- Procjenjuje se da tvrtke koje pružaju osnovne usluge poput komunalnih ili telekomunikacijskih ili proizvode hranu i lijekove, mogu biti dobra prilika za ovogodišnja ulaganja
Prošla je godina obilježena početkom recesijske krize koja se nastavila i u ovoj godini. Izdvojiti dionicu ili čak sektor koji će biti pošteđen krize u Hrvatskoj vrlo je teško. U što ulagati je glavno pitanje koje si svakodnevno postavljaju brokeri, portfolio menadžeri i analitičari u našoj zemlji.
Traženje odgovora na ovo pitanje vodi nas prema ulaganju u tzv. defenzivne ili cikličke dionice. Naime, procjenjuje se da tvrtke koje pružaju osnovne usluge poput komunalnih ili telekomunikacijskih ili proizvode hranu i lijekove, mogu biti dobra prilika za ovogodišnja ulaganja. Dionice iz tog sektora su jedine koje bi eventualno mogle zabilježiti rast u 2010. godini.
Ove dionice zadržavaju svoju vrijednost i u kriznim vremenima jer proizvodi koje proizvode tvrtke tih sektora imaju relativno malu elastičnost potražnje. To znači da se potrošači u kriznim vremenima odriču kupnje luksuznih proizvoda i onih bez kojih mogu, dok se neki poput hrane ili lijekova ne mogu zaobići jer ih trebamo bez obzira na financijsku situaciju u kojoj se nalazimo, stoga ni poslovanje tvrtki koje proizvode takve proizvode nije u većoj mjeri pogođeno usporavanjem gospodarskog rasta i aktualnom krizom.
Inače, defenzivne dionice kontinuirano ostvaruju bolje rezultate od prosjeka tijekom usporavanja tržišta, nudeći pritom solidan dividendni prinos. Tajna uspjeha takvih dionica je u tome što zadržavaju priličnu stabilnu razinu neto dobiti bez obzira na rast ili pad gospodarstva zbog toga što proizvode ili distribuiraju proizvode i usluge koje trebaju svakom potrošaču poput bez obzira na financijsku situaciju.
Osim toga defanzivne dionice u pravilu imaju niski omjer cijene i zarade, što je jedan od glavnih pokazatelja koji treba uzeti u obzir prilikom odabira dionica za ulaganje. Slično tome, nizak omjer cijene dionice i prihoda od prodaje govori da je dionica podcijenjena i dobra prilika za kupnju.
Koliko će ovakva strategija ulaganja dati rezultate tijekom 2010. godine ostaje nam vidjeti u idućih godinu dana.