Zadnjih nekoliko brojeva smo uglavnom pisali o investicijskim fondovima, o tome što su to fondovi i koje su vrste fondova koje se pojavljuju na tržištu. U ovom članku ćemo nešto više reći o tome koje su to osobine po kojima se može prepoznati dobar fond. Prvo što se može navesti je da se ne reklamiraju. To znači da je kvaliteta njihovog funkcioniranja takva da imaju dovoljno dobru reputaciju i zainteresiranih ulagača te nemaju potrebe za nekom velikom reklamom… Dakle, ako gledate neki fond koji se učestalo reklamira, vjerojatno procjenjuju kako je to jedan od načina da možda kompenziraju svoje slabije rezultate i tako prikupe dodatni kapital. Druga bitna stvar kad je u pitanju prepoznavanje dobrog fonda jest udio vlasništva osoba koje upravljanju fondom, dakle fond menedžera u ukupnom kapitalu fonda…Što je taj udio veći, time je bolja pozicija ostalih ulagača jer će relativno značajan udio fond menedžera biti dodatna sigurnost i ostalima da će oni napraviti sve što je u njihovoj moći da rezultati budu što bolji. Treći bitan čimbenik kod ocjene nekog fonda jest koliki su mu troškovi…Naime, fondovi svojim ulagačima zaračunavaju nekoliko vrsta troškova koji su naplaćuju ili od ulagača direktno, kao što je ulazna naknada kod kupnje udjela, čime se umanjuje iznos kojim se kupuju udjeli ili se na iznos kojim se kupuju udjeli dodatno zaračunavaju troškovi ulazne naknade…Druge vrste troškova se uglavnom naplaćuju iz imovine fonda, ali isto tako umanjuju vrijednost udjela tj Vaše investicije, pa ih treba itekako dobro razmotriti. Tu najviše spadaju troškovi upravljačke naknade i skrbničke banke, ali i ostali troškovi poput marketniga i sl. Upravljačka naknada ili tzv management fee se obračunava u postotnom dijelu na imovinu fonda u cjelini i kao postotak se lako uspoređuje među ostalim fondovima. Mnogi tvrde kako je veliki trošak naknada koje fond zaračunava opravdan visokim prinosima, ali to nije točno. Rast troškova koji utječe na prinos nikad nije proporcionalan rastu prinosa i prinosi su vrlo promjenjiva kategorija u vremenu, ali visoki troškovi definirani prospektom su itekako trajnog karaktera stoga se nemojte dati uvjeriti u tu priču. Naravno, ne mora dobar fond biti najjeftiniji, ali nikako ne smije biti najskuplji. Posljednja od stvari koje bi trebalo istaknuti jest da li se fond menedžeri usude biti drukčiji od ostalih, da li u svojem portfelju drže sve ono što imaju i svi ostali, sve ono što je u sastavu nekog indeksa ili imaju drukčiji pristup investiranju od konkurencije. Ako su isti kao i ostali, onda im niti rezultat neće biti drukčiji od ostalih pa je svejedno koji fond kupujete jer će biti u nekom prosjeku sa drugima, a mi pokušavamo ovdje prepoznati koji su fondovi najbolji. Naravno da ovaj članak nije Biblija niti sadrži sve tajne prepoznavanja dobrog investicijskog fonda, ali će Vam pomoći da eliminirate one lošije i dati smjernice u tome na koji način prepoznati one koji vrijede više.