Ako odgovorna osoba prije početka obavljanja gospodarske djelatnosti tu činjenicu ne prijavi poreznoj upravi, a to ne učini niti neka više ili manje dobronamjerna osoba, na poreznoj upravi je da svojim putevima sazna da se takva djelatnost obavlja

Tijekom godine namjerno sam stala sa temama iz podru­čja poslovanja udruga. Do kraja listopada traje razdoblje prilagodbe statuta svih postojećih udruga sa Zakonom o udrugama, donesenim u listopadu prošle godine.

O svemu je ovdje bilo više puta govoreno dok smo oče­kivali taj propis. Kao i uvijek, vrijeme je učinilo svoje: neke su udruge uredno likvidirane, neke su to mogle učiniti i po jednostavnom postupku, druge su već posve uskladile svoje sta­tute, uz pomoć pravnika ili samoposlugom objavljenih sa­držaja na internetu, ali i dalje ima onih koji se nadaju da će sve proći bez posljedica i ako ne učine apsolutno ništa. Veći­na potonjih dolazi iz redova mojih miljenika: onih koji su u “dobra stara vremena”  otvarali udruge da bi direktno i bez poreznih opterećenja udarali kon­ku­renciju malim podu­zetnicima, poslovne knjige drže­ći gotovo praznima.

Srećom, barem po propisima, takva su vremena prošla, jer su sada udruge potpuno iz­je­dnačene sa ostalim poduze­tnicima uvijek kada se bave gospodarskom djelatnošću. Vje­štom, i za naše prilike ne­obično elegantnom, odredbom u Zakonu o porezu na dobitak i udruge su u takvom slučaju dužne utvrditi dobitak, platiti na njega porez, a ono što ostane koristiti za financiranje svoje djelatnosti i postizanje svrhe radi koje su i osnovane, a koja je opet određena statutom.

Istovremeno, čim su podu­zetnici, dužne su biti i fiska­lizirane, tj. dužne su u realnom vremenu na server porezne uprave prijaviti svaku gotovinsku naplatu kako je ona definirana Zakonom o fiskalizaciji - ukoliko ona potječe iz gospodarske djelatnosti. 

Naravno, sve do danas traju dileme oko definicije gospodarske djelatnosti, jer čak i ono što udruga pruža svojim čla­novima često jeste gospodarska djelatnost.

U praksi, čini mi se da će najveći problem ponovo nastati u provedbi, jer ako odgovorna osoba prije početka obavljanja gospodarske djelatnosti tu činjenicu ne prijavi poreznoj upravi, a to ne učini niti neka više ili manje dobronamjerna osoba, na poreznoj upravi je da svojim putevima sazna da se takva djelatnost obavlja, i da poduzme daljnje korake.
Ipak, malo reda je nastalo tijekom ove godine već iz sa­mog straha i zato što su mnogi načuli da se više ne može ono što se nekad moglo, pa su odlu­čili otvoriti poduzeće, najčešće j.d.o.o.
To je sasvim oportuna odluka onima koji niti ne očekuju donacije, i ne plediraju na sredstva iz proračuna, iz pukog razloga što je udrugama koje oba­vljaju gospodarsku djelatnost porastao trošak knjigovodstvenih usluga jer moraju voditi dvije vrste poslovnih knjiga.

To je prilika da objasnim i novu zabunu, koju primje­ćujem. Naime, postoji dio ud­ru­ga koje mogu voditi knjigovodstvo evidentirajući prihode i rashode u trenutku naplate i plaćanja, tj. takozvano jednostavno knjigovodstvo po principima blagajne. To su one koje postoje duže od tri godine i imaju prihode i/ili ukupnu imovinu manju od 230.000 kn, i ne obavljaju gospodarsku djelatnost.

Sve ostale udruge, te novo­osnovane udruge tijekom prve tri godine, obvezne su voditi dvojno knjigovodstvo, na ko­nto karticama i po propisanom kontnom planu. Taj propis nije novost. 

Dodatno, udruge koje obavljaju gospodarsku djelatnost sada moraju voditi dvostruke poslovne knjige: jedne po propisima za neprofitne organizacije u kojima je obuhva­ćeno svo njihovo poslovanje; te druge, na odvojenim kontima kako bi mogle točno sučeliti prihode od gospodarske djelatnosti sa pripadajućim (dakle, ne svim) rashodima i utvrditi dobit i ispravno platiti na nju porez po stopi od 20. 

Naravno da dvostruki knji­govodstveni posao i ispra­vno postavljanje ključeva po ko­ji­ma će se raspoređivati ras­hodi na profitni i neprofitni dio u poslovnim knjigama više i ko­šta, a nisu ga u stanju ni od­ra­diti svi knjigovođe.

Osim programa koje su pisali tražeći novac, za koji mje­sec sve će udruge morati ima­ti napisan financijski program rada za 2016. godinu, i to bez obzira apliciraju li na javna sredstva ili ne. Jednostavno, ta im je obveza propisana Zako­nom o udrugama.

U našem uredu spremno če­kamo ozbiljne udruge, kakve pra­timo cijelo vrijeme. 
Sretno!

Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge