Mališan pokazuje jumbo plakat na ulici. S njega ga radosno gledaju junaci iz reklame. Budi kao mi! A oko njih, kao aura svjetlosti, raštrkani su mnogobrojni mesni proizvodi. Ključ uspjeha. Uzrok sreće
Lijepo obučeni klinci ulaze u razred. Lijepi. Zdravi. Sretni. Puni samopouzdanja. Nesputani. Glasovi sigurni. Geste široke. Vjerujem da bi svi ostali koji sjede u klupama željeli izgledati kao oni.
Izlaze pred ploču. Pripremaju se za nastup. Što li imaju za reći? Koja je tajna sretnog djetinjstva?
- Jedite parizer! Hrenovke su super! Jedite paštetu!
Pjevaju i skakuću pred svojim kolegama.
- Da! Tako treba! To je prava stvar! Hrenovke, parizer i pašteta!
Prva, jedina i konačna poruka: Jedite mesne prerađevine.
Gasim televizor. Još jedna reklama.
Koja koristi djecu da bi prodavali…
Ali, ova je drugačija…
Nije, doduše eksplicitna kao ona jedne modne kuće koja prikazuje lijepe i nasmijane mlade ljude i uz njih parolu njihovog uspjeha: budite glupi.
U tom slučaju budite glupi moglo bi se protumačiti i s budite otkačeni, budite drugačiji, budite svoji.
To čak ima i neku pozitivnu konotaciju. Pod "pozitivnu" mislim nešto što bi moglo utjecati na razvoj uspješnog, zdravog i zadovoljnog pojedinca.
No… Jedite paštetu?
Ima li ovdje išta pozitivno?
Pašteta baš i nije neki primjer zdrave hrane. Dapače.
Pašteta ne potiče na kreativnost.
Pašteta vam ne pomaže da budete bolji u školi.
S paštetom nećete biti uspješniji kod cura ili dečkiju.
S paštetom ćete, eventualno, biti siti.
Ali, zašto bi netko napravio reklamu u kojoj sita djeca ulaze u razred i govore:
Evo, kolege, upravo smo se najeli paštete i kruha. Sada smo siti. A i nije bilo loše. Mogli smo pojesti i nešto zdravije, ali ovo je brže. Preporučujemo je za marendu. Hajdemo sada učiti!
Ta sita djeca mogla bi biti svakakva. Obična djeca. A ne ovakvi modni manekeni i ulickani primjerci savršene djece.
- Mama, mama, kupi i meni paštetu!
- Ali, sine, nećeš od paštete postati velik, jak i pametan.
- Ali oni na reklami…
- Oni ne postoje.
- Kako ne, evo ih tamo!
Mališan pokazuje jumbo plakat na ulici. S njega ga radosno gledaju junaci iz reklame.
- Budi kao mi!
Oko njih, kao aura svjetlosti, raštrkani su mnogobrojni mesni proizvodi. Ključ uspjeha. Uzrok sreće.
I doista, oni su tamo. Oni postoje.
Oni su svuda oko nas. Paštete. Automobili. Parfemi. Odjeća. Hrenovke. Motori. Brodovi. Banke. Tenisice. Osiguranja…
- Evo, mama. Tamo su. I tamo!
Vuku djeca svoje roditelje od plakata do plakata.
- Tamo!
- Tamo!
A roditelji gledaju u nebo.
- Napravite nešto. Ne možemo se boriti protiv ovoga. Djeca će nam misliti da je pašteta zdravija od jabuka i banana.
I odgovorni se javlja:
- Da, imate pravo. To je istina. Oni su jači od vas. Ali, to vam je tako. Takvo je društveno uređenje. Promijenite ga! A do tada, što da vam kažemo. Pa… Šteta.