17.03.2015.
Završni računi
Ovo razdoblje u godini je za sve iz moje struke najstresnije. Veljača nam je prošla u izrađivanju poreznih prijava obrtnika i ostalih koji posluju sukladno propisima o ostvarivanju dohotka (fizičkih osoba), te financijskih izvješća za udruge, a tijekom ožujka moramo kompletirati završne račune za poduzeća.
Obrtnici još ove godine plaćaju porez tek po dobivanju rješenja od porezne uprave, a slijedeće godine će ga plaćati istovremeno sa predajom porezne prijave.
Poduzeća, s druge strane, oduvijek to moraju činiti na dan podnošenja prijave poreza na dobitak, a također su sama dužna izračunati novi iznos akontacije tog poreza - koju će uplaćivati sve do podnošenja nove prijave, negdje za godinu dana.
Vjerujem da su vam vaši knjigovođe objasnili sve dokumente koje im potpisujete, a koji će u skraćenom obliku i to samo za poduzeća, biti i javno objavljeni i svima dostupni za proučavanje.
Obrtnicima se za obrtničku djelatnost utvrđuju svi primici i izdaci, i to samo oni koji su naplaćeni i plaćeni. Više puta sam ovdje pisala kako je to temeljna razlika, a najčešće i prednost obrtnika. Izuzetaka ima, jer svaki propis ima i konzekvenci koje nas jednom dočekaju, a i o tome smo ranije podrobnije pisali.
Razlika između primitaka i izdataka je dohodak od obrtničke djelatnosti. Međutim, budući da je obrtnik fizička osoba, on je dužan u prijavi poreza na dohodak prijaviti i ostale dohotke koje je u kalendarskoj godini imao, a tek potom odbiti godišnje priznati dio dohotka koji se ne oporezuje (u 2014.-toj je to bilo 26.400 kn), a na razliku primijeniti porezne stope od 12, 25 i 40%.
Iznos porezne obaveze za prethodnu godinu poslužit će poreznicima kao orijentir koliku vam akontaciju odrediti da ju plaćate tijekom godine, a sve dok ne dobijete novo rješenje, dužni ste plaćati po dosadašnjem.
Naravno, oni koji su poslovali s gubitkom, niti porez niti akontacije neće plaćati, a gubitak će moći prenositi narednih pet godina.
Poslovne knjige poduzeća su složenije, a broj financijskih izvještaja i njihovih priloga je znatno veći. Osim računa dobiti i gubitka - kojim ćete izvijestiti o svojem poslovnom rezultatu, trebate izvijestiti i o svojoj imovini i obvezama. Tu su još i izvještaji o dugotrajnoj imovini s kojom poslujete, obrazloženje o eventualno priznatim umanjenjima dobitka, o gubicima koje ste prenijeli iz ranijih godina, te niz statističkih podataka o kojima ste do kraja ožujka dužni obavijestiti Finu.
Budući da ste do kraja lipnja dužni podnijeti i izvješća za javnu objavu, zajedno sa odlukama vaših skupština o tome što će učiniti sa dobitkom ili gubitkom, možete odlučiti da to učinite već sada. Kod većine malih poduzetnika se tako i radi, jer skupština je zapravo sačinjena od njihovih osnivača, i najčešće nema zapreke da se ona sastane sada i donese takve odluke.
Uz izvještaje za javnu objavu moraju se predati i bilješke, kojima se u tekstualnom obliku prikazuju i opisuju vaši izvještaji, i objašnjava bitne pozicije.
Na poreznu ste upravu izvještaje i prijavu poreza na dobit dužni predati najkasnije do kraja travnja, ali ima poduzetnika kojima savjetujem da to učine već u ožujku: to su oni koji su poslovali sa dobitkom manjim nego što je bio u prethodnoj godini, ili sa gubitkom. Zašto?
U prvom slučaju zato što ćete predajom prijave već od travnja morati plaćati manje akontacije poreza, a u drugom zato što ćete ih potpuno anulirati.
Ostali, trebaju sa svojim knjigovođom dogovoriti datum predaje prijave, jer na dan kad se ona preda, treba i porez platiti. Od mjeseca koji slijedi podnošenju prijave, akontacije se plaćaju po novom izračunu. Stoga je takvima u interesu predaju učiniti što kasnije.
U današnje vrijeme poduzetnici sve periodične izvještaje moraju predavati na vrijeme tijekom godine, i to većina putem interneta i aplikacije E-porezna, pa nema više nekadašnjih prikupljanja dokumenata i njihovih knjiženja u zadnji čas. Sve nas knjigovođe to veseli iz više razloga: poduzetnici nas više trebaju, trebaju nas konstantno, pa se uče da to uredno treba i plaćati.
Ipak, i dalje se moramo boriti sa shvaćanjem da znanje nije nešto što se važe, pa su ga mnogi skloni obezvrijediti. Kad to budu shvatile i kolegice koje rade na crno, struka će postati više cijenjena. Živim za dan kad će i poduzetnici shvatiti da su najskuplje najjeftinije usluge!
Sretno!
Teme i pitanja slobodno predlažite na Facebook stranici: Makora knjigovodstvo i poslovne usluge
Izdvojeni članci
Jeste li se susreli sa situacijom da ste tijekom godine imali velike odljeve novčanih sredstava, a porezna obveza vam je bila neočekivano velika? Mislim da znam zašto. Pročitajte u nastavku!
Poslovno savjetovanje
Važna uloga dubinskog snimanja u postupcima donošenja odluka o preuzimanju/akviziciji
Cilj dubinskog snimanja je investitoru osigurati cjelovit uvid u stvarno stanje poduzeća, identificirati ključne rizike i prilike koje mogu značajno utjecati na povrat ulaganja i dugoročni uspjeh nakon zaključenja transakcije
Poslovno savjetovanje
Sedam ključnih razloga za korištenje akvizicija kao strategija rasta poslovanja
Donosimo 7 ključnih razloga zašto bi vaša tvrtka trebala razmotriti akvizicije kao stratešku odluku za poslovni rast