Kamo bi nas odnijela dugo akumulirana  i suzdržavana energija slobodne i neograničene  konkurencije, možemo samo nagađati


Na tipično „hrvatski“ način ovih dana državno Nadzorno tijelo i osiguratelji žele uvesti red na tržištu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti.
Red su odlučili uvesti donošenjem Mišljenja o zakonitom postupanju prilikom sklapanja ugovora o obveznom osiguranju od  automobilske odgovornosti, te  Odlukom o podršci tom Mišljenju i uvođenjem „dodatnih mehanizama strogog nadzora poštivanja Mišljenja“. Naravno, jedno i drugo može se svesti na zajednički nazivnik „poštivanje propisa o osiguranju“ , i jedno i drugo možemo okarakterizirati kao pravni suvišak, jer se propisi moraju poštivati bezuvjetno, dakle, i bez mišljenja i bez posebne odluke o poštivanju tog mišljenja. I Mišljenje i Odluka o podršci Mišljenju su mjere deja vu u repertoaru neefikasnih pokušaja da se uvede red na tržištu i osigura poštivanje propisa.

Dakle, njihova (vjerojatna) sudbina unaprijed je poznata: nakon početnog zaklinjanja u njihovu potpunu primjenu slijedit će ingeniozni izumi stimuliranja osiguranika raznim akcijama za koje će se tvrditi da nisu obuhvaćene Mišljenjem.    
Interesantnije je, stoga, pitanje što je bio povod za ovo Mišljenje i Odluku o poštivanju Mišljenja.

HANFA-i je to zasigurno težnja da Mišljenjem još neko vrijeme osigura već napuklom brodu obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti mirno more i sigurnu plovidbu. Osigurateljima – kako kojemu - jednima da zadrže ostvarenu poziciju na tržištu bez dodatnih troškova sumnjivog „stimuliranja“ osiguranika; drugima da kroz (naivno) očekivano poštivanje propisa i lojalnu utakmicu ipak privuku nove osiguranike; trećima da konačno kroz vjerojatni (priželjkivani) krah ograničeno kontroliranog tržišta dođu do otvorenog mora slobodne konkurencije uvjetima i cjenicima osiguranja. Tko će od njih doći na svoj račun – tek će se vidjeti.

No, u svemu tome ipak ima izvjesne koristi. Nakon ovog Mišljenja i Odluke o podršci Mišljenju znat ćemo konačno  na čemu smo. Neuspjeh Mišljenja i Odluke o podršci Mišljenju značio bi kraj sadašnjeg  stanja „niti-niti“ tj. kontrole  bez kontrole.

Nakon toga nitko više ne bi mogao ni pomišljati na nova mišljenja i nova zaklinjanja na poštivanje zakonitosti. Sve brane slobodnoj utrci za premijom automobilske odgovornosti bi pale, a kamo bi nas odnijela ta već dugo akumulirana (od 1.1.2008.) i suzdržavana energija slobodne i neograničene  konkurencije, možemo samo nagađati.

No, s obzirom na to kakvi smo – vjerojatnije na jug, u grčki glib (iz kojega bi  lako mogla izmigoljiti opasna zvjerka potpunog kaosa nelikvidnosti i nesigurnosti, za što bi račun bio ispostavljen najprije oštećenicima, a onda svim  vozačima),  nego na zapad, u slovenski sustav racionalne korisnosti stručno određene discipline profesionalnog ponašanja i u okviru (europskog) slobodnog tržišta osiguranja.