Ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju na snagu stupa sustav slobodnog obavljanja poslova osiguranja na području cijele Europske unije
Nekima se, izgleda, jako žuri u Europu. Odmah nakon uspješno provedenog referenduma o ulasku Republike Hrvatske, jedan naš čitatelj pita može li registrirati svoje novo vozilo uz priloženu policu obveznog osiguranja od odgovornosti, koju je dobio u inozemstvu (kod kupnje vozila koje je uvezao u Hrvatsku).Kad je dobio negativan odgovor, mudro pita po kojemu propisu je to zabranjeno?
Dakle, kao prvo, još nismo članica Europske unije. A, dok ne postanemo članica EU, poslove osiguranja u Republici Hrvatskoj mogu obavljati samo ona trgovačka društva koja dobiju od hrvatskog nadzornog tijela dozvolu za obavljanje takvih poslova (čl. 58. st.1. Zakona o osiguranju).
Ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju na snagu stupa sustav slobodnog obavljanja poslova osiguranja na području cijele Europske unije, što znači da će strani osiguratelji koji imaju dozvolu za obavljanje poslova osiguranja od strane svojega nadzornog tijela, moći slobodno prodavati police osiguranja i na području Hrvatske i to preko svoje podružnice ili pak neposredno. Ovo „neposredno“ znači da ne mora imati društvo ili podružnicu registriranu u Republici Hrvatskoj, već može izravno, preko svojih zastupnika, sklapati ugovore o osiguranju (slikovito: doći, otvoriti ured na Trgu bana Jelačića i sklapati ugovore o osiguranju). Taj sustav stupa na snagu tek danom prijema Republike Hrvatske u Europsku uniju (čl. 305. st. 1. Zakona o osiguranju).
No, kad je u pitanju obavljanje poslova obveznog osiguranja od odgovornosti vlasnika ili korisnika motornih vozila, postoji još jedan uvjet koji strani osiguratelj mora ispuniti, ako želi u Republici Hrvatskoj izravno prodavati police te vrste osiguranja. Naime, prema odredbi čl. 43. Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, društvo za osiguranje smije obavljati poslove obveznih osiguranja „...samo ako je član Hrvatskog ureda za osiguranje.“
Dakle, i strani osiguratelji, koji neće trebati dozvolu hrvatskog nadzornog tijela za obavljanje poslova obveznih osiguranja u prometu, prije početka neposredne prodaje polica, moraju postati članom Hrvatskog ureda za osiguranje.
Ova odredba o obvezi članstva u Hrvatskom uredu za osiguranje nije tu zbog favoriziranja toga tijela i nije proizvoljna. Postoji gotovo u svim sličnim propisima država članica Europske unije, a cilj joj je osigurati da svaki osiguratelj koji se bavi obveznim osiguranjima u prometu financira garancijski fond iz kojega se plaća nekoliko vrsta šteta (od neosiguranih vozača, od nepoznatih vozača, od neosiguranih i nepoznatih brodica, zrakoplova itd.).