Kako do naknade štete iz prometne nesreće u Švicarskoj, pita se naš čitatelj K.J., koji je za vrijeme godišnjeg odmora u Švicarskoj doživio nezgodu ne svojom krivnjom, a koju je skrivio vozač vozila švicarske registarske oznake. U nezgodi mu je lakše oštećeno vozilo (zadobio je udarac otraga), a imao je i trzajnu ozljedu vratne kralježnice, zbog čega još uvijek trpi bolove u predjelu vrata. Tražio je pomoć kod svoga osiguratelja, no službenik mu je odgovorio da oni s tim nemaju ništa i da se mora sam snaći. Nažalost, pravno gledajući, predstavnik osiguratelja je u pravu. Osiguranje od odgovornosti ne daje pravo i na pravnu zaštitu u slučaju kad vam netko drugi uzrokuje štetu. U konkretnom slučaju za štetu odgovara švicarski vozač i osiguratelj kod kojega je on osigurao svoju odgovornost. Koji je to osiguratelj - vjerojatno naš čitatelj zna, ako je uzeo podatke od vozača koji mu je nanio štetu, ili ako su ispunili formular Europskog izvješća o nezgodi. Na adresu toga osiguratelja treba poslati dokumentirani odštetni zahtjev (procjena štete na vozilu, fotografije, ev. račun popravka, liječnička dokumentacija i sl.). Taj osiguratelj će, možda, zatražiti i prijevod dokumentacije na neki od službenih jezika u Švicarskoj. Postupak, svakako, nije lak i jednostavan, jer uključuje komuniciranje na daljinu i na jeziku koji se ne poznaje i traži poznavanje švicarskih propisa o naknadi štete (posebno za nematerijalnu štetu zbog ozljede). U takvoj situaciji su se nalazili donedavna svi turisti koji su u inozemstvu imali prometnu nesreću i doživjeli štetu. Zemlje Europske unije su uočile te teškoće i donijele su poseban propis - 4. Smjernicu o osiguranju motornih vozila - kojom je određeno da će oštećeni u takvom slučaju naknadu štete moći tražiti u svojoj zemlji i na svome jeziku od ovlaštenog predstavnika inozemnog osiguratelja, koji boravi i radi u zemlji u kojoj oštećeni ima prebivalište. Na taj način otpadaju sve gore navedene neugodnosti: nepoznavanje jezika i prava, komunikacija na daljinu itd. Da je kojim slučajem naša zemlja članica EU - naš čitatelj bi štetu koju je doživio u Švicarskoj mogao ostvariti u Hrvatskoj. Nažalost, kako to za sada nije slučaj - preostaje mu samo klasični put ostvarenja naknade štete: izravna veza s osigurateljem u Švicarskoj ili obraćanje nekoj od naših specijaliziranih agencija za pružanje usluga u naknadi štete, koja će cijeli postupak provesti u njegovo ime i za njegov račun, naravno, uz naplatu odgovarajućeg troška. Ako slučajno nema podatak o osiguratelju štitnika, s podacima o vozilu štetnika može kod našeg nacionalnog ureda - Hrvatskog ureda za osiguranje, Zagreb, Martićeva 73 - tel. 01 469-6600 - zatražiti informaciju o kojem se osiguratelju radi.