- Naš čitatelj L.K., kojemu su na gradskom parkiralištu ukradena dva kotača s kasko osiguranog vozila, prijavio je štetu svome osiguratelju, ali mu je djelatnik odmah preporučio da ne gubi vrijeme oko ispunjavanja prijave jer, jednostavno, taj rizik, rizik krađe kotača s vozila, nije pokriven ugovorom o kasko osiguranju vozila
Jeste li vidjeli da automobil vozi bez kotača? Vjerojatno niste. Jesu li onda kotači bitni da bi se motorno vozilo zvalo automobilom (što bi u prijevodu na hrvatski jezik značilo: sam se kreće)? E, pa svakako jesu. Da li su kotači tvornički ugrađeni u vozilo? Naravno – reći ćete, barem dok ne pročitate uvjete za osiguranje automobilskog kaska jednog našeg osiguratelja.
A vi ih kod osiguranja ne čitate. Vjerujete da vas je djelatnik osiguratelja (interni zastupnik na šalteru) korektno upoznao s osnovnim činjenicama iz uvjeta, pa i s isključenjima iz osiguranja, što mu je, uostalom, i zakonska obveza (v. čl. 89. Zakona o osiguranju). Stoga se naš čitatelj L.K., kojemu su na gradskom parkiralištu ukradena dva kotača s kasko osiguranog vozila, ne bi trebao čuditi.
Prijavio je štetu svome osiguratelju, ali mu je djelatnik odmah preporučio da ne gubi vrijeme oko ispunjavanja prijave, traženja potvrde policije o krađi, izjavi svjedoka i sl., jer, jednostavno, taj rizik, rizik krađe kotača s vozila, nije pokriven ugovorom o kasko osiguranju vozila! Kad je nakon toga (kasno Marko na Kosovo stiže!)počeo čitati uvjete, doista je našao odredbu (doduše, skrivenu među dvadeset i jedno isključenje) po kojoj se ne naknađuju štete „ …nastale krađom ili nestankom dijelova vozila i to: antene, ukrasne kape naplatka, kotača (podcrtao M.Ć.), te oznaka i znakova na vozilu“.
Genijalni izumitelj takve odredbe vjerojatno pretendira na neku nagradu svoga poslodavca, jer je takvom odredbom (jedinstvenom u uvjetima kasko osiguranja motornih vozila diljem Europe) spasio pozitivan tehnički rezultat kasko osiguranja. Naravno, šalimo se. Prije će biti da je zaslužio nagradu za originalnu… Bit ćemo pristojni.
Pravo je svakog osiguratelja da određuje politiku prodaje i pokrića rizika. Pa tako i pravo da kotače motornog vozila, kao bitne, sastavne, čvrsto pričvršćene, tvornički ugrađene dijelove izjednači s antenom, oznakama, ukrasima, koji su nebitni i čija je krađa najčešće posljedica igre skupljanja suvenira, koju prakticiraju (i to sve manje) adolescenti (a koja se teško dokazuje, što je moguće prevenirati eventualnom franšizom za tzv. nebitne bagatelne štete ili doplatkom na premiju za ponovljene događaje).
Međutim, odstupanje od opće prihvaćenih normi temeljnog pokrića rizika, traži da se to odstupanje (isključenje iz osiguranja) potencijalnom klijentu posebno naznači, kako bi on – poslije čuđenja – mogao odlučiti odgovara li mu takvo isključenje.