• S obzirom na sve učestalije pomorske nezgode koje izazivaju sve jača plovila i sve nesposobniji voditelji brodica, trebali bi razmisliti o uvođenju cestovnog načela osiguranja trećih osoba

Učestale ljetne nesreće na moru, iako su rjeđe nego one na cestama, u središtu su medijskih izvješća, tako da imamo vrlo dobar pregled broja i težine tih nesreća. Nasukavanje, udari, sudari, alkohol, prevelika brzina, glisiranje preblizu obale... Sve su to uzroci neželjenih nesreća. U to klupko „neželjenih zbivanja“ uvrstio se i Zakon o obveznim osiguranjima u prometu.

Naime, taj Zakon propisuje i obvezu vlasnika/korisnika nekih plovila da osiguraju svoju odgovornost za štetu uzrokovanu uporabom plovila trećim osobama. Zašto „neželjenih“, ako je već poželjno da se nedužni (su)putnici i treće osobe (kupači) pokriju obveznim osiguranjem i da im se osigura naknada štete koju im uzrokuju „kapetani“takvih plovila? Pa, jednostavno zato što je Zakon stao na pola puta: propisao je obvezno osiguranje od odgovornosti vlasnika/korisnika nekih plovila, ali je iz pokrića isključio, gle vraga, upravo one koji su najugroženiji.

Naime, u st. 2. čl. 41. toga Zakona lijepo stoji: „Trećim osobama... ne smatraju se osobe koje se nalaze na brodici odnosno jahti kojom je prouzročena šteta...“. U redu. To bismo još i mogli shvatiti. Kao, ukrcali su se s nekim pa neka onda snose i posljedice njegovog (ne)djela. Ali, isti stavak nastavlja: “...osobe koje se nalaze na drugoj brodici, jahti, brodu odnosno drugom plovnom objektu“.

Zašto su pak isključeni oni? Razlog nije poznat. Koliko je to apsurdno pokazuje slučaj koji se nedavno dogodio baš u vodama Kvarnera: jače plovilo (35 kW) nalijeće na malo plovilo (3 kW) koje se nalazilo ispred njega. Pukim slučajem izbjegnuta je katastrofa. Ne znam jesu li putnici na tom gumenjaku ozlijeđeni.

Ali, i da jesu, naknadu štete mogli bi tražiti samo od štetnika, a ne i od njegovog osiguratelja od odgovornosti, jer ih je Zakon maćehinski isključio iz osiguranja i ostavio bez zaštite. Dakle, prema sadašnjem stanju u propisima, zaštićeni su samo kupači, osobe koje su izvan plovila. S obzirom na sve učestalije pomorske nezgode koje izazivaju sve jača plovila i sve nesposobniji voditelji brodica, jasno je da bi trebali razmisliti o uvođenju cestovnog načela osiguranja trećih osoba: osiguranjem pokriti i putnike na plovilu kojim je uzrokovana šteta odnosno putnike u slučaju udara, te putnike na drugom plovilu u sudaru plovila. To će zasigurno značiti malo veću premiju osiguranja, ali to je u odnosu na rizik nemogućnosti da oštećene treće osobe dobiju naknadu štete od samog štetnika, vlasnika/korisnika plovila – prihvatljivo.