03.04.2008.
Dobar investicijski fond
Zadnjih mjeseci ili čak i godina puno priča i piše o investicijskim fondovima, prvo na način da su to alternative štednji koji nude više prinose i dobru disperziju ulaganja, a zadnjih mjeseci o tome kako se puno kapitala odlijeva iz fondova radi pada cijena dionica a posljedično onda i vrijednosti udjela odnosno prinosa u fondovima. Naravno da u takvoj situaciji kad ulagači povlače novac ima i razočaranih tj onih koji su očekivali više ili drukčije od svoje investicije… Naravno da jedan dio ulagača u startu ima nerealna očekivanja pa ne čudi da se kasnije razočaraju, ali da bi se ušlo u cijelu tu priču sa zdravim i realnim očekivanjima, puno može pomoći i nekoliko uputa o tome kako znati i koje su to osobine po kojima se može prepoznati dobar fond. Prvo što se može navesti je da nemaju previše agresivnu reklamu. To znači da je kvaliteta njihovog funkcioniranja takva da imaju dovoljno dobru reputaciju i zainteresiranih ulagača te nemaju potrebe za velikim financiranjem oglašavanja… Dakle, ako gledate neki fond koji se učestalo reklamira, vjerojatno procjenjuju kako je to jedan od načina da možda kompenziraju svoje slabije rezultate i tako prikupe dodatni kapital. Druga bitna stvar koja može pomoći u prepoznavanje dobrog fonda jest udio vlssništva osoba koje upravljanju fondom, dakle fond menedžera u ukupnom kapitalu fonda…Ako ima takvih ulaganja u značajnoj mjeri, time je bolja pozicija ostalih ulagača jer će relativno značajan udio fond menedžera biti dodatna sigurnost i ostalima da će fond menadžeri napraviti sve što je u njihovoj moći da rezultati budu što bolji. Naravno da ni to nije jamstvo niti da ostali fondovi u kojima nije takvo stanje ne mogu biti jako dobri. Zato pišemo o nekoliko elemenata u prepoznavanju fonda a ne samo o jednom. Treći bitan čimbenik kod ocjene nekog fonda jest koliki su mu troškovi…Naime, fondovi svojim ulagačima zaračunavaju nekoliko vrsta troškova koji su naplaćuju ili od ulagača direktno, kao što je ulazna naknada kod kupnje udjela, čime se umanjuje iznos kojim se kupuju udjeli ili se na iznos kojim se kupuju udjeli dodatno zaračunavaju troškovi ulazne naknade… Druge vrste troškova se uglavnom naplaćuju iz imovine fonda, ali isto tako umanjuju vrijednost udjela tj. Vaše investicije, pa ih treba itekako dobro razmotriti. Tu najviše spadaju troškovi upravljačke naknade i skrbničke banke, ali i ostali troškovi. Upravljačka naknada ili tzv. management fee se obračunava u postotnom dijelu na imovinu fonda u cjelini i kao postotak se lako uspoređuje među ostalim fondovima. Mnogi tvrde kako je veliki trošak naknada koje fond zaračunava opravdan visokim prinosima, ali to nije točno. Rast troškova koji utječe na prinos nikad nije proporcionalan rastu prinosa i prinosi su vrlo promjenjiva kategorija u vremenu, ali visoki troškovi definirani prospektom su itekako trajnog karaktera stoga se nemojte dati uvjeriti u tu priču. Naravno, ne mora dobar fond biti najjeftiniji, ali nikako ne smije biti najskuplji. Posljednja od stvari koje bi trebalo istaknuti jest da li se fond menedžeri usude biti drukčiji od ostalih, da li u svojem portfelju drže sve ono što imaju i svi ostali, sve ono što je u sastavu nekog indeksa ili imaju drukčiji pristup investiranju od konkurencije. Ako su isti kao i ostali, onda im niti rezultat neće biti drukčiji od ostalih pa je svejedno koji fond kupujete jer će biti u nekom prosjeku sa drugima.