30.05.2002.
Gužva za TUŠ
Prošle srijede otvoren je Rijeci još jedan šoping centar. Ovaj put to je TUŠ na Podmurvicama (ili Rujevici-kako vam drago) . I ovaj put je, kao i svaki put kada se bilo gdje u Hrvatskoj otvara neki takav dućan, na otvaranju bilo jako puno ljudi. Koji su, kako bi prisustvovali svečanom činu otvaranja, došli čak sat vremena ranije i okupirali sve ulaze. Svojim licima, nosovima i obrazima zalijepili su se za staklo, promatrajući svaki pokret u unutrašnjosti. Da im ne bi što promaklo. Kao da će se unutra dijeliti novac. Gužva ispred Riječke banke nije ništa prema ovakvim gužvama za otvaranje dućana. Dragi naši sugrađani koji su se strpljivo gurali da što prije uđu dobili su svoju nagradu- besplatnu čašu koka-kole. A meni je bilo čudno što su se skoro poklali zbog porcije graha za 1. maj.
Naravno, možda ih nije privukla samo koka-kola. Neki su sigurno došli iz znatiželje. Neodoljive, strastvene znatiželje. Da vide što je ovo. I što je novo. Razmislite samo, dragi Vi, i recite mi, ima li igdje na svijetu interesantnije stvari od otvorenja trgovačkog centra? Koji će tu biti godinama. Ima li? Naravno da ne.
Svi organizatori koncerata, nogometnih utakmica, kazališnih priredbi i Formule 1, koji se svojski trude privući publiku i zaraditi koju kintu, čitavo su vrijeme u krivu. U stvari, ljudski rod u zabludi živi već nekoliko tisuća godina. Publika se ne privlači gladijatorskim igrama-već otvaranjem trgovačkih centara.
U i oko Tuša toga se dana nije moglo naći slobodno parkirno mjesto. Auti su bili parkirani po trotoarima(nogostupima) te tako ometali promet koji je taj dan bio znatno otežan. Ali nije to samo riječki sindrom. Slične stvari događaju se u svim većim gradovima naše male zemlje.
Primjerice, u milijunskom Zagrebu je, na dan otvaranja Mercartone-a (20.11.1999), promet gotovo kolapsirao. Varaždin je na dan otvaranja Getroa (4.12.2000) stao, dok je Pula pri otvaranju istoga ostala-"gotovo blokirana". Eto-nismo jedini.
No još uvijek nisam uspio dokučiti što je to što ljude tjera da čekaju u redu kako bi ušli u dućan na otvorenju. Izuzev znatiželje, što još?
Kako su se ispred Tuš-a gurali većinom penzioneri i djeca, zaključujem da je u pitanju i dosada. Što raditi po cijeli dan?… Što? A onda: Otvara se dućan?! Besplatna kola?!! Odlično: srijeda-kvačica! Četvrtak: rasprava o srijedi-kvačica! Petak, odmor-kvačica! Tri dana ispunjena. Tri dana proživljena!
Još jedan razlog koji mi pada na pamet, a taj je svjetsko prvenstvo u nogometu. Kakve to ima veze? Ima. Možda imaju jeftine pive i jeftin čips. Jeftinije od konkurencije. Treba to odmah provjeriti. Jer će, ukoliko su povoljni, u razdoblju između utakmica biti stalno puni.
To već ima nekakvog smisla… Ušteda. Time nas redovito bombardiraju. Što više kupiš-to si više uštedio. A u biti si više potrošio… Nešto kao poslovični Mujo u ovoj priči:
Mujo je morao ići vlakom iz Rijeke u Zagreb. Kako bi uštedio 100 kuna, odlučio se švercati. I doista-prošao je lišo. I tako mu je na pamet pala odlična ideja. Vlakom će se voziti i švercati svaki dan: tamo i nazad, -te dnevno uštedjeti 200 kuna. Lijepa lova. Tako par tjedana, pa će uštedjeti za motor. Pa onda za auto, stan, jahtu. Ko' i naši gužvaći. Štede trošeći.
Sve se svodi na ovo. Zbilja mi nije jasno (a ako netko zna, molim da mi objasni) zbog čega se čeka u redu za nešto za što se sutradan ne bi čekalo. Ne vjerujem da je koka-kola taj jezičac na vagi. Zar ljudi zbilja nemaju nikakvog pametnijeg posla? Ili stvarno očekuju da će im ta nova meka za uštedu spasiti život.
Postoji i još jedan razlog "u zadnju čas". Možda su ljudi došli vidjeti gradonačelnika. Ozbiljno. Naime, on je otvorio Tuš. A vidjevši masu ogorčenih ljudi kako se guraju, jer misle da će im penzija biti veća kupuju li jeftinije, on je protumačio da ljudi vole trgovačke centre. Da su im oni strašno interesantni. Interesantniji od kulture ili sporta. Čak i od karnevala! Pa je najavio da će trgovačkih centara biti još. Hvala. Hvala. Hvala. I još jednom-Hvala. To je ono što nam treba.