Naš čitatelj S.Ć. piše: “Prije pet godina sam osigurao životno osiguranje kod osiguratelja X. Zastupnik osiguratelja me je uvjerio da mi je bolje sklopiti ugovor o osiguranju života nego štedjeti kod banke, jer ću kod osiguranja života ostvarivati dobit i još sam pri tome osiguran. To mi je ilustrirao jednim papirom, kojega i sada držim uz policu osiguranja. To je i bio motiv da se osiguram. Međutim, u zadnje dvije godine nisam dobio nikakvu obavijest o tome da li sam ostvario kakvu dobit, a zastupnik kad ga pitam sliježe ramenima, pa mi sve to miriše na prijevaru kakvih kod nas nažalost ima na pretek...“.

Pitanje dobiti kod štednog ugovora o osiguranju života, a takav ugovor ima i S.Ć., nije jednostavno i sigurno je da je ostvarenje dobiti jedan od važnijih motiva sklapanja ugovora o osiguranju života. No, osiguratelj je obvezan isplatiti, točnije: pripisati, dobit osiguranoj svoti, samo ako se obvezao-garantirao ostvarenje dobiti (takvih ugovora je na tržišto bilo, a ima ih još uvijek).U takvim ugovorima točno se navodi koliko je garantirana dobit. Ako to nije slučaj – osiguratelj nije dužan isplatiti dobit. Inače, ako je ostvarena dobit nadležno tijelo osiguratelja donosi odluku o tome koliko će dobiti pripisati osiguranicima.

Prema odredbi čl. 381., st. 3. Zakona o osiguranju, u slučaju ugovora o osiguranju sa sudjelovanjem u dobiti, društvo za osiguranje dužno je obavijestiti ugovaratelja osiguranja jednom godišnje i to u pisanom obliku o stanju ukupnog osigurateljnog pokrića, uključujući i sudjelovanje u dobiti. Prema istom propisu, kad je društvo za osiguranje kod sklapanja ugovora o osiguranju navelo informaciju omogućem budućem razvoju sudjelovanja u dobiti, dužno je obavijestitit ugovaratelja osiguranja o razlici izmedju ostvarenog sudjelovanja u dobiti i podataka danih pri sklapanju ugovora.

“Papirić” koji je zastupnik dao ugovaratelju kao primjer obračunate dobiti u budućnosti, a koja se očito ne ostvaruje, trebao bi biti temeljem zahtjeva za objašnjenje razlike između navedene dobiti u papiriću i one ne/ostvarene u zadnje dvije godine. Naime, sve što je učinio zastupnik osiguravajućeg društva tretira se kao radnja samog osiguratelja, pa je i osiguratelj obvezan dati objašenjenje neostvarivane dobiti.