08.05.2003.
Mopedi i motocikli
Pogreške vozača mopeda i motocikala lako se mogu uočiti. Promatrajte ih!
Ne koriste zaštitnu kacigu! - Vozač mopeda i motocikla i osobe koje se prevoze na tim vozilima, za vrijeme vožnje na cesti, moraju na glavi nositi pravilno zakopčanu zaštitnu kacigu.
Kako se takva pogreška ocjenjuje na ispitu iz vožnje? Ukoliko kandidat za vozača pokuša pokrenuti moped, odnosno motocikl, a na glavu nije stavio i pravilno zakopčao zaštitnu kacigu, ovlašteni ispitivač upisuje diskreditirajuću pogrešku, a kandidat na ispitu - nije zadovoljio!
Nepravilno rade s ručicom spojke, akceleratora i kočnice, motor se isključuje! - Sigurno upravljanje mopedom ili motociklom, naročito na ograničenim površinama kao što je slučaj u gradskim uvjetima vožnje, pretpostavljaju dobru uvježbanost u koordiniranoj uporabi ručice spojke, akceleratora i kočnica.
Postupak vozača možemo ocijeniti pogrešnim ako vozač:
- naglo otpušta spojku, naglo dodaje gas ili naglo koči, pa je vožnja isprekidana uz trzaje mopeda ili motocikla,
- ne zna koristiti vožnju na spojci (vožnju "puževom brzinom") kada je to potrebno,
- motor se isključuje iz rada zbog nepravilnog korištenja komandi vozila.
Nepravilno koče ili zaustavljaju! - Moped i motocikl, kao specifična vozila s obzirom na njihovu stabilnost, moraju se usporavati i zaustavljati, u pravilu, istovremenim korištenjem kočnice prednjeg i zadnjeg kotača. Pri većim brzinama kočenje se obvezno započinje kočenjem prednjeg kotača. Ujedno, nedopustivo je kočenje takvim intenzitetom koji dovodi do proklizavanja kotača, kao i kočenje pri svladavanju zavoja.
Postupak vozača možemo ocijeniti pogrešnim ako vozač:
- pri kočenju koristi samo prednju ili samo zadnju kočnicu, a ne obje istovremeno ili pri većim brzinama započinje usporavanje kočenjem zadnjeg kotača,
- pri kočenju kotači proklizavaju ili koči za vrijeme vožnje kroz zavoj,
- ne uspijeva zaustaviti vozilo s prednjim kotačem na određenom mjestu.