03.08.2000.
Rezultati poslovanja - poslovna tajna
O objavi poslovnih rezultata već smo više puta pisali u Burzi. Međutim, po tom se pitanju nije ništa bitno promijenilo, barem kada je mentalni sklop naših poslovnih ljudi u pitanju.
Objavljivanje rezultata na Zapadu, te rangiranje kompanija po prihodu, profitu i sl. kriterijima, uobičajena su stvar. Objave aktualiziranih podataka idu svakih tri mjeseca, a većina kompanija i njihovih menedžera smatraju najnormalnijim ponašanjem da zainteresiranom prezentiraju "gomilu" podataka o sebi.
Objava podataka služi za usporedbu kompanije sa ostalim sličnim kompanijama, kako bi se pomoglo brokerima, investitorima i ostalim zainteresiranima da lakše kreiraju svoje strategije ulaganja. Kod nas postoji još uvijek veliki broj direktora i menedžera koji najviše vole kada ih se, (poduzeće koje vode) ni s kim ne uspoređuje. Stjecajem okolnosti, Zavod za platni promet raspolaže podacima o prihodu i profitu svih društava u Hrvatskoj. Kako je ZAP obvezan tražiti sugla snost za objavu podataka od samog društva, cijeli se krug tu praktično zatvara. Ako društvo samo, bez problema daje podatke, onda nam ZAP nije niti potreban.
Svatko tko je kod nas pokušao pribaviti financijske rezultate nekog dioničkog društva sreo se sa hrpom problema. Od izjava da se radi o poslovnoj tajni, do toga kako nisu gotovi ili je financijski direktor na poslovnom putovanju, a ne znaju kada će se vratiti. Logika ovakvih razmišljanja može imati nekoliko razloga. Neki direktori idu logikom "za svaki slučaj". Dakle, njihova tvrtka dobro posluje i ostvaruje zanimljive zarade,ali oni ih ne objavljuju jer "nikad se ne zna". Drugi, zbog loših rezultata pokušavaju spasiti svoju fotelju (premda to može biti relativno kratkog vijeka). Većina se ustvari boji dati podatke, jer se boje usporedbe sa drugima, što i jeste smisao objave podataka. Slabi rezultati u usporedbi sa ostalima trebali bi biti razlog i poticaj za promjene i poboljšanja u poslu, a ne za skrivanje vlastitih rezultata radi onemogućavanja usporedbe. Na ovaj se način obmanjuju dioničari, djelatnici, te poslovni partneri i cijela javnost.
Upravo zbog navedenih razloga svojedobno je Komisija za vrijednosne papire pokrenula inicijativu zakonskog obvezivanja predavanja financijskih izvješća njima, kako bi se na taj način pomoglo brokerima i njihovim klijentima
Posljednjih godinu dana se ipak primijeti da se kod većeg broja društava lakše dolazi do podataka. Osobito onih, čijim se dionicama aktivno trguje na burzi. Na žalost, još uvijek je izgled i sastav tih izvješća prilično neprilagođen potrebama investitora i pripremljen je na način iz kojeg je neke pokazatelje koji zanimaju investitore teško izračunati.