Nedavno obrušavanje zrakoplova koje se zbilo u Milanu, a za kojega se s vjerojatnošću može tvrditi da je posljedica obične nesreće, a ne terorizma, postavlja pitanje zaštite trećih nedužnih osoba, koje se nalazi izvan pogona zrakoplova, a koje neminovno kod ovakvih događanja bivaju oštećene. Kako je tu uređeno kod nas? Prema Zakonu o osiguranju, članak 102.-103. Vlasnici odnosno korisnici (svih) zrakoplova obvezni su osigurati svoju odgovornost za štete uzrokovane uporabom zrakoplova trećim osobama. Treće osobe nisu putnici u samom zrakoplovu, već osobe izvan zrakoplova, prvenstveno one koje se nalaze na tlu. Razlog isključenje putnika iz kruga trećih osoba leži u činjenici da je međunarodnim konvencijama, kojima je pristupila i naša zemlja, odgovornost avioprijevoznika prema putnicima uređena na vrlo dobar način i tu se interesi putnika, odnosno njihovih nasljednika, štite do maksimuma. Dakle, Zakon o osiguranju je mislio prvenstveno na osobe izvan zrakoplova, na tlu, koje mogu iz razno raznih razloga biti oštećene padom zrakoplova ili dijelova s njega, odnosno iz njega. Osiguranjem moraju biti pokrivene i nematerijalne (smrt i ozljede) i materijalne štete (oštećenje stvari). Obveza osiguranja odgovornosti vlasnika odnosno korisnika zrakoplova obuhvaća sve zrakoplove koji se kreću našim zračnim prostorom, dakle, kako domaće tako i inozemne. No, osiguranjem od odgovornosti obuhvaćene su štete do iznosa minimalnih osiguranih svota na koje se mora zaključiti ugovor o osiguranju od odgovornosti za štete od zrakoplova. Te svote propisuje Vlada Republike Hrvatske. Prema važećoj odluci Vlade o određivanju najnižih svota na koje se mora ugovoriti osiguranje zrakoplova od odgovornosti (Narodne novine broj 72 iz 1994. god.), te svote su: - za razne tipove zmajeva, ultralakih jedrilica i paraglajdera: 40.000,00 kuna, - za jedrilice, balone, zmajeve s motorom i ultralake zrakoplove s motorom: 80.000,00 kuna, - za ostale zrakoplove, iznosi ovisi o težini, kilogramima mase, i kreću se od 400.000,00 kn za zrakoplove do 2.700 kg mase, do 80.000.000,00 kuna za one iznad 72.000 kg mase (masa se utvrđuje uvidom u svjedodžbu o plovidbenosti). Nažalost, ove najniže propisane osigurane svote odnose se na sve oštećene u jednom štetnom događaju. Očito je dakle, da su minimalne osigurane svote u slučaju nastanka veće nesreće u pravilu nedostatne za pokriće svih nastalih šteta. Razliku štete, oštećeni bi morali tražiti od vlasnika odnosno korisnika zrakoplova, što je kod nesreća malih zrakoplova, vrlo teško. U slučaju da je zrakoplov neosiguran ili je ostao nepoznat (i takvi su slučajevi mogući) naknada štete oštećenim osobama isplaćuje Hrvatski ured za osiguranje na teret sredstava garancijskog fonda, slično kao kod neosiguranih i nepoznatih motornih vozila.