15.04.2014.
Udruge - za poduzetništvo ili ne?
Već dugo nismo u ovoj rubrici pisali o udrugama. Od jeseni, kada smo očekivali da će do kraja godine biti usvojen cijelu prošlu godinu najavljivan zakon koji će na sasvim novi način urediti financijsko poslovanje udruga i ostalih neprofitnih organizacija. No, ove se godine ponavlja isti scenarij: red zaplašivanja po medijima, red tišine. Koliko vidim, i to je dovoljno za male porezne obveznike, dok će se oni koje će najavljeni propis najviše dotaknuti - i drugu godinu u miru za sve pripremiti.
Tematika ima svoj utjecaj na niz odnosa u društvu, od kojih mi se veza s politikom čini najvažnijom.
U našem knjigovodstvenom servisu ima dosta klijenata udruga, ali ipak prevladavaju mali poduzetnici: obrti i poduzeća. I moram reći da mi i samoj ponekad bude krivo što je moguće poduzetništvo pokrenuti kroz udrugu, i pri tome poslovati puno ležernije i opterećen sa manje stega od onih koji su registrirani kao pravi poduzetnici.
Većina propisa je obvezna za primjenu i udrugama, međutim su stvari tako postavljene da će one - ako znaju kako - ipak ostvariti porezne beneficije.
Ako tome pribrojimo i mogućnost apliciranja za poticaje za zapošljavanje za javne radove, dobitak kao cilj poslovanja nije ni tako nužan. Također, udrugama su dostupna i druga javna financijska sredstva (proračunska), o kojima poduzetnici ne mogu ni sanjati.
Naime, upravo je taj pojam dobitka ono što udrugu u suštini razlikuje od poduzetnika: dok ovaj potonji sasvim legitimno posluje sa ciljem ostvarivanja dobitka (ili dohotka, ako posluje kao fizička osoba, obrtnik), udruga se osniva sa ciljem ostvarivanja neke druge svrhe. Ta svrha ne mora biti opće dobro, nego može biti dobro članova udruge. Naravno, u okviru pozitivnih propisa.
Ono što je u ovom trenutku najveći praktični benefit za udruge je poslovanje sa gotovinom bez potrebe za fiskalizacijom računa.
Naravno, s obzirom da su udruge prve tri godine od osnivanja obvezne voditi dvojno financijsko knjigovodstvo - putem dnevnika knjiženja na konto karticama - ima za posljedicu obvezu vođenja knjige blagajne za gotovinsko poslovanje, što nekima otežava posao.
Ako tijekom te tri godine prihodi i imovina udruge budu manji od 230.000kn, udruga će moći prestati voditi dvojno knjigovodstvo, i primjenjivati isključivo princip blagajne te evidentirati samo primitke i izdatke.
Najava je da će novi propis donijeti obvezu pokretanja poduzetništva od strane udruge, ukoliko njezini poslovni prihodi (od usluga, prodaje i sl. tržišnih aktivnosti) budu veći od 230.000 kn. No, tada će dobitak tog poduzetništva pripadati udruzi, a ne njenim članovima ili osnivačima. Tako je uostalom i sada, samo je to formalno drugačije uređeno.
Da zaključim: kao i za sve druge oblike registriranja poslovanja, ključno je dobro poznavati propise, a primjenjivati ih sebi u korist nije zabranjeno. Ako k tome odaberete knjigovodstvo koje će vas u tome znati i savjetovati, napravili ste pravi posao! Prema tome, razborito upotrijebite svoj novac.
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Poslovno savjetovanje
Prijenos poslovanja na člana obitelji – kako osigurati kontinuitet i očuvati vrijednost društva
Predaja tvrtke djeci ili članovima obitelji čini se jednostavnom – ali bez plana može završiti kaosom. Evo kako proces učiniti sigurnim i uspješnim!
Poslovno savjetovanje
Kada je pravo vrijeme za izlazak iz poslovanja?
Pravi trenutak za izlazak iz poslovanja ne dolazi sam od sebe — on se planira. Ako ste vlasnik društva i razmišljate o budućnosti, saznajte koja tri signala ukazuju da je vrijeme za strateško planiranje, koliko traje priprema i koje su najčešće pogreške koje smanjuju vrijednost društva.
Poslovno savjetovanje
Zašto je važno izgraditi poslovanje s prenosivom vrijednosti
Poslovanje koje može funkcionirati bez vlasnika ima veću tržišnu vrijednost, stabilnost i sigurnost – a vlasniku donosi stvarnu slobodu izbora