Jedan od naših čitatelja, povodom donošenja standardnih uvjeta za kasko osiguranje motornih vozila postavlja pitanje opravdanosti popusta od 15 % na kasko osiguranje članovima HAK-a. Misli da je to nepotrebno i neopravdano, te da bi taj popust trebalo zamijeniti nekim drugim popustom, recimo, popustom za vjernost osiguratelju u nekim drugim osiguranjima. Doista, ako se sjetimo povijesti uvođenja toga popusta i neispunjenih očekivanja pomoći od HAK-a na razvoju kasko osiguranja, pitanje koje postavlja g. Z. ima smisla. Uvođenje popusta na kasko osiguranje članova HAK-a imalo je za cilj uzajamno vezati kasko osiguranje i članstvo u HAK-u (popust članu na kasko osiguranje veći je od članarine u HAK-u; mnogi zastupnici osiguratelja vršili su i učlanjivanje u HAK; neki rizici, recimo šlepanje vozila, poklapali su se u kasko osiguranju i u listi prava članova HAK-a iz članarine; očekivalo se da će i HAK poticati svoje članove na sklapanje kasko osiguranja, kako bi toj vrsti dao značaj kolektivnog osiguranja, što bi vodilo realnom smanjenju troškova osiguratelja…).
Međutim, vrlo brzo se pokazalo da HAK nije učinio ništa da bi sa svoje strane poticao tu vrstu kolektivnosti, a što je mogao (da ugovaratelj bude HAK, osiguranici po pristupu njegovi članovi, ev. omogućavanje plaćanja premije u obrocima; kreditiranje premije uz povoljnu kamatu ili pak bez kamate…). U toj situaciji zrelosti za ukidanje kaska pojavilo se nešto što je popust zadržalo: konkurencija između osiguratelja. Svi su se slagali oko potrebe ukidanja popusta, ali nitko se nije usudio to učiniti prvi. Je li sada pravi trenutak da se to učini? Vjerujem da nije, jer se takvi ozbiljni potezi ne rade u teškim situacijama kao što je ova. Međutim, postavljanje pitanja opravdanosti odobravanja popusta od 15% za „ništa“ – imat će sigurno težinu i svratit će pozornost osigurateljima na mogućnost kresanja troškova tamo gdje oni nisu nužni.
Tehnički, to nije nikakav problem, jer popust nije sastavni dio ugovora o osiguranju niti uvjeta. On je odredba iz konkretne tarife nekog osiguratelja. Što, dakle, činiti? Dati popustu pravi smisao, a to je: kolektivno osiguranje članova HAK-a koje će, zbog realno manjih troškova, biti za članove HAK-a povoljnije od individualnog osiguranja. Naravno da to uključuje intenzivno uključivanje HAK-a u osmišljanje cijelog posla. No, kako je HAK udruga vozača koja ima za cilj štititi interese vozača, onda bi sami vozači morali upozoriti HAK na potrebu da štiti njihove interese i kod sklapanja ugovora o kasko osiguranju. U protivnom će još jedna dobro zamišljena stvar vrlo brzo nestati.