Za velike i srednje poduzetnike te za obveznike koji obavljaju djelatnost pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane, fiskalizacija prometa gotovinom provodit će se od 1. siječnja 2013. godine


Na sjednici 27. srpnja 2012. godine, Vlada RH prihvatila je Prijedlog Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom. Ovim Zakonom propisuje se način na koji se obavljaju transakcije prometa u gotovini, određuju se obveznici provedbe fiskalizacije, kao i model fiskalizacije, propisuju se obvezni dijelovi računa koji trebaju poslužiti učinkovitoj provedbi poreznog nadzora, određuje se postupak etapnog uvođenja obveze fiskalizacije te sve ostale odredbe bitne za provedbu fiskalizacije.

Obveznici fiskalizacije bit će:

  • fizičke osobe obveznici poreza na dohodak od samostalne djelatnosti i obveznici poreza na dobit
  • pravne osobe obveznici poreza na dobit (trgovačka društva i ostali), ako su obveznici izdavanja računa prema posebnim propisima.

Osobe koje obavljaju djelatnost u manjem obimu (fizičke osobe kojima se dohodak utvrđuje u paušalnom iznosu prema odredbama Zakona o porezu na dohodak), izdavat će račune koje će prije ovjeriti na Poreznoj upravi.

Ovim zakonom želi se postići veći nadzor izdanih gotovinskih računa i prodaja za gotovinu, veći stupanj informatizacije poslovanja, a ujedno i veća kontrola rada zaposlenika.

Obveznici fiskalizacije morat će nabaviti digitalni certifikat koji će se koristiti za elektroničko potpisivanje elemenata računa te za identifikaciju obveznika fiskalizacije prilikom elektroničke razmjene podataka. Obveznici fiskalizacije račune će morati izdavati putem elektroničkih naplatnih uređaja. Do sada važeći zakoni propisuju samo sadržaj računa te propisuju da se račun može izdati putem naplatnog uređaja ili na drugi način, što znači da se račun može pisati i rukom.

Obveznici koji imaju elektroničke naplatne uređaje trebat će omogućiti korištenje programske podrške za elektroničko potpisivanje elemenata računa, kao i internet vezu za elektroničku razmjenu podataka s Poreznom upravom. Oni poduzetnici koji nemaju elektroničke uređaje imat će obvezu nabave tih uređaja.

Postupak fiskalizacije prema Zakonu provodi se u dva dijela:

  • izdavanje računa koji sadrži jedinstveni identifikator računa: prilikom izdavanja računa za promet u gotovini, račun se elektronički potpisuje i dostavlja Poreznoj upravi putem internetske veze. Porezna uprava provjerava ispravnost računa i dodjeljuje Jedinstveni identifikator računa (JIR) i isti vraća putem elektroničke veze obvezniku fiskalizacije (razmjena traje nekoliko sekundi),
  • dostava dnevnog izvješća Poreznoj upravi.

Kako bi se ostavilo dovoljno vremena za prilagodbu, propisuje se i fazno uvođenje obveze fiskalizacije:

  • od 1. siječnja 2013. godine - primjena zakona za velike i srednje poduzetnike prema odredbama Zakona o računovodstvu te za obveznike koji obavljaju djelatnost pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane (oznaka I područja NKD 2007. godine),
  • od 1. travnja 2013. godine – primjena zakona za obveznike koji obavljaju djelatnost trgovine na veliko i malo, popravak motornih vozila i motocikala (oznake G područja NKD 2007.) te obveznike koji obavljaju djelatnost slobodnih zanimanja iz članka 18. stavka 2. Zakona o porezu na dohodak,
  • od 1. srpnja 2013. godine - obveza fiskalizacije nastupa za sve ostale obveznike.