Sve se rjeđe viđaju otvorene haube automobila pod kojima vlasnici automobila, na ulici ili u garažama, “čačkaju” oko njihovih motora ili drugih dijelova. Inače, jedan od razloga za takve radnje je kroničan nedostatak novca, a koji bi trebalo dati mehaničaru.

Razlozi, koji mnoge sprečavaju u takvim radnjama, često su nedostatak vremena i kompliciranost svega što se u današnjim automobilima nalazi. U davna vremena, nije bio problem na Fići napraviti generalku. Par dana bolovanja zbog dijagnoze “fijakitis cronicus”, nekoliko osnovnih ključeva, mala pomoć susjeda, koji je nekad pritezao treći vijak na glavi traktorskog motora u Torpedu, malo gemišta za lakši rad i posao gotov!

Danas je stvar bitno drugačija. I ne tako novi automobili zahtijevaju dobro znanje iz mehanike i obilje podataka, a i alat koji katkad moramo upotrijebiti više nije tako svakodnevan. Sreća za vlasnike, a nesreća za mehaničare, je da se današnji automobili ne kvare tako često, a i period održavanja, po pitanju zamjene ulja, svjećica, kočnica i ostalog, sve je duži.

Svakako da još uvijek ima radova koje možemo obaviti u kućnoj radinosti, ali i sami vlasnici počeli su shvaćati da, kad je već tako rijetka potreba za popravcima, bolje je da to učine oni kojima je to posao ili, kako bi Dalmatinci rekli, daj dite materi.

Nije rijetkost da se neki poznanici nude obaviti manje popravke i tako nešto staviti u džep, ali ih vlasnici vozila odbijaju s raznim razlozima, a kako im baš ne bi rekli ja bih to ipak obavio u servisu. Ako krenemo od najjednostavnijeg posla zamjene ulja motora i sami to možete uspješno obaviti. No, kod novijih automobila će se na instrumentnoj ploči pojaviti ono “oil” ili “service”, koje nećete moći poništiti, tj. izbrisati ako nemate dekoder ili uređaj u sklopu testera. Kod nekih automobila i to je moguće ako u blizini navedenih natpisa imate jedno ili dva mala dugmeta, kojima ćete naizmjeničnim pritiskanjem i držanjem nekoliko sekundi, uz davanje i oduzimanje kontakta, natpis poništiti. No, sve mora biti napravljeno točno po proceduri, inače od brisanja neće biti ništa. U tu svrhu, pogledajte u vašu dokumentaciju koju ste dobili s vozilom, tj. u knjižicu za upoznavanje s vozilom i održavanje.

Tamo ćete pronaći i dosta ostalih interesantnih podataka, za koje vjerojatno niste ni mislili da mogu biti važni. Vozači to obično samo prelistaju i odlože, pa, kad je u pitanju obična zamjena sijalice, koja može biti i jako komplicirana, ne znaju gdje se nalazi i što treba demontirati da bi se do nje uopće došlo.

I najobičnije podizanje vozila radi zamjene kotača može vas skupo koštati ako dizalicu ne postavite na mjesto koje je uputama predviđeno. Iako se to vrlo rijetko događa, neispravnim dizanjem može puknuti vozačevo staklo. Kako? Pa, današnja prednja stakla su na karoseriju zalijepljena tvrdim ljepilom i više nisu u gumenoj brtvi kao nekada, kad su mogla “disati”. Sada, tako zalijepljeni, čine sklop karoserije i, ako se vozilo dizanjem “izvitoperi” više nego što je predviđeno, može doći do pucanja. To se ne mora pojaviti odmah, ali je dovoljno da dođe i do malog puknuća, koje se ne vidi ispod ukrasne letvice. Takvi problemi se obično javljaju na karamboliranim automobilima nakon nestručnog popravka. Ako krenete dalje istraživati po knjižici, otkrit ćete da niste znali ni kako se najbolje koristi provjetravanje vozila i koje su najbolje kombinacije odmagljivanja unutrašnjosti.

Svaka kontrolna lampica na instrumentnoj ploči paljenjem za vrijeme vožnje signalizira neki kvar. No, iako se zna da sve crvene lampice označavaju hitno zaustavljanje, dobro je poznavati i funkcije ostalih, kako biste odmah znali smijete li nastaviti vožnju. U knjižici sve lijepo piše. Dakle, ako ste navedeni priručnik negdje odbacili, pronađite ga, još jednom ga pročitajte i smjestite u pretinac vašeg automobila. Tamo mu je mjesto!