Uvođenje posebnog 15 %-tnog poreza na premiju obveznog osiguranja vozača za štete koje uzrokuju uporabom motornog vozila trećim osobama, koje stupa na snagu 1. siječnja 2002.g., izgleda, samo je jedno od iznenađenja koje Vlada priprema vozačima. Naime, u - kako se to obično kaže - dobro obaviještenim krugovima naveliko se priča da je obveza Hrvatske na putu u EU liberalizirati sve cijene, pa tako i cijene osiguranja od autodogovornosti. Naime, dosad je te cijene utvrđivao Hrvatski ured za osiguranje, ali uz prethodnu suglasnost državnog tijela - Direkcije za nadzor nad radom osiguravajućih društava. Jasno je da je to tijelo, izvršavajući volju Vlade, višekratno odbilo osigurateljima dati suglasnost na povećanje ili neko drugo mijenjanje tarifa. A ako je i dozvoljavalo korekciju - bila su to kroz posljednjih pet-šest godina kozmetička dotjeravanja tarife. Zadnja odluka vezana za tarife te vrste osiguranja bilo je uvođenje 5 % - konkurencije: za toliko su osiguratelji mogli ići gore ili dolje, ovisno o svom rezultatu poslovanja u toj vrsti osiguranja. Liberalizacija o kojoj se govori podrazumijeva potpuno ukidanje državne kontrole cijena autoodgovornosti i prepuštanje odlučivanja o visini tarife svakom pojedinom osiguratelju. Naravno, ništa nepoznato. Liberalizacija je provedena u zemljama EU-a već pred četiri godine, a provedena je i u nama susjednoj Sloveniji. Rezultati liberalizacije su vrlo različiti. Dok je u zemljama EU-a zabilježen drastičan pad cijena osiguranja, što je uzrokovalo ogromne gubitke osigurateljima autoodgovornosti (oni u 2000. u Njemačkoj iznose preko 55 milijardi maraka, a slično je i u Italiji), u Sloveniji su tarife od uvođenja liberalizacije porasle za cca 30%. Porast je svakako iznenadio državna tijela koja su očekivala pad cijena pod pritiskom žestoke konkurencije između osiguratelja. No, osiguratelji su očito bili svjesni da niski nivo premija znači siguran gubitak i ugrožavanje pozitivnog poslovanja. Zato nije bilo ispada, dampiškog snižavanja tarifa, uvođenje posebnih neopravdanih popusta i sl. Što se može očekivati u Hrvatskoj, ako se prihvati liberalizacija cijena i njihovo prepuštanje osigurateljima na volju? Poznavajući situaciju i filozofiju naših osiguratelja nesumnjivo će doći do još žešće utakmice, koja će i sadašnju nelojalnu utakmicu pretvoriti u legalnu, ali još hazardniju koja će zasigurno dovesti do pada cijena osiguranja. Zato ozbiljniji osiguratelji ističu dvije stvari: 1. da nisu protiv liberalizacije cijena i 2. da utvrđena cijena koju odredi pojedini osiguratelj mora biti aktuarski prihvatljiva (dostatna za izvršavanje obveza prema oštećenima). Ali prije toga - potrebno je drugačije regulirati položaj oštećenih u slučaju stečaja nekog osiguratelja. Naime, prema sadašnjem Zakonu o osiguranju, za štete društva koje je otišlo u stečaj odgovaraju svi ostali osiguratelji. To svakako nije prihvatljivo, jer je moguć i planski stečaj - na štetu ostalih solidnih i stručnih osiguratelja. Zato bi se financiranje Garancijskog fonda pri Hrvatskom uredu za osiguranje moralo riješiti primarnom raspodjelom premije, a ne po sadašnjem načelu "po potrebi, ovisno o štetama".