30.08.2001.
Oštećeni je vozio neregistrirani motorkotač i bez zaštitne kacige
Između ponašanja oštećenoga i nastale mu štete mora postojati uzročna veza da bi se moglo govoriti o njegovoj isključivoj ili djelomičnoj (suodgovornost) odgovornosti za štetu koju je pretrpio. Naime, kod naknade štete, posebno zbog šteta pretrpljenih u cestovnom prometu, osiguratelji vrlo često posežu za prigovorom tzv. podijeljene odgovornosti. Takvo ponašanje je u skladu s odredbama Zakona o obveznim odnosima "Imalac/vozač motornog vozila, (op. M. Ć.) se oslobađa odgovornosti djelomično ako je oštećenik djelomično pridonio nastanku štete" (čl. 177 st. 3. Zakona). Spor je upravo u tumačenju izraza "pridonio". Ponašanje oštećenoga - ozlijeđenoga mora pridonijeti nastanku štete. Drugim riječima, između njegovog ponašanja i nastale mu štete mora postojati uzročna veza. Ako bi do štete došlo i bez obzira na njegovo ponašanje, uzročne veze nema i štetnik odnosno njegov osiguratelj je dužan oštećenome platiti kompletnu štetu. Najbolje to možemo vidjeti iz jedne rješidbe Vrhovnog suda Republike Hrvatske (Rev. br. 1131/1996. Od 21. rujna 1999. g.). U konkretnom slučaju došlo je do sudara vozača motorkotača i drugog osobnog vozila na način da je vozačica osobnog vozila prešla na stranu vozača motorkotača za 0,6 metara preko zamišljene središnje linije, okrznula vozača motorkotača i nanijela mu teže tjelesne ozljede (prijelom lijeve palčane kosti s luksacijom glavice palčane kosti, dvostruki prijelom lijeve lakatne kosti s pomakom ulomka, prijelom lijeve bedrene kosti, otvoreni višeiverni prijelom prve patele...). S obzirom da je ozlijeđeni vozio motorkotač koji nije bio registriran (što je prekršaj) i s obzirom da u vrijeme nastanka štete nije nosio zaštitnu kacigu (što je također prekršaj) osiguratelj vozačice istakao je prigovor podijeljene krivnje i odbio isplatiti cijelu štetu. No, kako ističe Sud, iz utvrđenih činjenica proizlazi da je tužitelj (ozlijeđeni) vozio motorkotač svojom desnom stranom i upravo preticao biciklistu također svojom desnom stranom, kada je iz suprotnog smjera osiguranica tuženice (osiguravajućeg društva) izlazeći iz lijevog zavoja prešla zamišljenu srednju liniju, te se okrznula s motociklom, na oko 0,6 m unutar njegove desne strane. Prema sudu, radi se o isključivoj odgovornosti vozačice motornog vozila, jer nije od utjecaja okolnost što oštećeni nije imao kacigu na glavi, a nije u uzročnoj vezi s nesrećom ni činjenica što motorkotač nije bio registriran. Da nastavimo dalje, isto stajalište valjalo bi zauzeti na pr. i u slučaju da je oštećeni vozač motorkotača bio bez valjane vozačke dozvole, da je u času sudara bio pod utjecajem alkohola, da je - recimo - vozio brže nego što je dozvoljeno, itd. Naime, sve te njegove radnje u situaciji u kojoj je došlo do prometne nesreće, nisu u uzročnoj vezi s nastankom same nezgode. On može biti prekršajno odgovoran za te radnje, ali nema njegove suodgovornosti za pretrpljenu štetu. Stoga mu osiguratelj - prema ocjeni suda - mora isplatiti potpunu naknadu, bez odbitka.
Izdvojeni članci
Poslovni svijet
Zašto vaša vizija ne dopire do tima?
Stalno ponavljate iste stvari, ali ništa se ne mijenja? Možda vaš tim nije kriv – nego nedostatak jasnoće s vaše strane. Evo kako to promijeniti!