Prema čl. 893. Zakona o obveznim odnosima, organizator putovanja dužan je „za svako organizirano putovanje osigurati jamčevinu kod banke ili osiguravajućeg društva  za povrat cijene putniku, ako zbog njegovog stečaja ili nesposobnosti plaćanja putovanje ne bude poduzeto“


„Zainteresiran sam za jedno turističko putovanje, koje reklamira jedna naša, ne baš jako poznata, privatna turistička agencija. Agencija traži uplatu predujma. Poučen negativnim iskustvom, koje su doživjeli moji prijatelji kod stečaja jedne naše manje turističke agencije iz Rijeke, ali i jedne velike iz Zagreba, pogotovo u ovo vrijeme krize, htio bih biti siguran da će putovanje biti izvršeno prema reklami ili da ću dobiti natrag uplaćeni predujam ako se putovanje ne održi. Kako da se osiguram od toga rizika?“, pita naš čitatelj Z.B. 

Istina je da su spomenuta dva slučaja aktualizirala problem sigurnosti oko izvršenja ugovorenog putovanja turističke agencije, odnosno pokazala su da je naš zakonodavac bio u pravu kad je u Zakonu o obveznim odnosima detaljno propisao obveze organizatora putovanja. Naravno, te odredbe u Zakonu preuzete su iz odredbi europskih direktiva.

Prema čl. 893. Zakona o obveznim odnosima, organizator putovanja dužan je „za svako organizirano putovanje osigurati jamčevinu kod banke ili osiguravajućeg društva  za povrat cijene putniku, ako zbog njegovog (organizatorovog, op. M.Ć.) stečaja ili nesposobnosti plaćanja putovanje ne bude poduzeto, odnosno naknada troškova povratka putnika u mjesto polaska, ako bi iz istih razloga putovanje bilo prekinuto.“

Dakle, ovom odredbom ZOO-a agencija-organizator putovanja dužna je osigurati putniku garanciju, koja je najčešće u obliku police osiguranja, za rizik neizvršenja ili neurednog izvršenja ugovorenog putovanja.

U stavku 3. istoga članka Zakona propisano je da je organizator putovanja „dužan izdati putniku potvrdu o osiguranju jamčevine koja mu omogućuje neposredno ostvarenje prava prema banci, odnosno osiguravajućem društvu.“

Ako bi se dogodilo da organizator putovanja koji je primio predujam, nije u mogućnosti izvršiti ugovoreno putovanje zbog stečaja ili nesposobnosti plaćanja, putnik koji je platio predujam, na temelju navedene potvrde o osiguranju jamčevine, ima pravo izravno od osiguratelja koji je izdao potvrdu naplatiti uplaćeni predujam.

Isto se odnosi i na slučaj kad se putnik ne može vratiti u mjesto polazišta zbog toga što organizator putovanja (turistička agencija) zbog stečaja ili insolventnosti ne može organizirati (platiti) troškove puta – povratka putnika u mjesto polaska (dakle, slučaj prekida putovanja). Ovim odredbama rizik neizvršenja ugovorenog putovanja u cijelosti je skinut s putnika i prenesen na osiguratelja, odnosno banku. Do sada je u praksi naših putničkih agencija i osiguratelja ovo osiguranje bilo vrlo efikasno i pokazalo se vrlo svrsishodnim.

(photo by:  Zsuzsanna Kilian)