22.03.2001.
Osobine dobrog investitora
U stranoj literaturi su bezbroji savjeti kojima razni gurui i ljudi iz prakse zasipaju sitne investitore. Veliki je broj knjiga i raznih publikacija u kojima se navode razni savjeti o tome kako bolje trgovati, na koji način se osigurati od potencijalnih rizika i sl. Iako je takvih savjeta bezbroj, oko nekih se više manjih svi slažu, pa ću ih i ja ovdje iznijeti. Možda Vam pomognu u izbjegavanju nekih grešaka koje investitori često rade.
Strpljenje je jedna od najvažnijih karakteristika dobrog investitora. Oni koji imaju malo više iskustva u trgovanju vrijednosnim papirima znaju o čemu govorim. Koliko se puta dogodilo da nakon što obavite kupnju ili prodaju zaključite da ste trebali još čekati jer biste prodali skuplje ili kupili jeftinije. Dakle, budite strpljivi. Pri tome morate biti sigurni da ste dobro investirali, inače će strpljenje biti kontraproduktivno. Kupnjom dionica slabostojećeg poduzeća ili kupnjom u lošem trenutku, a uporno se držeći tih papira samo ćete gomilati gubitke. Znači, biti strpljiv, ali samo ako ste sigurni u svoj izbor. To nije uvijek lako. Ali tko kaže da zarađivanje na burzovnim špekulacijama mora biti lako.
Druga bitna osobina dobrog investitora je razmišljanje obrnutom logikom od ostalih ulagača na tržištu. Većina ljudi kupuje dionice tek kad im poraste cijena i time u pravilu postaju oni koji omogućuju onima što su kupili na vrijeme da ostvare svoju zaradu. Sami nemaju kome prodati svoje dionice po cijeni višoj od kupovne jer su se prekasno "ukrcali". Kupovati kad svi rasprodaju svoje dionice i kad vlada panika, te prodavati kad vlada euforija i kada su svi optimistično raspoloženi, a cijena raste iz dana u dan u velikim postocima. Možda zvuči logično i lako za učiniti, a zapitajte se malo koliko ste puta tako postupili. Početnicima je ovo u pravilu vrlo teška odluka za provođenje u praksi. Vremenom i praksom postaje sve lakše.
Još jedna važna osoba jeste ne biti podložan utjecaju vlastitih emocija. Tržište se zna vrlo često igrati s našim osjećajima. Čovjek u trenucima krize počinje sumnjati u sebe i svoje odluke. Dolazi u iskušenje da popusti i učini ono što zna da ne bi smio, npr. prodati, a uvjeren je da još nije vrijeme i sl. Upravo u tome i jeste suština, jer tako rade svi ostali, pa ako tako učinite, proći ćete kao i većina drugih. Ne zaboravite da na tržištima većinu uvijek čine gubitnici, dok su oni koji dobivaju uvijek u manjini.