• U Trstu ljudi hodaju nasmijani, ulickani i zagrljeni. Kafići su puni. U restoranima se pije i burno razgovara. Odjeća po najnovijoj modi. A iznad glava, poruka i moto sreće: Budi glup

Vozim za Trst. Na ulazu u grad veliki jumbo plakat. „Pametni imaju mozak-ali GLUPI imaju muda.“ Ne obraćam previše pažnju. Još jedna u nizu glupih reklama…
No, dalje niz cestu pojavljuje se još jedna slična, sa direktnom parolom: Budi GLUP.

Sudeći po dizajnu, ovo su neke reklame za odjeću. Oni moraju biti tako provokativni jer zarađuju na razlici cijena  proizvodnje i prodaje. A tekstil je danas jeftino proizvoditi. Dakle, marketing stvara vrijednost. Noseći određenu marku, pokazujete svijetu da se otkačeni, ozbiljni, načitani, seksi…ili u ovom slučaju, glupi. I plaćate sliku sebe.

Razmišljajući, a možda i pod utjecajem poruke s reklame, pogriješio sam cestu i našao se u industrijskoj zoni Trsta.
Gomile dimnjaka. Stupovi bijelog dima. Crne zgrade. Sivo nebo. Smrad. Smrad. Smrad.

Čak je i bakarska koksara prema ovome izgledala kao botanički vrt. Ne mogu disati! A iz Rijeke sam. Okrećem se na prvom skretanju. Nazad u grad. Brzo!
Samo nekoliko kilometara dalje od tog smrdljivog mračnog pakla vlada gradska idila. Riva. Marina sa jedrilicama. Osvijetljene stare zgrade. U Trstu ljudi hodaju nasmijani, ulickani, zagrljeni. Kafići su puni. U restoranima se pije i burno razgovara. Odjeća po najnovijoj modi. A iznad glava, poruka i moto sreće: Budi glup.
Kada sam se vratio u Rijeku, potražio sam tvorce parole.

Talijanska dizajnerska kuća. Kod nas najpoznatiji kao proizvođači traperica. Diesel. Kao nafta.
Prenosim dio njihovog obrazlaganja nove kampanje za sezonu proljeće-ljeto 2010.: „Kada netko kaže “nemoj biti glup”, stvarno govori: “Nemoj se zabavljati. Nemoj biti odvažan. Nemoj provocirati. Pokopaj svoj smisao za humor. Uozbilji se.”

Zato mi kažemo: “Nestani . Mi smo s glupima“.“
„…Glupost je riječ koju ljudi koriste da bi odbacili bilo što originalno i autentično.
Glupost je imati ”muda” i prihvatiti rizik, prihvatiti novo i inventivno, koliko god to bilo opasno. Glupost je strast, sex sa strancem, nositi krivu stvar na pravom mjestu, mijenjati uloge, pokušavati nešto novo, padati, pokušavati iznova....“

Zanimljivo, riječi GLUP, provokativni marketinški stručnjaci pokušavaju pripisati značenje koje do sada zauzimaju i uspješno brane neke druge riječi. Naprimjer: sloboda, spontanost, hrabrost, intuicija, upornost…

Kako su se te riječi već ofucale i kao traperice izblijedjele neprestanim nošenjem na reklamama, vrijeme je da se, za toplu sezonu 2010. odjene nova, do sada neupotrebljavana riječ. Glup? Zašto ne. Do sada nije korištena.

I tako, u plemenitom cilju povećavanja prodaje odjeće, gradovi Europe bivaju oblijepljeni plakatima koji ljude pozivaju da se opuste, prepuste životu, i, za promjenu, budu malo glupi. Nismo ni mi ništa drugačiji od susjeda iz Italije. I kod nas vlada slično stanje svijesti.

Zaboravite, dragi Vi, da se samo par kilometara od vas zagađuje zrak koji udišete, voda koju pijete i more u kojem se kupate. No, ne brinite se. Čemu briga? Odjenite novu odjeću i živite slobodno. Budite glupi.

Savršena slika modernog svijeta. Nasmijani, lijepo odjeveni i bezbrižno glupi ljudi usred rafinerija, koksara i smrdljivog dima. Vode ljubav sa strancima. Da citiram sluge nove ideologije: „Ne možeš nadmudriti glupost–zato ni ne pokušavaj. Nek' nam živi glupost.

(photo by: Markus Biehal)