakcije.
Poslovno savjetovanje
Prijenos poslovanja na člana obitelji – kako osigurati kontinuitet i očuvati vrijednost društva
Predaja tvrtke djeci ili članovima obitelji čini se jednostavnom – ali bez plana može završiti kaosom. Evo kako proces učiniti sigurnim i uspješnim!